The COVID 19 pandemic, which emerged in Wuhan, China in December 2019, has caused major changes in the aviation industry as well as in many other sectors. The positioning studies carried out as "the world's largest airport " until the mentioned time period changed the strategy with the COVID 19 pandemic. The positioning strategy, which was restructured due to the crisis, also stands out with the commercials prepared for Istanbul Airport and the news in the press. Istanbul Airport implements the strategy of repositioning itself as “the most reliable airport for COVID 19” especially during the COVID 19 period. It has been observed that the current size of the airport has been repositioned as "the world's largest airport" as used in the previous positioning strategy, as "large enough to provide social distance, so it is reliable".
In this study, primarily the concepts of positioning and repositioning were examined, and then the global effects of the COVID 19 pandemic were emphasized. In the later stages of the study, the positioning of Istanbul Airport and the re-positioning of Istanbul Airport, which was restructured with COVID19, were emphasized. In order to measure the effect of the repositioning strategy, the press reflections of this strategy of Istanbul Airport were examined within the scope of the research. In order to measure the reflections of the created strategy in the press, national magazines and newspapers were scanned using the keywords COVID 19 and Istanbul Airport for a period of 1.5 years between 02.02.2020 and 02.07.2021. Accordingly, 203 news items were included in the search. The research result shows that Istanbul Airport has established and implemented a successful repositioning strategy for the COVID 19 global health crisis.
Aralık 2019’da Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan COVID 19 pandemisi birçok sektörde olduğu gibi havacılık sektöründe de büyük değişimlerine yaşanmasına neden olmuştur. Söz konusu zaman dilimine kadar “Dünyanın “sıfırdan yapılan en büyük havalimanı” ile “yeni havacılık merkezi” şeklinde yapılan konumlandırma çalışmaları COVID 19 pandemisi ile beraber strateji değiştirmiştir. Kriz nedeniyle yeniden yapılanan konumlandırma stratejisi, İstanbul Havalimanı için hazırlanan reklam filmleri ve basında çıkan haberlerle de öne çıkmaktadır. İstanbul Havalimanı özellikle COVID 19 döneminde kendisini, “COVID 19 için en güvenilir havaalanı” şeklinde yeniden konumlandırma stratejisini uygulamaktadır. Havaalanının mevcut büyüklüğü önceki konumlandırma stratejisinde kullanıldığı gibi “Dünyanın en büyük havalimanı” konumlandırması yerini “sosyal mesafenin sağlanması için yeterince büyük, bu yüzden güvenilir” şeklinde bir yeniden konumlandırma stratejisine gidildiği gözlemlenmiştir.
Bu çalışmada, öncelikli olarak konumlandırma, yeniden konumlandırma kavramları incelenmiş sonrasında COVID 19 pandemisi ile ilgili global etkiler üzerinde durulmuştur. Çalışmanın ilerleyen aşamalarında, İstanbul Havalimanı konumlandırması ve COVID19 ile yeniden yapılandırılan İstanbul Havalimanı konumlandırması üzerinde durulmuştur. Yeniden konumlandırma stratejisinin etkisini ölçmek amacıyla, İstanbul Havaalanı’nın bu stratejisinin basına yansımaları araştırma kapsamında incelenmiştir. Oluşturulan stratejinin basında yansımalarını ölçümlemek için 02.02.2020 ile 02.07.2021 tarihleri arasında 1,5 yıllık süreçteki COVID 19 ve İstanbul Havalimanı anahtar kelimeleri kullanılarak ulusal dergi ve gazeteler taranmıştır. Buna göre yapılan taramada, 203 haber araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma sonucu, İstanbul Havalimanı’nın COVID 19 global sağlık krizine yönelik başarılı bir yeniden konumlandırma stratejisi oluşturduğunu ve uyguladığını göstermektedir.
covid19 istanbul havalimanı konumlandırma yeniden konumlandırma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.