In today’s world, many factor such as the large scale development of communication and transportation faciliting, the rapid spread of information, the increase in people’s income have changed rapidly and it made people become more eager to see new places. During the last years, there has been a significant increase in the number of domestic/ international travels. Tourism and business travels make up a large portion of this increase. At this point, cities and countries have lots of duties both in the process of being brand cities and taking advantege of it. Notables, make heavy efforts to use the resources of cities more effectively, to form habitable places and make their city an attractive place. In this study, the brand concept in the literature on studies examined in the literature, urban branding towards studies in detail examined, the research scope and purpose of examining Konya those living in quantitative research methods, survey methodology has been applied.Findings belonging to demographic properties, exploratory factor analysis and ANOVA analysis were used during the analysis of the data.
Brand Branding of A City A City’s being MarketedJEL Codes: M30 M31 M37.
Günümüz dünyasında iletişim ve ulaşım imkânlarının büyük oranda gelişmiş olması, bilginin hızlı bir şekilde yayılması, insanların gelirlerinin artması gibi birçok faktörün hızlı bir şekilde değişmesi, artık insanları yeni yerler görmeye daha istekli hale getirmiştir. Son yıllarda yurt içi/dışı seyahatlerde yoğun bir şekilde artış yaşanmaktadır. Bu artışın büyük bir bölümünü ise turizm ve iş seyahatleri oluşturmaktadır. Bu noktada şehirlerin ve ülkelerin hem marka şehir olmak istemeleri hem de fayda sağlayabilmeleri için üzerlerine düşen birçok görev vardır. Şehrin ileri gelenleri; şehirlerin kaynaklarını daha etkili kullanmak, yaşanabilir mekânlar oluşturmak, şehri cazibe merkezi haline getirebilmek için yoğun çaba sarf etmektedirler.Bu çalışmada, marka kavramı ile ilgili literatürde yapılmış çalışmalar incelenmiş, literatürde kentlerin markalaşması yönünde yapılan çalışmalar detaylı bir biçimde incelenmiş araştırmanın kapsamı ve amacı incelenerek Konya ilinde yaşayan kişilere nicel araştırma yöntemlerinden anket yöntemi uygulanmıştır. Verilerin analizinde, demografik özelliklere ait bulgular, keşifsel faktör analizi ve ANOVA analizlerinden yararlanılmıştır.
Marka Şehrin Markalaşması Şehrin PazarlanmasıJEL Kodları: M30 M31 M37.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 7 Sayı: 1 |