Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜRESEL MARKALARIN YEREL STRATEJİLERİ VE ADVERGAME UYGULAMALARI KARŞISINDA YEREL MARKALARIN REKABET DURUMU

Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 1, 34 - 61, 01.06.2015

Öz

Günümüzde küresel markaların pazarlama stratejilerini küyerelleşme (glocalization) bazında yerel
özelliklere nüfuz etmeleri, yekürelleşme (loglobalization) stratejilerini uygulamayan rakip yerel markaların
rekabet olanaklarını azaltmaktadır. Küresel markaların küyerel stratejilerin yanında reklam-oyun
(advergame) uygulamalarına da ağırlık vermeleri tüketici kitlelerinin küyerel markaları daha fazla talep
etmesine teşvik etmektedir. Bu çalışmada küresel markaların küyerel stratejileri ve advergame
uygulamaları karşısında yerel markaların ne tür stratejiler uyguladıklarının, uyguladıkları bu stratejiler ile
küresel markalar karşısında ne derece rekabet edebildiklerinin ve rekabet olanaklarını arttırabilmek için
neler yapılabileceğinin örneklendirilerek değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda örnek olarak
“Coca Cola” ve “Kristal Kola” ile “Nestle” ve “Halk” markaları literatür araştırması kapsamında
karşılaştırılarak ele alınacaktır.

