Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dream Types and Animal Motifs in Sheik Ali’s Book of Dream Interpretation

Yıl 2022, Sayı: 2, 87 - 108, 28.04.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.15882418

Öz

This article examines the book of dream interpretation (tabîrnâme) written by Sheik Ali in Old Ottoman Turkish. In the book, two different types of dreams are analyzed: the “true dream” and the “false dream.” According to the author, to interpret a dream, it is important to consider not only the meaning of the motif, but also the gender, age and social status of the person who has the dream. In the book there are more than 300 motifs such as God, angels, prophets, planets, food, animals, etc. Among these motifs, the dreams about animals are the most remarkable. There are strong Islamic influences in 51 different animal motifs interpreted in this book.

Kaynakça

  • Balaban, Adem. “Türkçe Yazma Tabirnameler.” Dil ve Edebiyat Eğitim Dergisi, s.9, (2014): 112-132, erişim 05.02.2022. http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/ adem_balaban_ turkce_ yazma_tabirnameler.pdf
  • Büyükşekerci, Aslıhan. “Şeyh Ali’ye Ait Bir Tabirname.” Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2019 . Coşkun, Vildan, Orhan Şaik Gökyay. “Tabîrnâme,” erişim 05.02.2022. https:// islamansiklopedisi.org.tr/tabirname
  • Çayır, Celal. “Kur’ân-ı Kerim’de Zikredilen Hayvanlar ve Zikir Sebepleri.” Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, 1999.
  • Demirel, Harun Reşit. “Köpek ve Diğer Bazı Hayvanların Öldürülmesine Cevaz Veren Hadislerin Değerlendirilmesi.” Mütefekkir, s.1 (Bahar, 2014): 68-102, erişim 17.02.2022. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/111717
  • Eminoğlu, Hatice. “Müşkil Güşâ (Dil Bilgisi-Metin-Dizin).” Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 2003.
  • Gülçiçek, Akçay. “Mesnevilerde Rüya Teorileri.” Türkbilig Dergisi, s.36, (2018): 213-234. Erişim tarihi 17.02.2022. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/991568
  • Griffin Özer, Banu. “Marzuban-name Tercümesi Metninde Geçen Hayvan Tasvirleri Üzerine Bir İnceleme.” Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2015.
  • Hondi, Cavit. “Klasik Tefsirlerde Hz. Süleyman’ın Hayvanlarla Muhaveresi.” Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi, 2022.
  • Karaman, Rıfat Karaman. “Kuran’daki Hayvan Figürleri ve Sembolik Yorumları.” Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 2017.
  • Kur’an-ı Kerim, erişim 13.02.2022. https://kuran.diyanet.gov.tr/
  • Schimmel Annemarie. Halifenin Rüyaları. Çeviren Tuba Erkmen. İstanbul: Kabalcı, 2005.
  • Yılmaz, Serpil. “Mesnevide Geçen Hayvan Metaforlarının Tasavvufi Yorumu.” Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2011.
  • Yücel Ahmet. “İbn Sîrîn.” Erişim 05.02.2022. https://islamansiklopedisi.org.tr/ibn-sirin

Şeyh Ali’nin Ta’bîrnâme’sinde Rüya Türleri ve Hayvan Motifleri

Yıl 2022, Sayı: 2, 87 - 108, 28.04.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.15882418

Öz

Bu makalede Şeyh Ali tarafından Eski Anadolu Türkçesiyle yazılmış bir tabirname incelenmektedir. Eser içinde “gerçek ve yalan” olmak üzere iki çeşit rüya anlatılır. Yazara göre bir rüya tabir edilirken sadece motifin taşıdığı anlamı değil; aynı zamanda rüyayı gören kişinin cinsiyetini, yaşını, sosyal statüsünü de göz önünde bulundurmak önemlidir. Eserde 300’den fazla motif tabir edilmiştir. Bunların arasında Allah, melekler, peygamberler, gezegenler, yiyecekler, hayvanlar ve benzeri motifler sayılabilir. Bu motifler arasında en dikkat çekeni hayvanlardır. 51 farklı hayvanın yorumlandığı eserde İslam dininin etkisi açıkça görülür.

