Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 375 - 380, 17.05.2021
https://doi.org/10.31020/mutftd.887618

Öz

Amaç: Medikal fizik, insan hastalıklarının tanı ve tedavisi için fizik prensiplerini ve kavramlarını uygulayan fizik dallarından biridir. Medikal fizik tarihi, 1895’de X-ışınlarının ve 1896’da radyumun bulunmasına dayanmasına rağmen medikal fizikte etiğin tarihi,1958 yılında başlamıştır. Bu çalışmada, Türkiye’de medikal fizik uzmanlık eğitimi veren üniversitelerde, medikal fizik etik dersinin eğitim sürecine dâhil edilip edilmediğini araştırmak ve medikal fizik etiğinin önemine dikkat çekmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmada, Türkiye’de medikal fizik eğitimi veren 17 üniversitenin yüksek lisans programları medikal fizikte etik dersi açısından incelenmiştir. Öncelikle Ekim.2020-Şubat.2021 tarihleri arasında, medikal fizik yüksek lisans programlarının web sayfaları Google arama motorunda taranmış daha sonra programların bağlı olduğu enstitüler telefonla aranarak medikal fizik etiği dersi hakkında bilgi alınmıştır.
Bulgular: Medikal fizikte etik dersi açısından incelenen dördü vakıf, 13’ü devlet üniversitesi olmak üzere toplam 17 üniversitenin yüksek lisans programlarında, bilimsel araştırma ve yayın etiğine yönelik derslerin verildiği fakat özel olarak medikal fizik etiği dersi olmadığı görülmüştür.
Sonuç: Medikal fizik etiği, medikal fizikçilerin mesleğine, mesleksel örgütüne, meslektaşlarına, hastalara ve kendilerine karşı etik bir bakış açısı sağlamaları açısından oldukça önemlidir. Bu nedenle etik dersinin, medikal fizik eğitim sürecine dâhil edilmesi ve meslek mensupları için mezuniyet sonrası medikal fizikte etik eğitiminin verilmesi tavsiye edilmektedir. 

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • 1. Keevil SF. Physics and medicine: a historical perspective. Lancet 2011; 379:1517–24.
  • 2. American Association of Physicist in Medicine (AAPM). Medical Physicist. Definition of a Qualified Medical Physicist. Available from:https://w3.aapm.org/medical_physicist/fields.php, Available date: 15.01.2021
  • 3. Demir M, Demir B. Medikal Fizikçilerin Eğitim, Görev Ve Sorumlulukları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 2008;14:63-71.
  • 4. Malicki J. Medical physics in radiotherapy: The importance of preserving clinical responsibilities and expanding the profession’s role in research, education, and quality control. Rep Pract Oncol Radiother 2015;20(3):161-9.
  • 5. IAEA. Roles And Responsibilities, and Education And Training Requirements For Clinically Qualified Medical Physicists. Human Health Series No. 25. International Atomic Energy Agency Vienna;2013.
  • 6. Duck AF. The Origins of Medical Physics. Physica Medica 2014;30:397-402.
  • 7. Dinç G. Türkiye’de Tıbbi Fiziğin Duayeni Seyfettin Kuter’in Anısına. Türk Onkoloji Dergisi 2015;30(4):227-239.
  • 8. Medikal Fizik Derneği. Türkiye’de Medikal Fizik Eğitimi. Erişim adresi:http://medikalfizik.org/ Erişim tarihi: 15.01.2021
  • 9. TMMOB Fizik Mühendisleri Odası. Komisyonlar. Erişim adresi: https://www.fmo.org.tr/_komisyonlar/ Erişim tarihi: 15.01.2021
  • 10. Serago CF et al. Recommended ethics curriculum for medical physics graduate and residency programs: Report of Task Group 159. Med. Phys 2010; 37 (8):4495-4500.
  • 11. AAPM. Essentials and Guidelines For Hospital Based Medical Physics Residency Training Programs. Report No. 36. Newyork;AAPM:1990.
  • 12. AAPM. Academic Program Recommendations For Graduate Degrees In Medical Physics. Report No. 79 (Revision of AAPM Report No. 44). USA:AAPM;2002.
  • 13. AAPM. Essentials and Guidelines for Hospital-Based Medical Physics Residency Training Programs. Report No. 90 (Revision of AAPM Report No. 36). USA:AAPM;2006.
  • 14. AAPM. Essentials and Guidelines for Clinical Medical Physics Residency Training Programs. Report No 249 (Revision of AAPM Report No. 90). USA:AAPM;2013.
  • 15. Skouoru C et al. Code of ethics for the American Association of Physicists in Medicine (Revised): Report of Task Group 109. Med. Phys 2019; 46 (4):e79-e93.
  • 16. AAPM. Academic Program Recommendations for Graduate Degrees in Medical Physics. Report No. 197 (Revision of AAPM Report No. 79). USA:AAPM;2009.
  • 17. TC Resmi Gazete. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160420-16.htm Erişim tarihi: 15.01.2021
  • 18. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Sağlık Meslekleri Etiği 224TF0007. Ankara:MEB;2011.
  • 19. Şanli E. Çeviri: Medikal Fizikte Etik ve Profesyonelizm: AAPM Üye Anketi. MedFiz@Online 2018;19:4-10. Erişim adresi: https://docplayer.biz.tr/133548854-Medikal-fizik-dernegi-nin-katkilariyla-e-dergi-subat-mart-2018.html Erişim tarihi: 15.01.2021
  • 20. Ozturk N. et al. Ethics and professionalism in medical physics: A survey of AAPM members. Med. Phys 2013; 40 (4):047001-1-8.
  • 21. Krisanachında A. Medical Physics Education and Clinical Training in Thailand. Jpn. J. Med. Phys 2018;38(2):89–92.