Kaynakça

  • “Advergame”, (2013). www.bilisimterimleri.com., 30.05.2013.
  • “Advergame”, (2014). www.omedya.com.tr/advergame Advergame., 01.06.2014.
  • “En Beğenilenler”, (2014). www.fortuneturkey.com., 20.04.2014.
  • “Halk Ürünler”, (2014). www.halk.com.tr., 01.06.2014.
  • “Kristal Kola Ürünler”, (2014). www.kristalkola.com.tr., 14.03.2014.
  • “Nestle Markalarımız”, (2014). www.nestle.com.tr., 01.06.2014.
  • Akat, Ö., (2003). Uluslararası Pazarlama Karması ve Yönetimi, Bursa: Ekin Kitapevi.
  • Akşit, Bahattin., (2006). “Küreselleşme, Kültür ve Uygarlık: Karşılaştırmalı Sosyolojik Araştırmalar İçin Bir Kuramsal Çerçeve Denemesi”, Uluslararası Küreselleşme ve Türk Uygarlığı, Bişkek: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları.
  • Allıison Juliann, E., (2002). “Technology, Development And Democracy, International Conflict and Information Age”, State University of NY Pres.
  • Aslanoğlu, R., (1998). Bir Kültürel Karışım Olarak Küreselleşme, Küreselleşme, Sivil Toplum ve İslam, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Ateşoğlu, İ., (2003). Türkiye’nin İhracatında Marka İmajının Etkisi, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Berger, P., (2003). Küreselleşmenin Kültürel Dinamikleri, Bir Küre Bin Bir Küreselleşme: Çağdaş Dünyada Küresel Çeşitlilik, Çev. Ayla Ortaç., İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Blythe, J., (2001). Pazarlama İlkeleri, Çev. Yavuz Odabaşı., İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Bozkurt, V., (2000). Elektronik Ticaret, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Büyükbaykal, C. I., (2008). “Küresel Medya Yapılarının Yoğunlaşması”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31. ss. 39–50.
  • Dahl, S., Eagle, L. and Baez, C., (2009). Analyzing Advergames: Active Diversions or Actual Deception, An Exploratory Study of Online Advergames Content, 10, (1), 46- 59.
  • Dyer-Witheford, N., (2004). Siber Marx: İleri teknoloji Çağında Sınıf Mücadelesi, Çev. Ali Çakıroğlu., İstanbul: Aykırı Yayınları.
  • Engel, J. F., Blackwell, R. D. ve Miniard, P. W., (1990), Consumer Behavior, The Dryden Press International Edition.
  • Eren, E. Global Strategies and Strategic Cooperation’s., (TY). 4th International Sposium International Business Administration Karvina, 546.
  • Giddens, A., (2000). Modernity and Self-Identity, Oxford: Blackwell.
  • Gullien, M. F., (2001). “Is Globalization Civilizing, Destructive or Feeble? A Critique of Five Key Debates in the Social Science Literature”, Annual Review of Sociology. 27, 237- 247.
  • Güney, Z., (2006). Etkileşimli Reklam Yaratma ve Planlama Süreci, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi
  • Hall, S., (1995). “Yeni Zamanların Anlamı”, Yeni Zamanlar: 1990’larda Politikanın Değişen Çehresi, Çev. Abdullah Yılmaz., İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hall, S., (1998). Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etniklikler, Kültür Küreselleşme ve Dünya Sistemi, Çev. Ümit Hüsrev Yolsal., Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hannerz, U., (1998). Çevre Kültür Senaryoları, Kültür, Küreselleşme ve Dünya-Sistemi, Çev. Gülcan Seçkin ve Ümit Hüsrev Yolsal., Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Harvey, D., (2006). Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran., İstanbul: Metis Yayınları.
  • Herman, E. S., (2003). Pazarın Zaferi, Çev. Zehra Savan., İstanbul: Pınar Yayınları.
  • İlhan, F., (2006). Yeni Ürün Geliştirme Sürecinde ve Yeni Ürünün Pazara Sunulmasında Markanın Etkisi, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Kazgan, G., (2000). Küreselleşme ve Ulus-Devlet, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Keegan, W. ve Green, M. C., (1997). Principles of Global Marketing, Prentice Hall, “Coke’s Still Seeking It”, Advertising Age, 71.
  • Keller, K. L., (2003). Strategic Brand Management, Building, Measuring and Managing Brand Equity, New Jersey: Prentice Hall.
  • Kotler, P. ve Gary, A., (2004). Principles of Marketing, New Jersey: Pearson-Prentice Hall Education İnternational.
  • Kozlu, C., (2000). “Küresel Şirketin Yerelleşme Stratejisi”, Masste, 7.
  • Kutsoylu, N., (TY). “Advergaming”, www.just-marketing .org/files.
  • Lewitt, T., (1983). “The Globalization of Markets”, Harvard Business Review. 61, 3.
  • Mattelard, A., (2001). İletişimin Dünyasallaşması, Çev. Halime Yücel., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Maynard, M. L., (2003). “From Global to Local: How Gillette’s Sensor Excel Accommodates to Japan”, Keio Communication Review, 25.
  • McLuhan, M., (2001). “Understanding Media the Extension of Man”, London: Routledge.
  • Morley, D. ve Robins, K., (1999). Kimlik Mekanları: Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar, (çev. Emrehan Zeybekoglu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mutlu, E., (1999). Televizyon ve Toplum, Ankara: TRT Genel Sekreterlik Basım ve Yayım Kurulu Ofset Tesisleri.
  • Narula, R. ve Dunning J. H., (2000). “Industrial Development, Globalization and Multinational Enterprises” New Realities for Developing Countries, Oxford Development Studies, 18, 2.
  • Nelson, M. R., Keum H. ve Yaros, R. A., (2004). “Advertainment or Adcreep? Game Players? Attitudes toward Advertising and Product Placement in Computer Games” Journal of İnteractive Advertising, 5. 1.
  • Okazaki, S. (2005). “Searching the Web for Global Brands: How American Brands Standardise Their Web Sites in Europe”, European Journal of Marketing. 39, (1-2), 86.
  • Öçal, Tezer. (1993). “Niçin, Kimin İçin ve Nasıl Globalleşme”, Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 4, 9.
  • Robertson, R., (2000). Küreselleşme Toplum Kuramı ve Küresel Kültür, Çev. Ümit Hüsrev Yolsal., Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Sarıbay, A. Y., (1995). Post Modernite, Sivil Toplum ve İslam, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Saydam, A., (2005). Algılama Yönetimi, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Smith, P. (2001). Cultural Theory, Madlen/Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
  • Şimşek, S., (2001). Yönetim ve Organizasyon, Konya: Günay Ofset.
  • Tağraf, H., (2008). “Küresel Stratejilerden Çokuluslu Stratejilere Geçiş: Küresel Düşün Yerel Davran”, KMU İİBF Dergisi, 10, 14.
  • Taylan, A., (2008). “Çok Uluslu Fast-Food Restoranlarının“Ramazan Menüleri Örneğinde Küresel-Yerel Kültür Etkileşimi”, Mersin Üniversitesi Kültür ve İletişim Dergisi, 11, 1.
  • Tek, Ö. B., (1999). Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Toffler, A., (1992). Yeni Güçler Yeni Şoklar, Çev. Belkıs Çorakçı., İstanbul: Altın Kitapları.
  • Toyne, B. ve Walters, P., (1989). Global Marketing Management: A Strategic Perspective, Allyn and Bacon, USA: Massachusetts.
  • Ulagay, O., (2001). Küreselleşme Korkusu ve 2001 Krizi, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yamamoto, G. T., (2009). “Oyun, İnternet, Advergame ve Mobil Oyun”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 3.
  • Yeygel, S. ve Köseoğlu, Ö., (2006). İnteraktif Pazarlama Çağında Yeni Bir Reklam Olarak Virütik Oyunlar ve Advergaming Kavramı. İstanbul: Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Bildiriler Kitabı.
  • Yüksel, M., (2009). Reklam Oyunlarının Pazarlama İletişiminde Oynadığı Stratejik Rol, İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Zyman, S., (2000). Bildiğimiz Pazarlamanın Sonu, Çev. İlkay Sevgi Çopur, İstanbul: Kapital Medya Hiz. A.Ş.
Yıl 2015, Cilt: 3 Sayı: 1, 34 - 61, 01.06.2015