Kaynakça

  • Balaban, Adem. “Türkçe Yazma Tabirnameler.” Dil ve Edebiyat Eğitim Dergisi, s.9, (2014): 112-132, erişim 05.02.2022. http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/ adem_balaban_ turkce_ yazma_tabirnameler.pdf
  • Büyükşekerci, Aslıhan. “Şeyh Ali’ye Ait Bir Tabirname.” Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2019 . Coşkun, Vildan, Orhan Şaik Gökyay. “Tabîrnâme,” erişim 05.02.2022. https:// islamansiklopedisi.org.tr/tabirname
  • Çayır, Celal. “Kur’ân-ı Kerim’de Zikredilen Hayvanlar ve Zikir Sebepleri.” Yüksek Lisans Tezi, Harran Üniversitesi, 1999.
  • Demirel, Harun Reşit. “Köpek ve Diğer Bazı Hayvanların Öldürülmesine Cevaz Veren Hadislerin Değerlendirilmesi.” Mütefekkir, s.1 (Bahar, 2014): 68-102, erişim 17.02.2022. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/111717
  • Eminoğlu, Hatice. “Müşkil Güşâ (Dil Bilgisi-Metin-Dizin).” Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, 2003.
  • Gülçiçek, Akçay. “Mesnevilerde Rüya Teorileri.” Türkbilig Dergisi, s.36, (2018): 213-234. Erişim tarihi 17.02.2022. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/991568
  • Griffin Özer, Banu. “Marzuban-name Tercümesi Metninde Geçen Hayvan Tasvirleri Üzerine Bir İnceleme.” Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2015.
  • Hondi, Cavit. “Klasik Tefsirlerde Hz. Süleyman’ın Hayvanlarla Muhaveresi.” Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi, 2022.
  • Karaman, Rıfat Karaman. “Kuran’daki Hayvan Figürleri ve Sembolik Yorumları.” Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, 2017.
  • Kur’an-ı Kerim, erişim 13.02.2022. https://kuran.diyanet.gov.tr/
  • Schimmel Annemarie. Halifenin Rüyaları. Çeviren Tuba Erkmen. İstanbul: Kabalcı, 2005.
  • Yılmaz, Serpil. “Mesnevide Geçen Hayvan Metaforlarının Tasavvufi Yorumu.” Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, 2011.
  • Yücel Ahmet. “İbn Sîrîn.” Erişim 05.02.2022. https://islamansiklopedisi.org.tr/ibn-sirin
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Teori, Edebi Çalışmalar (Diğer), Klasik Türk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevim Yılmaz Önder Bu kişi benim

Aslıhan Büyükşekerci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 2

Kaynak Göster

Chicago Önder, Sevim Yılmaz, ve Aslıhan Büyükşekerci. “Şeyh Ali’nin Ta’bîrnâme’sinde Rüya Türleri ve Hayvan Motifleri”. Nesir: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, sy. 2 (Nisan 2022): 87-108. https://doi.org/10.5281/zenodo.15882418.

Yazarlar, yayımlanmak üzere Nesir: Edebiyat Araştırmaları Dergisi’ne gönderdikleri eserlerin tüm yayın haklarını saklı tutmakla birlikte, eserlerini Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY 4.0) kapsamında paylaşmayı kabul ederler. Bu lisans uyarınca, başkaları eseri uygun atıf yapmak koşuluyla paylaşabilir, çoğaltabilir, dağıtabilir ve yeniden kullanabilir. Ancak yazarların adı, çalışmanın başlığı ve derginin adı her kullanımda açıkça belirtilmelidir. Nesir, yazarların telif haklarını ellerinde tutmalarına izin verir; yalnızca eserin ilk yayım hakkına sahiptir.