Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 02, 7 - 12, 31.12.2023

Öz

Amaç: Bu çalışma Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim konusundaki tutumlarının araştırılmasını amaçlamıştır.
Gereç ve Yöntemler: Pandemi sürecinde Türkiye’nin İç Anadolu Bölgesinde bir ilde bulunan bir üniversitenin Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim görmüş ve mezun olmuş 208 öğrenci ile 8 Ocak-15 Ocak 2022 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Veriler “Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak oluşturulan çevrimiçi anket form kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların en çok telefon (% 51) aracılığıyla uzaktan eğitime katıldığı görülmüştür. Uzaktan eğitim için kadınların tercihinin telefon olduğu, erkeklerin tercihinin ise bilgisayar olduğu anlaşılmaktadır. Uzaktan eğitim dersleri çevrimiçi takip edenlerin oranının % 41.3 olduğu görülmüştür. Katılımcıların % 70.2’si teorik derslerin, % 76.9’u ise pratik derslerin verimli olmadığını ifade etmişlerdir. Mezun öğrencilerin uzaktan eğitim uygulamasına karşı tutum ölçeğinden ortalama 51.31 puan aldıkları görülmektedir. Cinsiyete göre uzaktan eğitime karşı tutumda anlamlı fark bulunmuştur (p>0.05).
Sonuç: Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının orta düzeyin altında olduğu söylenebilir. Zenginleştirilmiş uzaktan eğitim yöntemleri kullanılarak öğrencilerin teorik derslerin daha verimli olması hedeflenmelidir. Uygulamalı derslerin mesleki gelişim için önemi göz önüne alındığında uygun koşullarda yüz yüze olarak telafi edilmesi gerektiği önerilmektedir.

Etik Beyan

Çalışma için Necmettin Erbakan Üniversitesi İlaç ve Tıbbi Cihaz Dışı Araştırmalar Etik Kurulu’ndan 07.01.2022 tarih ve 2022/3579 sayı ile etik kurul onayı alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Yoktur

Teşekkür

Sayın Alper Yusuf Köroğlu’na çalışmamıza istatistik konusunda danışmanlık yaptığı için teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Ağır, F. (2008). Uzaktan eğitime karşı tutum ölçeği geliştirmesine yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. Education Sciences, 3(2), 128–139. www.newwsa.com
  • Akbulut, Ş., Akarsu, R. H., ve Şahan, Ö. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik tutumları ile memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişki. Yobü Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 87–96.
  • Başer, D. A., Ağadayı, E., ve Karagöz, N. (2020). Behaviors and problems of a medical school students’ related to distance education in pandemic medical education in the pandemic process. The Journal of Turkish Family Physician, 11(4), 149–158.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., ve Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330–345.
  • Çalışkan, T., ve Akgöz, S. (2005). Sağlık yüksek okulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31(1), 9–13.
  • Çınaroğlu, S., keleş, H., ve Çiçek, F (2022). Covid 19 Pandemisinde Uzaktan Eğitimle Anatomi Derslerinin Değerlendirilmesi: Anket Çalışması. Tıp eğitimi Dünyası, 21(64):50-61.
  • Cohen, J. (1998). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Editio). Lawrence Earlbaum Associates.
  • Doğan, H. G. B. (2014). Uzaktan eğitim ve yaşam boyu öğrenme. Erişim tarihi: 15.04.2023. Http://Www.Egitimdeteknoloji.Com/Uzaktan-Egitim-Yasam-Boyu-Ogrenme-Nedir.
  • Erişen, M. A., ve Yılmaz, F. Ö. (2020). COVID-19 Pandemisi Döneminde Bireylerin Harcamalarının İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(COVID-19 Special Issue), 340–353.
  • George, D., ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 Update (10a Editio). Pearson.
  • Gökdoğan, O., ve Sarıgöz, O. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ‘mesleki uygulama dersi’ ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 1091-1100.
  • Hakan, E. Y. G. Ü., ve Karaman S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36–59.
  • Haznedar, Ö. (2012). Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojileri becerilerinin ve e-öğrenmeye yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadağ, E., ve Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 525–541.
  • Kaya, S., Kırlıoğlu, M., ve Toptaş, T. (2021). Covid-19 pandemisinin ruhsal ve psikosomatik etkilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(2), 525–541.
  • Keskin, M., ve Özer Kaya, D. (2020). Covid-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Dergisi, 5(2), 59–67.
  • Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, KS., ve Jha, G. (2021). Students’ perception and preference for online education in India during COVID-19 pandemic. Social Sciences ve Humanities Open, 3(1), 100101.
  • Saltürk, A., ve Güngör, C. (2020). Üniversite öğrencilerinin gözünden covid-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 36, 137–174.
  • Şaylan, A., Deniz, O., ve Dıramalı, M. (2022). COVID-19 Pandemisi: Uzaktan Eğitimin Sağlık Alanında Eğitim Gören Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Sağlık Bilimlerinde Değer, 13(1), 35–45. https://doi.org/10.33631/sabd.1070696
  • Taşar, H. H. (2021). The Effects of the COVID-19 pandemic process on school principals. Journal of Kırşehir Education Faculty, 22(1), 171–196.
  • Terzi, D., Akalın, R., ve Erdal, B. (2020). COVID-19 Salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279–287. https://doi.org/10.37696/nkmj.751961
  • Uysal, N., Aydın, B., ve Ekici, E. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları * Nursing Students’ Attitudes Towards Distance Education in the Covid-19 Pandemic Process *. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 228–233. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1027006
  • WHO. (2020). Coronavirus disease (Covid-19) outbreak. Erişim tarihi: 15.04.2023 Https://Www.Euro.Who.Int/En/Health-Topics/Health-e.
  • Yadav, R. K., Baral, S., Khatri, E., Pandey, S., Pandeya, P., ve Neupan R. (2021). Anxiety and depression among health sciences students in home quarantine during the COVID-19 pandemic in selected provinces of Nepal. Frontiers in Public Health, 9, 580561.
  • Yılmaz, N. A. (2020). Yükseköğretim kurumlarında Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15–20.
  • YÖK. (2020). Pandemi döneminde uzaktan eğitim. Erişim tarihi: 15.04.2023 Https://Portal.Yokak.Gov.Tr/Makale/Pandemi-Doneminde-Uzaktan- Egitim/.