Öz

Kaynakça

  • “Advergame”, (2013). www.bilisimterimleri.com., 30.05.2013.
  • “Advergame”, (2014). www.omedya.com.tr/advergame Advergame., 01.06.2014.
  • “En Beğenilenler”, (2014). www.fortuneturkey.com., 20.04.2014.
  • “Halk Ürünler”, (2014). www.halk.com.tr., 01.06.2014.
  • “Kristal Kola Ürünler”, (2014). www.kristalkola.com.tr., 14.03.2014.
  • “Nestle Markalarımız”, (2014). www.nestle.com.tr., 01.06.2014.
  • Akat, Ö., (2003). Uluslararası Pazarlama Karması ve Yönetimi, Bursa: Ekin Kitapevi.
  • Akşit, Bahattin., (2006). “Küreselleşme, Kültür ve Uygarlık: Karşılaştırmalı Sosyolojik Araştırmalar İçin Bir Kuramsal Çerçeve Denemesi”, Uluslararası Küreselleşme ve Türk Uygarlığı, Bişkek: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Yayınları.
  • Allıison Juliann, E., (2002). “Technology, Development And Democracy, International Conflict and Information Age”, State University of NY Pres.
  • Aslanoğlu, R., (1998). Bir Kültürel Karışım Olarak Küreselleşme, Küreselleşme, Sivil Toplum ve İslam, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Ateşoğlu, İ., (2003). Türkiye’nin İhracatında Marka İmajının Etkisi, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Berger, P., (2003). Küreselleşmenin Kültürel Dinamikleri, Bir Küre Bin Bir Küreselleşme: Çağdaş Dünyada Küresel Çeşitlilik, Çev. Ayla Ortaç., İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Blythe, J., (2001). Pazarlama İlkeleri, Çev. Yavuz Odabaşı., İstanbul: Bilim Teknik Yayınevi.
  • Bozkurt, V., (2000). Elektronik Ticaret, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Büyükbaykal, C. I., (2008). “Küresel Medya Yapılarının Yoğunlaşması”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 31. ss. 39–50.
  • Dahl, S., Eagle, L. and Baez, C., (2009). Analyzing Advergames: Active Diversions or Actual Deception, An Exploratory Study of Online Advergames Content, 10, (1), 46- 59.
  • Dyer-Witheford, N., (2004). Siber Marx: İleri teknoloji Çağında Sınıf Mücadelesi, Çev. Ali Çakıroğlu., İstanbul: Aykırı Yayınları.
  • Engel, J. F., Blackwell, R. D. ve Miniard, P. W., (1990), Consumer Behavior, The Dryden Press International Edition.
  • Eren, E. Global Strategies and Strategic Cooperation’s., (TY). 4th International Sposium International Business Administration Karvina, 546.
  • Giddens, A., (2000). Modernity and Self-Identity, Oxford: Blackwell.
  • Gullien, M. F., (2001). “Is Globalization Civilizing, Destructive or Feeble? A Critique of Five Key Debates in the Social Science Literature”, Annual Review of Sociology. 27, 237- 247.
  • Güney, Z., (2006). Etkileşimli Reklam Yaratma ve Planlama Süreci, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi
  • Hall, S., (1995). “Yeni Zamanların Anlamı”, Yeni Zamanlar: 1990’larda Politikanın Değişen Çehresi, Çev. Abdullah Yılmaz., İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Hall, S., (1998). Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etniklikler, Kültür Küreselleşme ve Dünya Sistemi, Çev. Ümit Hüsrev Yolsal., Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Hannerz, U., (1998). Çevre Kültür Senaryoları, Kültür, Küreselleşme ve Dünya-Sistemi, Çev. Gülcan Seçkin ve Ümit Hüsrev Yolsal., Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Harvey, D., (2006). Postmodernliğin Durumu, Çev. Sungur Savran., İstanbul: Metis Yayınları.
  • Herman, E. S., (2003). Pazarın Zaferi, Çev. Zehra Savan., İstanbul: Pınar Yayınları.
  • İlhan, F., (2006). Yeni Ürün Geliştirme Sürecinde ve Yeni Ürünün Pazara Sunulmasında Markanın Etkisi, (Basılmamış) Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Kazgan, G., (2000). Küreselleşme ve Ulus-Devlet, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Keegan, W. ve Green, M. C., (1997). Principles of Global Marketing, Prentice Hall, “Coke’s Still Seeking It”, Advertising Age, 71.
  • Keller, K. L., (2003). Strategic Brand Management, Building, Measuring and Managing Brand Equity, New Jersey: Prentice Hall.