An Investıgation on Ethics Education in Medical Physics Master Degree Programs in Turkey

Yıl 2021, Cilt: 11 Sayı: 2, 375 - 380, 17.05.2021
https://doi.org/10.31020/mutftd.887618

Öz

Aim: Medical physics is one of the branches of physics that applies the principles and concepts of physics for the diagnosis and treatment of human diseases. Although the history of medical physics began with the discovery of X-rays in 1895 and radium in 1896, the history of ethics in medical physics began in 1958. In this study, it was aimed to investigate whether the medical physics ethics as a lecture is included in medical physics master degree educational process in Turkey and to draw attention to the importance of medical physics work and education ethics.
Method: In this study, 17 master degree programs which the universities medical physics education in Turkey was examined in terms of ethics lecture in medical physics. First of all, the web pages of the programs were scanned between October 2020 and February 2021 on Google search engine and then the related institute was called by phone and information about the lecture was obtained.
Results: It was observed that in the master degree programs of 17 universities, four foundation universities and 13 state universities, examined in terms of ethics in medical physics, lecture on scientific research and publication ethics was given, but there was no specific medical physics ethics as a lecture.
Conclusion: Medical physics ethics is very important for medical physicists to provide an ethical perspective towards their profession, professional organization, colleagues, patients and themselves. So, it is recommended that the lecture of ethic in medical physics be included in the education process and that professionals prepare ethics programs in medical physics after graduation. 

