Objectives: The aim of this investigation was to assess anxiety levels, personality types and the presence of bruxism in preclinical dental students and to analyse the possible relationships between these factors.
Materials and Methods: Volunteer participants were given detailed information and then explanations were made to help them understand the research questions. The A and B Personality Inventory, the Beck Anxiety Test and the Self-Reported Bruxism Questionnaire were administered to the participants. This process was carried out face-to-face and the participants were allowed to answer the questions in a comfortable environment without writing their names. Descriptive statistics and Pearson chi-square test were used. The probability level for statistical significance was set as α = 0.05.
Results: The A and B Personality Inventory, the Beck Anxiety Test and the Self-Reported Bruxism Questionnaire were administered to the participants. 30% of students are Type A and 70% are Type B. Sleep and awake bruxism was statistically more prevalent in female participants (p=0.017; p=0.012). There was no statistically significant relationship between sleep and awake bruxism and anxiety and personality types (p>0.05).
Conclusions: Overall, this study of pre-clinical dental students reveals that the student population has varying levels of anxious and type B personality traits. However, in this group of students, no significant relationship was found between sleep and awake bruxism and personality type and anxiety levels.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, klinik öncesi diş hekimliği öğrencilerinin anksiyete düzeylerini, kişilik tiplerini ve bruksizm varlığını değerlendirmek ve bu faktörler arasındaki olası ilişkileri analiz etmektir.
Gereç ve Yöntemler: Gönüllü katılımcılara detaylı bilgi verilmiş ve ardından araştırma sorularını anlamaları için açıklamalar yapılmıştır. Katılımcılara A ve B kişilik envanteri, Beck Anksiyete Testi ve Self Reported Bruksizm Anketi uygulanmıştır. Bu süreç yüz yüze gerçekleştirilmiş olup, katılımcıların rahat bir ortamda isimlerini yazmadan soruları yanıtlamaları sağlanmıştır. Tanımlayıcı istatistikler ve Pearson kikare testi kullanıldı. İstatistiksel anlamlılık için olasılık düzeyi α = 0.05 olarak belirlendi.
Bulgular: Beck Anksiyete testine göre öğrencilerin 19 u (%25) anksiyete seviyesinin ciddi, 27 si (%36) anksiyete seviyesinin orta şiddette ve 19 u (25) uyku ve uyanıklık bruksizmi olduğu belirlendi. Öğrencilerin %30'u A Tipi ve %70'i B Tipidir. Uyku ve uyanıklık bruksizmi kadın katılımcılarda istatistiksel olarak daha yaygındı (p=0,017; p=0,012). Uyku ve uyanıklık bruksizm ile anksiyete ve kişilik tipleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmadı (p>0,05).
Sonuçlar: Bu klinik öncesi diş hekimliği öğrencileri üzerinde yürütülen araştırma genel olarak, öğrenci popülasyonunun çeşitli düzeylerde anksiyetik ve B tipi kişilik özelliklerine sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak, bu öğrenci grubu içinde, uyku ve uyanıklık bruksizmi ile kişilik tipleri arasında ve anksiyete düzeyleri ile arasında belirgin bir ilişki tespit edilememiştir.
2023-105
Çalışmada kullanılan kişilik analizine ve kaygı testinin değerlendirmesine yardımcı olan Psikolog Aysun TAN a teşekkür ederiz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ağız, Diş ve Çene Radyolojisi, Diş Hekimliği (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 1 |