  • Kotler, P. ve Gary, A., (2004). Principles of Marketing, New Jersey: Pearson-Prentice Hall Education İnternational.
  • Kozlu, C., (2000). “Küresel Şirketin Yerelleşme Stratejisi”, Masste, 7.
  • Kutsoylu, N., (TY). “Advergaming”, www.just-marketing .org/files.
  • Lewitt, T., (1983). “The Globalization of Markets”, Harvard Business Review. 61, 3.
  • Mattelard, A., (2001). İletişimin Dünyasallaşması, Çev. Halime Yücel., İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Maynard, M. L., (2003). “From Global to Local: How Gillette’s Sensor Excel Accommodates to Japan”, Keio Communication Review, 25.
  • McLuhan, M., (2001). “Understanding Media the Extension of Man”, London: Routledge.
  • Morley, D. ve Robins, K., (1999). Kimlik Mekanları: Küresel Medya, Elektronik Ortamlar ve Kültürel Sınırlar, (çev. Emrehan Zeybekoglu), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mutlu, E., (1999). Televizyon ve Toplum, Ankara: TRT Genel Sekreterlik Basım ve Yayım Kurulu Ofset Tesisleri.
  • Narula, R. ve Dunning J. H., (2000). “Industrial Development, Globalization and Multinational Enterprises” New Realities for Developing Countries, Oxford Development Studies, 18, 2.
  • Nelson, M. R., Keum H. ve Yaros, R. A., (2004). “Advertainment or Adcreep? Game Players? Attitudes toward Advertising and Product Placement in Computer Games” Journal of İnteractive Advertising, 5. 1.
  • Okazaki, S. (2005). “Searching the Web for Global Brands: How American Brands Standardise Their Web Sites in Europe”, European Journal of Marketing. 39, (1-2), 86.
  • Öçal, Tezer. (1993). “Niçin, Kimin İçin ve Nasıl Globalleşme”, Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 4, 9.
  • Robertson, R., (2000). Küreselleşme Toplum Kuramı ve Küresel Kültür, Çev. Ümit Hüsrev Yolsal., Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Sarıbay, A. Y., (1995). Post Modernite, Sivil Toplum ve İslam, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Saydam, A., (2005). Algılama Yönetimi, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Smith, P. (2001). Cultural Theory, Madlen/Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
  • Şimşek, S., (2001). Yönetim ve Organizasyon, Konya: Günay Ofset.
  • Tağraf, H., (2008). “Küresel Stratejilerden Çokuluslu Stratejilere Geçiş: Küresel Düşün Yerel Davran”, KMU İİBF Dergisi, 10, 14.
  • Taylan, A., (2008). “Çok Uluslu Fast-Food Restoranlarının“Ramazan Menüleri Örneğinde Küresel-Yerel Kültür Etkileşimi”, Mersin Üniversitesi Kültür ve İletişim Dergisi, 11, 1.
  • Tek, Ö. B., (1999). Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Toffler, A., (1992). Yeni Güçler Yeni Şoklar, Çev. Belkıs Çorakçı., İstanbul: Altın Kitapları.
  • Toyne, B. ve Walters, P., (1989). Global Marketing Management: A Strategic Perspective, Allyn and Bacon, USA: Massachusetts.
  • Ulagay, O., (2001). Küreselleşme Korkusu ve 2001 Krizi, İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Yamamoto, G. T., (2009). “Oyun, İnternet, Advergame ve Mobil Oyun”, Pazarlama ve İletişim Kültürü Dergisi, 3.
  • Yeygel, S. ve Köseoğlu, Ö., (2006). İnteraktif Pazarlama Çağında Yeni Bir Reklam Olarak Virütik Oyunlar ve Advergaming Kavramı. İstanbul: Yeni İletişim Ortamları ve Etkileşim Uluslararası Konferansı Bildiriler Kitabı.
  • Yüksel, M., (2009). Reklam Oyunlarının Pazarlama İletişiminde Oynadığı Stratejik Rol, İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
  • Zyman, S., (2000). Bildiğimiz Pazarlamanın Sonu, Çev. İlkay Sevgi Çopur, İstanbul: Kapital Medya Hiz. A.Ş.
Toplam 59 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İpek Sucu

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sucu, İ. (2015). KÜRESEL MARKALARIN YEREL STRATEJİLERİ VE ADVERGAME UYGULAMALARI KARŞISINDA YEREL MARKALARIN REKABET DURUMU. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 34-61.

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.