Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fransa Milli Kütüphanesinde (BNF) Bulunan Erken Dönem Mushaf Yazmaları (Nr. 355-7203)

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 52 - 83, 30.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12667953

Öz

Bilindiği gibi Kur’ân yazım sürecinde pek çok merhaleden geçerek bugünkü halini almıştır. Önceleri Kur’ân âyetleri noktalama işaretleri olmadan yazılırken, zamanla birtakım ihtilaflara engel olmak ve Arap ol-mayanların okumalarını kolaylaştırmak amacıyla harekeler ve noktalama işaretleri eklenerek yazılmaya başlanmıştır. Ebü’l-Esved ed-Düelî (ö. 69/688) tarafından fetha hareke için harfin üzerine, esre hareke için harfin altına, damme hareke için de harfin önüne bir nokta koyularak başlatılan noktalama faaliyetleri Halîl b. Ahmed (ö. 175/791) ile son bulmuştur, mushaflar günümüzdeki şeklini almıştır. Bu çalışmada Fransa Milli Kütüphanesinde “Arabe” adlı bölümde bulunan ilk dönemlere ait olduğunu düşünülen mushaflar tanıtılmaya, BNF’nin barındırdığı erken dönem mushaflar özelindeki durumu tespit edilmeye çalışılmaktadır. Buradaki amacımız araştırmacılara yol göstermek Kur’ân araştırmaları konusunda yardımcı olmaktır. Çalışma neticesinde, harflere dahil edilen hiçbir noktalama işaretinin bulunmadığı mushafların varlığı yanında Ebü’l-Esved ed-Düelî tarafından icat edilen hareke sisteminin kullanıldığı ve yalnızca okuyuştaki karışıklıklara engel olacak kadar ihtiyaca binaen noktalamaları bulunan mushaflar tespit edilmiştir. Orijinal halinde noktalama bulunmadığı veya az bulunduğu sonradan noktalamalar ila-ve edilen mushafların varlığı da dikkat çekici neticeler arasında zikredilebilir.

Kaynakça

  • Altıkulaç, T. (2011). Hz. Ali’ye Nisbet Edilen Mushaf-ı Şerif: San’a Nüshası. İstanbul: IRCICA Yayınları.
  • Cankurt, F. (2023). Kadim Bir Mushaf: BNF (Bibliothèque Nationale de France) Arabe 358. Hitit İlahiyat Dergisi, s. 631–651. https://dergipark.org.tr/en/pub/hid/article/1338721 adresinden alındı Dânî. (tarih yok). Nakt.
  • Ebu Dâvûd Süleymân b. Necâh el-Kurtubî el-Ümevî (ö.496/1103). (tarih yok).
  • İbnü’n-Nedîm. (tarih yok). el-Fihrist.
  • Süyûtî. (tarih yok). el-İtkān.
  • ŞAHİN, B. Ö. (2023). Mushaf neşriyatı ve araştırmalarında oryantalistlerin paradigma ve yöntemleri / The orientalist paradigm and methods in Mushaf publishing and Mushaf research.
  • Tayyar Altıkulaç, E. İ. (2007). Hz. Osman'a izâfe edilen Mushaf-ı şerif: Topkapı Sarayı Müzesi Nüshası. İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi IRCICA.
  • Vâkıdî. (tarih yok). Kitâbü’r-Ridde.

Early Mushaf Manuscripts Found in the National Li-brary of France (BNF) (Nr. 355-7203) Abstract

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 2, 52 - 83, 30.06.2024
https://doi.org/10.5281/zenodo.12667953

Öz

As it is known, the Quran went through many stages during the writing process and took its current form. While the verses of the Quran were previously written without punctuation marks, over time they began to be written by adding vowels and punctuation marks in order to prevent some conflicts and make it easier for non-Arabs to read. Punctuation activities were initiated by Ebü'l-Esved ed-Düelî (d. 69/688) by placing a dot above the letter for the fetha vowel, under the letter for the esre vowel, and in front of the letter for the damme vowel, by Halîl b. It ended with Ahmed (d. 175/791), and the mushafs took their current form. In this study, we try to introduce the mushafs that are thought to belong to the early periods in the section called "Arabe" in the National Library of France, and to determine the situation of the early period mushafs in the BNF. Our aim here is to guide researchers and help them in their Quran research. As a result of the study, it was determined that there were mushafs in which there were no punctuation marks included in the letters, as well as mushafs in which the vowel system invented by Ebü'l-Esved ed-Düelî was used and only had punctuation as needed to prevent confusion in reading. The presence of mushafs, which had no or few punctuations in the original form, but to which punctuations were added later, can also be mentioned among the remarkable results.

Kaynakça

  • Altıkulaç, T. (2011). Hz. Ali’ye Nisbet Edilen Mushaf-ı Şerif: San’a Nüshası. İstanbul: IRCICA Yayınları.
  • Cankurt, F. (2023). Kadim Bir Mushaf: BNF (Bibliothèque Nationale de France) Arabe 358. Hitit İlahiyat Dergisi, s. 631–651. https://dergipark.org.tr/en/pub/hid/article/1338721 adresinden alındı Dânî. (tarih yok). Nakt.
  • Ebu Dâvûd Süleymân b. Necâh el-Kurtubî el-Ümevî (ö.496/1103). (tarih yok).
  • İbnü’n-Nedîm. (tarih yok). el-Fihrist.
  • Süyûtî. (tarih yok). el-İtkān.
  • ŞAHİN, B. Ö. (2023). Mushaf neşriyatı ve araştırmalarında oryantalistlerin paradigma ve yöntemleri / The orientalist paradigm and methods in Mushaf publishing and Mushaf research.
  • Tayyar Altıkulaç, E. İ. (2007). Hz. Osman'a izâfe edilen Mushaf-ı şerif: Topkapı Sarayı Müzesi Nüshası. İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi IRCICA.
  • Vâkıdî. (tarih yok). Kitâbü’r-Ridde.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şükrü Gökhan Arslan 0009-0009-8357-4037

Fatih Cankurt 0000-0001-9352-429X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 5 Haziran 2024
Kabul Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Arslan, Şükrü Gökhan - Cankurt, Fatih. “Fransa Milli Kütüphanesinde (BNF) Bulunan Erken Dönem Mushaf Yazmaları (Nr. 355-7203)”. MUTALAA 3/2 (Haziran 2024), 52-83. https://doi.org/10.5281/zenodo.12667953.