Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Sayı: 47, 429 - 444, 25.11.2019

Öz

Kaynakça

  • Akpınar, Yavuz (1994). Azeri Edebiyatı Araştırmaları. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Algar, Hamdi (1989). Ahund. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 185.
  • Bilgin, A. Azmi (2007). Nigari. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C. 33. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 85-87.
  • Bursalı, Mehmed Tahir (t.y.). Osmanlı Müellifleri. İstanbul: Meral Yayınevi.
  • Cebecioğlu, Ethem (2009). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü. Ankara: Ağaç Kitabevi.
  • Əsgərli, Zaman (2005). XIX Əsr Azərbaycan Şeri Antologiyası, Bakı: Şərq-Qərb.
  • Fığlalı, E. Ruhi (1996).Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri. İstanbul: Selçuk Yayınları.
  • Fığlalı, E. Ruhi (1997). Hariciler. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C. 16. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 169-175.
  • İnal, İbnülemin Mahmud Kemal (1969). Son Asır Türk Şairleri. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Mesudi, Ebu’l-Hasan Ali b. Hüseyin b. Ali (1409). Mürucu’z-Zeheb ve Meadinü’l-Cevher. Kum: Daru’l-Hicre.
  • Mustafa, Nevin Abdülhalık (2001). İslam Düşüncesinde Muhalefet. İstanbul, Ayışığı Yayınları.
  • Naşi el-Ekber, Ebu’l-Abbas Abdullah b. Muhammed (2007). Usulü’n-Nihal ve’l-Fıraki’l-İslamiyye. Konya: Adal Ofset. .
  • Nigari, Hamza (2017). Nigari Divanı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Olcay, Osman Fevzi (2002). Amasya Ünlüleri. Ankara: Amasya Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Öz, Mustafa (2007). Rafiziler. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C. 34. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 396-397.
  • Yaşar, Abdi-zade Hüseyin Hüsameddin (2004). Amasya Tarihi. Amasya: Amasya Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Zeydan, Corci (2015). İslam Uygarlıkları Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.

Hamza Nigari'nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı

Yıl 2019, Sayı: 47, 429 - 444, 25.11.2019

Öz

Bir dini
benimseyen her insanın, inandığı dine bakış açısı farklılık arz eder. Kişinin
doğup büyüdüğü aile ortamı, içerisinde yetiştiği toplumsal yapı, sahip olduğu
ilmi birikim, kültür seviyesi vb. pek çok etken bu farklılıkları ortaya
çıkarır. Temel ilkelerde aynı düşünen insanlar bir araya gelerek mezhep,
tarikat, cemaat vb. dini toplumlasal yapılar içerisinde kendilerine yer
edinirler.