EVALUATION of the FEEDBACK of HEALTH SERVICES VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS on DISTANCE EDUCATION during the COVID-19 PANDEMİC PROCESS

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 02, 7 - 12, 31.12.2023

Öz

Kaynakça

  • Ağır, F. (2008). Uzaktan eğitime karşı tutum ölçeği geliştirmesine yönelik geçerlik ve güvenirlik çalışması. Education Sciences, 3(2), 128–139. www.newwsa.com
  • Akbulut, Ş., Akarsu, R. H., ve Şahan, Ö. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik tutumları ile memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişki. Yobü Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 87–96.
  • Başer, D. A., Ağadayı, E., ve Karagöz, N. (2020). Behaviors and problems of a medical school students’ related to distance education in pandemic medical education in the pandemic process. The Journal of Turkish Family Physician, 11(4), 149–158.
  • Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T., ve Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330–345.
  • Çalışkan, T., ve Akgöz, S. (2005). Sağlık yüksek okulu öğrencilerini mesleki yaşama hazırlamada yıl içi ve yaz stajlarının katkısı. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 31(1), 9–13.
  • Çınaroğlu, S., keleş, H., ve Çiçek, F (2022). Covid 19 Pandemisinde Uzaktan Eğitimle Anatomi Derslerinin Değerlendirilmesi: Anket Çalışması. Tıp eğitimi Dünyası, 21(64):50-61.
  • Cohen, J. (1998). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd Editio). Lawrence Earlbaum Associates.
  • Doğan, H. G. B. (2014). Uzaktan eğitim ve yaşam boyu öğrenme. Erişim tarihi: 15.04.2023. Http://Www.Egitimdeteknoloji.Com/Uzaktan-Egitim-Yasam-Boyu-Ogrenme-Nedir.
  • Erişen, M. A., ve Yılmaz, F. Ö. (2020). COVID-19 Pandemisi Döneminde Bireylerin Harcamalarının İncelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(COVID-19 Special Issue), 340–353.
  • George, D., ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 Update (10a Editio). Pearson.
  • Gökdoğan, O., ve Sarıgöz, O. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ‘mesleki uygulama dersi’ ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 1091-1100.
  • Hakan, E. Y. G. Ü., ve Karaman S. (2013). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 36–59.
  • Haznedar, Ö. (2012). Üniversite öğrencilerinin bilgi ve iletişim teknolojileri becerilerinin ve e-öğrenmeye yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karadağ, E., ve Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 525–541.
  • Kaya, S., Kırlıoğlu, M., ve Toptaş, T. (2021). Covid-19 pandemisinin ruhsal ve psikosomatik etkilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(2), 525–541.
  • Keskin, M., ve Özer Kaya, D. (2020). Covid-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilim Fakültesi Dergisi, 5(2), 59–67.
  • Muthuprasad, T., Aiswarya, S., Aditya, KS., ve Jha, G. (2021). Students’ perception and preference for online education in India during COVID-19 pandemic. Social Sciences ve Humanities Open, 3(1), 100101.
  • Saltürk, A., ve Güngör, C. (2020). Üniversite öğrencilerinin gözünden covid-19 pandemisinde uzaktan eğitime geçiş deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 36, 137–174.
