Amaç: Günümüz tıp eğitimi, hekimliğin biyomedikal boyutuna yönelen dikey ve yatay entegrasyona ek olarak, tıbbın biyopsikososyal yönünü merkeze alan “derinliğine entegrasyon” sistemini de içermektedir. Bu amaçla yürütülen tıpta insan bilimleri eğitimi, sosyal ve beşeri bilimlerdeki eleştirel bakış açılarıyla tıbbın insani boyutunu ortaya çıkaran disiplinler arası bir eğitim etkinliğidir. Bu amaç doğrultusunda İzmir Üniversitesi Tıp Fakültesi Entegre Hekimlik Uygulamaları ders programı içinde Tıpta İnsan Bilimleri eğitim programı uygulanmaktadır. Çalışmamızda tıpta insan bilimleri ders programı içinde yer alan İzmir Arkeoloji Müzesi gezi sonuçlarının tıp tarihi eğitimine etkilerini tartışmayı amaçladık. Yöntem: Birinci sınıf tıp fakültesi öğrencilerinin katılımı ile İzmir Arkeoloji Müzesi’nde gerçekleşen müze gezisi etkinliğinin geribildirim formları ve raporları incelemeye alınmıştır. Formların düzenli doldurulması, zamanında teslim edilmesi ve geribildirim puanlamalarının tam olarak yapılmış olması çalışmaya katılma kriteri olarak belirlenmiştir. Öğrenci geribildirim puanlarının ortalamaları ve raporların söylev analizi yapılmıştır.Bulgular: Eğitime katılan 64 öğrenciden alınan 26 (% 40,6) geribildirim formu ve 28 (% 43,75) rapor çalışmaya dâhil edilmiştir. Öğrenciler “Genel olarak etkinliğin başarısı” sorusuna 5 tam puan üzerinden ortalama 4,13 puan vermişlerdir. Öğrenciler başlangıçta müze dersinin tıp tarihi dersi ile ilgisini sınırlı olarak görürken, etkinlik sonrasında bu düşüncelerin önemli oranda değiştiği tespit edilmiştir. Müzedeki eserlerin insana dair uygarlık tarihinin merkeze alınarak tartışılmış olmasının öğrencilerin müze anlayışını etkilediği görülmüştür. Sanat tarihi, arkeoloji, antropoloji ve mitolojinin, tıp ve hekim kimliği için öneminin kavrandığı tespit edilmiştir. Dersin işlenişi açısından en önemli eleştiri etkinliğin yarım gün ve ara verilmeyerek yapılmasına yönelik olmuştur. Ders içeriği olarak standart bilgi verilmesine rağmen, müze görevlilerinin değişimi anlatısallıkta farklılıklara yol açmış ve tartışma ortamını etkilemiştir. Sonuç: Tıp Fakültesi öğrencileri müze gezisi dersini olumlu olarak değerlendirmişler, ayrıca dersin tüm gün olarak yapılmasını önermişlerdir. Öğrencilerin müze dersi ile hekimlik kimliğinin tarihsel boyutu hakkında farkındalık kazandıkları görülmüştür. Tıp fakültelerinde yürütülen tıp tarihi ders programlarına girişte müze derslerinin olumlu katkısı olacağı tespit edilmiştir
Aim: Currently medical education also involves the “deep integration” focused on the biopsychosocial aspect of medicine as well as other dimensions so named biomedical concept which is centered vertical and horizontal education system. For this purpose, medical humanities program aims to reveal humanity dimension of medicine with the conducting as an interdisciplinary education program which poses with critical perspective base on social sciences. In light of this concept, we conduct an education program named integrated medical applications in Medical Faculty of Izmir University. In our study, we aim to discussion the effects of the results of Izmir Archeology Museum program about the history of medicine education. Methods: We analyzed the feedback forms and student’s reports filled by medical students who participated to museum course. Exclusion criteria for forms were determined as deliver on time, filled fully determined feedback scores. Discourse analysis and feedback scores were evaluated. Results: 64 students participated in the training program and returning rate was %40.6 (n:26) for feedback form, and %43.75 (n:28). Students gave an average 4.13 point for “overall success of the event” which was the full score of 5 out of the question. Initially, student’s opinion about the relation between the program and the history of medicine course is limited but after the event significantly changed these ideas has been identified. We realize that students’ understanding of the museum was influenced by discussions based on the history of cilivization and humankind. Art history, archeology, anthropology, and mythology, has been found as a main issue for medicine, and medical identity by students. The most critical point was about event time. Course content has been given to the standard information, but museum officials were exchange for each group led to differences debate area and it influenced narrative method. Conclusion: Medical student positively evaluated the course and as well as they wanted all day program. We realized that our students get awareness about historical dimension of medicine and medical identity with this course. We think that medical humanities programs may contribute positively to teaching the history of medicine
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Lokman Hekim Journal 2013; Supplement |
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz. Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir
Kapak
Ayşegül Tuğuz
İlter Uzel’in “Dioskorides ve Öğrencisi” adlı eserinden
Adres
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü
Yenişehir/ Mersin