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • 1. Keevil SF. Physics and medicine: a historical perspective. Lancet 2011; 379:1517–24.
  • 2. American Association of Physicist in Medicine (AAPM). Medical Physicist. Definition of a Qualified Medical Physicist. Available from:https://w3.aapm.org/medical_physicist/fields.php, Available date: 15.01.2021
  • 3. Demir M, Demir B. Medikal Fizikçilerin Eğitim, Görev Ve Sorumlulukları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 2008;14:63-71.
  • 4. Malicki J. Medical physics in radiotherapy: The importance of preserving clinical responsibilities and expanding the profession’s role in research, education, and quality control. Rep Pract Oncol Radiother 2015;20(3):161-9.
  • 5. IAEA. Roles And Responsibilities, and Education And Training Requirements For Clinically Qualified Medical Physicists. Human Health Series No. 25. International Atomic Energy Agency Vienna;2013.
  • 6. Duck AF. The Origins of Medical Physics. Physica Medica 2014;30:397-402.
  • 7. Dinç G. Türkiye’de Tıbbi Fiziğin Duayeni Seyfettin Kuter’in Anısına. Türk Onkoloji Dergisi 2015;30(4):227-239.
  • 8. Medikal Fizik Derneği. Türkiye’de Medikal Fizik Eğitimi. Erişim adresi:http://medikalfizik.org/ Erişim tarihi: 15.01.2021
  • 9. TMMOB Fizik Mühendisleri Odası. Komisyonlar. Erişim adresi: https://www.fmo.org.tr/_komisyonlar/ Erişim tarihi: 15.01.2021
  • 10. Serago CF et al. Recommended ethics curriculum for medical physics graduate and residency programs: Report of Task Group 159. Med. Phys 2010; 37 (8):4495-4500.
  • 11. AAPM. Essentials and Guidelines For Hospital Based Medical Physics Residency Training Programs. Report No. 36. Newyork;AAPM:1990.
  • 12. AAPM. Academic Program Recommendations For Graduate Degrees In Medical Physics. Report No. 79 (Revision of AAPM Report No. 44). USA:AAPM;2002.
  • 13. AAPM. Essentials and Guidelines for Hospital-Based Medical Physics Residency Training Programs. Report No. 90 (Revision of AAPM Report No. 36). USA:AAPM;2006.
  • 14. AAPM. Essentials and Guidelines for Clinical Medical Physics Residency Training Programs. Report No 249 (Revision of AAPM Report No. 90). USA:AAPM;2013.
  • 15. Skouoru C et al. Code of ethics for the American Association of Physicists in Medicine (Revised): Report of Task Group 109. Med. Phys 2019; 46 (4):e79-e93.
  • 16. AAPM. Academic Program Recommendations for Graduate Degrees in Medical Physics. Report No. 197 (Revision of AAPM Report No. 79). USA:AAPM;2009.
  • 17. TC Resmi Gazete. Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/04/20160420-16.htm Erişim tarihi: 15.01.2021
  • 18. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Sağlık Meslekleri Etiği 224TF0007. Ankara:MEB;2011.
  • 19. Şanli E. Çeviri: Medikal Fizikte Etik ve Profesyonelizm: AAPM Üye Anketi. MedFiz@Online 2018;19:4-10. Erişim adresi: https://docplayer.biz.tr/133548854-Medikal-fizik-dernegi-nin-katkilariyla-e-dergi-subat-mart-2018.html Erişim tarihi: 15.01.2021
  • 20. Ozturk N. et al. Ethics and professionalism in medical physics: A survey of AAPM members. Med. Phys 2013; 40 (4):047001-1-8.
  • 21. Krisanachında A. Medical Physics Education and Clinical Training in Thailand. Jpn. J. Med. Phys 2018;38(2):89–92.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Songül Barlaz Us 0000-0002-8695-001X

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 17 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Barlaz Us, S. (2021). Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, 11(2), 375-380. https://doi.org/10.31020/mutftd.887618
AMA Barlaz Us S. Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. Mayıs 2021;11(2):375-380. doi:10.31020/mutftd.887618
Chicago Barlaz Us, Songül. “Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi 11, sy. 2 (Mayıs 2021): 375-80. https://doi.org/10.31020/mutftd.887618.
EndNote Barlaz Us S (01 Mayıs 2021) Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 11 2 375–380.
IEEE S. Barlaz Us, “Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 11, sy. 2, ss. 375–380, 2021, doi: 10.31020/mutftd.887618.
ISNAD Barlaz Us, Songül. “Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 11/2 (Mayıs 2021), 375-380. https://doi.org/10.31020/mutftd.887618.
JAMA Barlaz Us S. Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2021;11:375–380.
MLA Barlaz Us, Songül. “Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi Ve Folklorik Tıp Dergisi, c. 11, sy. 2, 2021, ss. 375-80, doi:10.31020/mutftd.887618.
Vancouver Barlaz Us S. Türkiye’de Medikal Fizik Yüksek Lisans Programlarındaki Etik Eğitimi Üzerine Bir Araştırma. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2021;11(2):375-80.
Creative Commons Lisansı
                                                                            Bu Dergi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin süreli bilimsel yayınıdır. Kaynak gösterilmeden kullanılamaz.  Makalelerin sorumlulukları yazarlara aittir 

Kapak 

Ayşegül Tuğuz

İlter Uzel’inDioskorides ve Öğrencisi adlı eserinden 

Adres

Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Tıp Tarihi ve Etik  Anabilim Dalı Çiftlikköy Kampüsü

Yenişehir/ Mersin