Hamza
Nigari’yi de bu çerçevede değerlendirmek gerekir. Nitekim o, Hz. Ali neslinden
gelen, büyük dedeleri Hicri I veya II. yüzyıllarda Hicaz’dan Azerbeycan/
Karabağ’a hicret eden, burada Müslüman Türk kültürü içerisinde doğup büyüyen
ardından Anadolu’ya göç ederek buranın kültür havzasına etki eden ve etkilenen
bir kişidir. Yine Karabağ’da İslami ilimleri öğrenen ardından Nakşibendi
Tarikatının Halidiye koluna intisab eden bir mutasavvıftır. Bu yönüyle Hamza
Nigari, Sünni bir mutasavvıf olarak karşımıza çıkmaktadır. Bununla birlikte
onun eserlerinde Hallac-ı Mansur’u övmesi, Nakşi/Halidi olmasına rağmen Konya
Mevlevi tekkesinde erbain çıkarması, II. Abdülhamid döneminde Rafızilikle
suçlanarak sürgüne gönderilmesi bazılarınca çelişki gibi görünebilir. Ancak
bütün bunlar onun çok kültürlü, çok dinli, çok uluslu toplumlarda elde ettiği
birikimlerin bir yansıması olarak kabul edilmelidir. Yine Nigari’nin hayatının
büyük bölümünü Ruslarla mücadele ederek geçirdiği göz önüne alınırsa onun temel
derdinin İslam toplumunu esaret altına almak isteyenlere karşı, bütün farklı
dini yorumlarına rağmen Müslümanlar arasında İslam kardeşliğini tesis etmek
olduğu anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Akpınar, Yavuz (1994). Azeri Edebiyatı Araştırmaları. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Algar, Hamdi (1989). Ahund. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 185.
  • Bilgin, A. Azmi (2007). Nigari. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C. 33. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 85-87.
  • Bursalı, Mehmed Tahir (t.y.). Osmanlı Müellifleri. İstanbul: Meral Yayınevi.
  • Cebecioğlu, Ethem (2009). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü. Ankara: Ağaç Kitabevi.
  • Əsgərli, Zaman (2005). XIX Əsr Azərbaycan Şeri Antologiyası, Bakı: Şərq-Qərb.
  • Fığlalı, E. Ruhi (1996).Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri. İstanbul: Selçuk Yayınları.
  • Fığlalı, E. Ruhi (1997). Hariciler. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C. 16. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 169-175.
  • İnal, İbnülemin Mahmud Kemal (1969). Son Asır Türk Şairleri. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Mesudi, Ebu’l-Hasan Ali b. Hüseyin b. Ali (1409). Mürucu’z-Zeheb ve Meadinü’l-Cevher. Kum: Daru’l-Hicre.
  • Mustafa, Nevin Abdülhalık (2001). İslam Düşüncesinde Muhalefet. İstanbul, Ayışığı Yayınları.
  • Naşi el-Ekber, Ebu’l-Abbas Abdullah b. Muhammed (2007). Usulü’n-Nihal ve’l-Fıraki’l-İslamiyye. Konya: Adal Ofset. .
  • Nigari, Hamza (2017). Nigari Divanı. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Olcay, Osman Fevzi (2002). Amasya Ünlüleri. Ankara: Amasya Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Öz, Mustafa (2007). Rafiziler. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. C. 34. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 396-397.
  • Yaşar, Abdi-zade Hüseyin Hüsameddin (2004). Amasya Tarihi. Amasya: Amasya Belediyesi Kültür Yayınları.
  • Zeydan, Corci (2015). İslam Uygarlıkları Tarihi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aytekin Şenzeybek

Yayımlanma Tarihi 25 Kasım 2019
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 47

Kaynak Göster

APA Şenzeybek, A. (2019). Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 47(47), 429-444.
AMA Şenzeybek A. Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı. NEÜİFD. Kasım 2019;47(47):429-444.
Chicago Şenzeybek, Aytekin. “Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 47, sy. 47 (Kasım 2019): 429-44.
EndNote Şenzeybek A (01 Kasım 2019) Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 47 47 429–444.
IEEE A. Şenzeybek, “Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı”, NEÜİFD, c. 47, sy. 47, ss. 429–444, 2019.
ISNAD Şenzeybek, Aytekin. “Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 47/47 (Kasım 2019), 429-444.
JAMA Şenzeybek A. Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı. NEÜİFD. 2019;47:429–444.
MLA Şenzeybek, Aytekin. “Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 47, sy. 47, 2019, ss. 429-44.
Vancouver Şenzeybek A. Hamza Nigari’nin Farklı İslam Yorumlarına Yaklaşımı. NEÜİFD. 2019;47(47):429-44.
 

Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu İlahiyat Fakültesi
Adres: Aşkan Mh. Yeni Meram Cd. No: 136 Meram / KONYA  E-posta: akifdergisi@erbakan.edu.tr
ISSN: 2148-9890  e-ISSN: 2149-0015

Sosyal Medya Hesapları:
Twitter: @akifdergisi 
 Instagram: @akifdergisi  Facebook: @akifdergisi