THE IMPACT OF COVID-19 PANDEMIC ON THE MARKETING STRATEGIES OF TURKISH AIRLINE COMPANIES
Yıl 2023,
Cilt: 11 Sayı: 1, 158 - 173, 30.06.2023
Ayben Ceyhan Günay
,
Begum Maral
Öz
The COVID-19 outbreak that emerged in Wuhan, China at the end of 2019 has affected the whole world. As the outbreak turned into a pandemic, it has negatively affected the aviation industry among many other sectors. During this period, the airline transport companies have attempted to minimise their economic losses by differentiating their marketing strategies. This study defines and compares the marketing strategies implemented by the companies in the Turkish aviation industry before and during the COVID-19 period using semi-structured qualitative research technique and provides recommendations.
Kaynakça
- Abate, M., P. Christidis & A.J. Purwanto (2020), “Government Support to Airlines in the Aftermath of the COVID-19 Pandemic”, Journal of Air Transport Management, 89, 101931.
- Adıgüzel, M. (2020), “Covid-19 Pandemisinin Türkiye Ekonomisine Etkilerinin Makroekonomik Analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 191-221.
- Akca, M. (2020), “COVİD-19’un Havacılık Sektörüne Etkisi”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 45-64.
- Albers, S. & V. Rundshagen (2020), “European Airlines Strategic Responses to the COVID-19 Pandemic”, Journal of Air Transport Management, 87, 1-7.
- Cam, A.C. (2019). Hava Yolu Pazarlamasına Giriş, Ankara: Pegem Akademi 2. Baskı.
- Cam, A.C. (2020), Havayolu Taşımacılığı ve Rekabet Stratejileri, Ankara: Pegem Akademi 4. Baskı.
- Carter, D., S. Mazumder, B. Simkins & E. Sisneros (2022), “The Stock Price Reaction of the COVID-19 Pandemic on the Airline, Hotel, and Tourism Industries”, Finance Research Letters, 44, 102047.
- Coşkun, E. & B. Çepni Şener (2020), “Türkiye’de Covid-19 Sürecinde Sosyal Medya Pazarlaması: Pegasus ve Bim Örneği”, İNİF e Dergi, 5(2), 27-42.
- Çalışkan, M. & A. Duygun (2021), “Havacılık Sektöründe Pazarlama İletişimi Açısından Covıd-19 Pandemisi Sürecinde Sosyal Medyada İçerik Analizi”, Gaziantep Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-29.
- Dondurucu, Z.B. & A. Çetinkaya (2020), “Uluslararası Havayolları Şirketlerinin Covid-19 Salgını Sürecinde Instagram’da Marka İletişimi Stratejilerinin Analizi”, Turkish Studies, 15(4), 325-56.
- Dube, K., G. Nhamo & D. Chikodzi (2021), “COVID-19 Pandemic and Prospects for Recovery of the Global Aviation Industry”, Journal of Air Transport Management, 92, 102022.
- Durmuş, M., Z. Altıntop & F. Akyüz (2022), “Türkiye’de Hava yolu İşletme Modelinde Yeni Bir Eğilim: Hibrit Model”, Econharran Harran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(9), 26-43.
- Hopancı, B., H. Akdeniz & Ö. Şahin (2021), “COVID19 Pandemisinin Havacilik Sektörü Üzerine Etkileri”, Mühendis ve Makina, 62(704), 446-67.
- International Air Transport Association, [COVID-19 Updated Impact Assessment], Report. https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/third-impact-assessment, 20.08.2021.
- İbiş, S. (2020), “Covid-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi”, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98.
- Karakavuz, H. (2020), “Covid-19'un Türk Hava yolu İşletmeleri Üzerindeki Etkilerine İlişkin Bir Swot Analizi”, Turkish Studies, 15, 3573-91.
- Keskin, B.N. & Ö.Y. Ercoşkun (2021), “Covid-19’un Havacılık Sektörüne Çevresel Etkisi: Adnan Menderes Havalimanı Örneği”, Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 4(1), 74-86.
- Kiracı, K. (2021), “Covıd-19, Financial Risk and The Airline Industry”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), 1557-81.
- Ko, Y.D. (2016), “An Airline’s Management Strategies in A Competitive Air Transport”, Journal of Air Transport Management, 50, 53-61.
- Macit, A. & D. Macit (2020), “Türk Sivil Havacılık Sektöründe Covıd-19 Pandemisinin Yönetimi”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 100-16.
- Nebati, E., E. Gedik & S. Albayrak (2021), “Pandemi Etkisinde Müşteri Sadakati Programina Stratejik Bir Yaklaşim: THY Uygulamasi”, Sanat, Tasarım ve Mühendislik Alanında Akademik Değerlendirmeler, Strategic Researches Academy, 96-142.