  • Şaylan, A., Deniz, O., ve Dıramalı, M. (2022). COVID-19 Pandemisi: Uzaktan Eğitimin Sağlık Alanında Eğitim Gören Öğrenciler Üzerindeki Etkileri. Sağlık Bilimlerinde Değer, 13(1), 35–45. https://doi.org/10.33631/sabd.1070696
  • Taşar, H. H. (2021). The Effects of the COVID-19 pandemic process on school principals. Journal of Kırşehir Education Faculty, 22(1), 171–196.
  • Terzi, D., Akalın, R., ve Erdal, B. (2020). COVID-19 Salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi, 8(3), 279–287. https://doi.org/10.37696/nkmj.751961
  • Uysal, N., Aydın, B., ve Ekici, E. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları * Nursing Students’ Attitudes Towards Distance Education in the Covid-19 Pandemic Process *. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 12(1), 228–233. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1027006
  • WHO. (2020). Coronavirus disease (Covid-19) outbreak. Erişim tarihi: 15.04.2023 Https://Www.Euro.Who.Int/En/Health-Topics/Health-e.
  • Yadav, R. K., Baral, S., Khatri, E., Pandey, S., Pandeya, P., ve Neupan R. (2021). Anxiety and depression among health sciences students in home quarantine during the COVID-19 pandemic in selected provinces of Nepal. Frontiers in Public Health, 9, 580561.
  • Yılmaz, N. A. (2020). Yükseköğretim kurumlarında Covid-19 pandemisi sürecinde uygulanan uzaktan eğitim durumu hakkında öğrencilerin tutumlarının araştırılması: fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü örneği. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(1), 15–20.
  • YÖK. (2020). Pandemi döneminde uzaktan eğitim. Erişim tarihi: 15.04.2023 Https://Portal.Yokak.Gov.Tr/Makale/Pandemi-Doneminde-Uzaktan- Egitim/.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ali Keleş

Mehmet Tuğrul Yılmaz 0000-0001-5744-0902

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 23 Ekim 2023
Kabul Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 02

Kaynak Göster

APA Keleş, A., & Yılmaz, M. T. (2023). SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 6(02), 7-12.
AMA Keleş A, Yılmaz MT. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. NEÜFHSJ. Aralık 2023;6(02):7-12.
Chicago Keleş, Ali, ve Mehmet Tuğrul Yılmaz. “SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6, sy. 02 (Aralık 2023): 7-12.
EndNote Keleş A, Yılmaz MT (01 Aralık 2023) SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6 02 7–12.
IEEE A. Keleş ve M. T. Yılmaz, “SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”, NEÜFHSJ, c. 6, sy. 02, ss. 7–12, 2023.
ISNAD Keleş, Ali - Yılmaz, Mehmet Tuğrul. “SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 6/02 (Aralık 2023), 7-12.
JAMA Keleş A, Yılmaz MT. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. NEÜFHSJ. 2023;6:7–12.
MLA Keleş, Ali ve Mehmet Tuğrul Yılmaz. “SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 02, 2023, ss. 7-12.
Vancouver Keleş A, Yılmaz MT. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM KONUSUNDA GERİ BİLDİRİMLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. NEÜFHSJ. 2023;6(02):7-12.