Genuine, fair and
weak narrations about the Duha prayer can be found in Kutub-i Sitte and other
books. However in these books there are some narrations which create an
impression that there is no prayer like a mentioned one. The majority of
narrations about the Duha prayer was reported by Aisha (RA) the companion of
the Prophet (peace be upon him). Without taking into account the differenence
in Sihhat, there can be found six different narrations about the topic came
from Aisha (RA). Although some of narrations prove the fact that the Prophet
(peace be upon him) prayed the Duha, rest of them shows the reserve impression.
Thereby these hadiths give four various pieces of information about the Duha
prayed by the Prophet (peace be upon him).
a. The Prophet
(peace be upon him) prayed the Duha.
b. The Prophet
(peace be upon him) did not pray the Duha during a campaign and peacetime.
c. Aisha (RA) did
not see the Prophet (peace be upon him) praying the Duha but she did.
d. The Prophet
(peace be upon him) prayed the Duha after returning from a campaign.
The article is
intended to resolve external conflicts by investigating them and arrive at the
right outcome about the other points of the topic.
Kuşluk namazı
hakkında Kütüb-i sitte ve diğer kitaplarda sahih, hasen ve zayıf rivayetler yer
almaktadır. Ancak yine aynı kitaplarda zahiren böyle bir namazın var olmadığı
zannını oluşturur tarzda rivayetler de mevcuttur. Hz. Peygamber’den (s.a.v)
kuşluk namazı ile alakalı en çok rivayette bulunan sahabi Hz. Âişe’nin
rivayetlerinde bu durum açıkça görülür. Sıhhat farkı dikkate alınmadan
bakıldığında Hz. Âişe’den (ra) konu ile alakalı altı farklı rivayetin geldiği
görülür. Bu rivayetlerden bazıları Peygamber’in (s.a.v) kuşluk namazını
kılmasına delalet etse de bir kısmı zahiren kılmadığını göstermektedir. Öyle
ki, bu hadisler Peygamberin (s.a.v) kuşluk namazını kılması hakkında dört farkı
bilgi vermektedir.
a. Peygamber
(s.a.v) kuşluk namazını kılardı.
b. Peygamber (s.a.v)
seferde ve hazarda kuşluk namazını kılmadı.
c. Hz. Âişe
Peygamberi (s.a.v) kuşluk namazı kılarken görmemiş ama kendisi kılmaktadır.
d. Peygamber (s.a.v)
yalnız seferden geldiğinde kılıyordu.
Bu makâlede bu rivayetler ele alınıp
incelenerek zahiri ihtilaflar çözülmeye çalışılacak ve meselenin diğer
hususları ele alınarak doğru sonuçlara varılmaya gayret edilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 47 |
Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu İlahiyat Fakültesi
Adres: Aşkan Mh. Yeni Meram Cd. No: 136 Meram / KONYA • E-posta: akifdergisi@erbakan.edu.tr
ISSN: 2148-9890 • e-ISSN: 2149-0015
Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @akifdergisi • Instagram: @akifdergisi • Facebook: @akifdergisi