- Saban, M. & O. Trabzon (2021), “Covid-19 Salgininin Havacilik Sektöründeki Şirket Performanslari Üzerindeki Etkileri: Türk Hava Yollari Örneği”, International Review of Economics and Management, 9(1), 64-79.
- Semercioğlu, H. & Ş. Abay (2021), “Pandemi’de Hava yolu Taşımacılığı: Alınan Önlemlerin ve Tüketici Güveninin Marka Sadakatine Etkisi”, Pazarlama Kongresi, 25.
- Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-isletmeleri/2063-hava-tasima-isletmeleri, 13.07.2021.
- Soylu, Ö.B. (2020), “Türkiye Ekonomisinde COVID-19’un Sektörel Etkileri”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 169-85.
- Sun, X., S. Wandelt & A. Zhang (2020), “How Did COVID-19 Impact Air Transportation? A First Peek Through The Lens of Complex Networks”, Journal of Air Transport Management, 89, 101928.
- Şen, Y. & T. Erdağ (2021), “Hava Yolu Taşıımacılığı Sektörü Gelişim Evrelerinin Pest Analizi İle Değerlendirilmesi: 5 Dönem+ Covid-19 Pandemi Süreci Dönemi Kapsamında Bir İnceleme”, TroyAcademy, 6(2), 422-61.
- Vinod, B. (2020), “The COVID-19 Pandemic and Airline Cash Flow”, Journal of Revenue and Pricing Management, 19(4), 228-9.
- World Health Organization. WHO Coronavirus (COVID-19). https://covid19.who.int, 12.08.2021.
Yılmaz, E. (2020), “Hava Yolu Pazarlaması” in E. Kanbur, U. Turhan (ed.), Hava Yolu Yönetimi, Erzurum, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, 145-64.
- Yüksek, G. (2013), “Bilgi Teknolojilerinin Gelişimi, Seyahat İşletmeleri ve Küresel Dağıtım Sistemi Örneği”, Journal of Internet Applications and Management, 4(1), 53-68.
COVID-19 PANDEMİSİNİN TÜRK HAVA YOLU İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA STRATEJİLERİNE ETKİSİ
Yıl 2023,
Cilt: 11 Sayı: 1, 158 - 173, 30.06.2023
Ayben Ceyhan Günay
,
Begum Maral
Öz
2019 yılı sonunda Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan COVID-19 salgını, tüm dünyayı etkisi altına almıştır. Salgının pandemiye dönmesiyle birlikte birçok sektörü olduğu gibi havacılık sektörünü de olumsuz yönde etkilemiştir. Hava taşımacılığı yapan işletmeler bu süreçte pazarlama stratejilerini farklılaştırarak ekonomik kayıplarını en az düzeye getirmeye gayret etmiştir. Bu çalışmada yarı yapılandırılmış nitel araştırma tekniği ile Türkiye’deki havacılık sektöründe yer alan işletmelerin COVID-19 pandemisinden önce ve pandemi sürecinde uyguladıkları pazarlama stratejileri ortaya koyularak karşılaştırma yapılmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Abate, M., P. Christidis & A.J. Purwanto (2020), “Government Support to Airlines in the Aftermath of the COVID-19 Pandemic”, Journal of Air Transport Management, 89, 101931.
- Adıgüzel, M. (2020), “Covid-19 Pandemisinin Türkiye Ekonomisine Etkilerinin Makroekonomik Analizi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(37), 191-221.
- Akca, M. (2020), “COVİD-19’un Havacılık Sektörüne Etkisi”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 45-64.
- Albers, S. & V. Rundshagen (2020), “European Airlines Strategic Responses to the COVID-19 Pandemic”, Journal of Air Transport Management, 87, 1-7.
- Cam, A.C. (2019). Hava Yolu Pazarlamasına Giriş, Ankara: Pegem Akademi 2. Baskı.
- Cam, A.C. (2020), Havayolu Taşımacılığı ve Rekabet Stratejileri, Ankara: Pegem Akademi 4. Baskı.
- Carter, D., S. Mazumder, B. Simkins & E. Sisneros (2022), “The Stock Price Reaction of the COVID-19 Pandemic on the Airline, Hotel, and Tourism Industries”, Finance Research Letters, 44, 102047.
- Coşkun, E. & B. Çepni Şener (2020), “Türkiye’de Covid-19 Sürecinde Sosyal Medya Pazarlaması: Pegasus ve Bim Örneği”, İNİF e Dergi, 5(2), 27-42.
- Çalışkan, M. & A. Duygun (2021), “Havacılık Sektöründe Pazarlama İletişimi Açısından Covıd-19 Pandemisi Sürecinde Sosyal Medyada İçerik Analizi”, Gaziantep Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 15-29.
- Dondurucu, Z.B. & A. Çetinkaya (2020), “Uluslararası Havayolları Şirketlerinin Covid-19 Salgını Sürecinde Instagram’da Marka İletişimi Stratejilerinin Analizi”, Turkish Studies, 15(4), 325-56.
- Dube, K., G. Nhamo & D. Chikodzi (2021), “COVID-19 Pandemic and Prospects for Recovery of the Global Aviation Industry”, Journal of Air Transport Management, 92, 102022.
- Durmuş, M., Z. Altıntop & F. Akyüz (2022), “Türkiye’de Hava yolu İşletme Modelinde Yeni Bir Eğilim: Hibrit Model”, Econharran Harran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(9), 26-43.
- Hopancı, B., H. Akdeniz & Ö. Şahin (2021), “COVID19 Pandemisinin Havacilik Sektörü Üzerine Etkileri”, Mühendis ve Makina, 62(704), 446-67.
- International Air Transport Association, [COVID-19 Updated Impact Assessment], Report. https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/third-impact-assessment, 20.08.2021.
- İbiş, S. (2020), “Covid-19 Salgınının Seyahat Acentaları Üzerine Etkisi”, Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1), 85-98.
- Karakavuz, H. (2020), “Covid-19'un Türk Hava yolu İşletmeleri Üzerindeki Etkilerine İlişkin Bir Swot Analizi”, Turkish Studies, 15, 3573-91.
- Keskin, B.N. & Ö.Y. Ercoşkun (2021), “Covid-19’un Havacılık Sektörüne Çevresel Etkisi: Adnan Menderes Havalimanı Örneği”, Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 4(1), 74-86.
- Kiracı, K. (2021), “Covıd-19, Financial Risk and The Airline Industry”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(3), 1557-81.
- Ko, Y.D. (2016), “An Airline’s Management Strategies in A Competitive Air Transport”, Journal of Air Transport Management, 50, 53-61.
- Macit, A. & D. Macit (2020), “Türk Sivil Havacılık Sektöründe Covıd-19 Pandemisinin Yönetimi”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(4), 100-16.
- Nebati, E., E. Gedik & S. Albayrak (2021), “Pandemi Etkisinde Müşteri Sadakati Programina Stratejik Bir Yaklaşim: THY Uygulamasi”, Sanat, Tasarım ve Mühendislik Alanında Akademik Değerlendirmeler, Strategic Researches Academy, 96-142.
- Saban, M. & O. Trabzon (2021), “Covid-19 Salgininin Havacilik Sektöründeki Şirket Performanslari Üzerindeki Etkileri: Türk Hava Yollari Örneği”, International Review of Economics and Management, 9(1), 64-79.
- Semercioğlu, H. & Ş. Abay (2021), “Pandemi’de Hava yolu Taşımacılığı: Alınan Önlemlerin ve Tüketici Güveninin Marka Sadakatine Etkisi”, Pazarlama Kongresi, 25.
- Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, http://web.shgm.gov.tr/tr/havacilik-isletmeleri/2063-hava-tasima-isletmeleri, 13.07.2021.
- Soylu, Ö.B. (2020), “Türkiye Ekonomisinde COVID-19’un Sektörel Etkileri”, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(6), 169-85.
- Sun, X., S. Wandelt & A. Zhang (2020), “How Did COVID-19 Impact Air Transportation? A First Peek Through The Lens of Complex Networks”, Journal of Air Transport Management, 89, 101928.
- Şen, Y. & T. Erdağ (2021), “Hava Yolu Taşıımacılığı Sektörü Gelişim Evrelerinin Pest Analizi İle Değerlendirilmesi: 5 Dönem+ Covid-19 Pandemi Süreci Dönemi Kapsamında Bir İnceleme”, TroyAcademy, 6(2), 422-61.
- Vinod, B. (2020), “The COVID-19 Pandemic and Airline Cash Flow”, Journal of Revenue and Pricing Management, 19(4), 228-9.
- World Health Organization. WHO Coronavirus (COVID-19). https://covid19.who.int, 12.08.2021.
Yılmaz, E. (2020), “Hava Yolu Pazarlaması” in E. Kanbur, U. Turhan (ed.), Hava Yolu Yönetimi, Erzurum, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını, 145-64.
- Yüksek, G. (2013), “Bilgi Teknolojilerinin Gelişimi, Seyahat İşletmeleri ve Küresel Dağıtım Sistemi Örneği”, Journal of Internet Applications and Management, 4(1), 53-68.