Nowadays, with the rapid entry and development of the internet into our lives, social media channels have become very important. With the introduction of social media into our lives, companies as well as individuals have emerged in social media. Companies' efforts to keep up with the digital age and their presence in social media have also changed the marketing strategies used. While moving from traditional marketing strategies to digital marketing strategies, some marketing strategies have come to the fore. One of these is the use of "influencers", called social media phenomena, in social media marketing. The fact that social media users or followers gravitate towards these people, whom they see as opinion leaders, and are influenced by the promotions they make, has pushed companies or company owners, who want to sell their products, to use this marketing strategy.The purpose of this study is to examine the message strategies used by influencers in different account categories on social media channels to influence their followers or consumers, or the strategy within which they use product placements. For this purpose, three influencer accounts, who are famous in the field of fashion and have a large number of followers on Instagram, one of the most used social media channels, were examined using the content analysis method and the findings were shared. The types of posts or stories they shared and which products they promoted and how they promoted them during the week of September 1-10, 2024 were examined. As a result of the analysis, it was noted that influencers generally share stories in a way that encourages individuals to consume entertainment and produce content that encourages luxury brand consumption.
Social Media Social Media Marketing Influencer Marketing Conspicuous Consumption
Günümüzde internetin hayatımıza hızlı girişi ve gelişimi ile beraber sosyal medya mecraları da oldukça önemli hale gelmiştir. Sosyal medyanın hayatımıza girmesiyle beraber kişilerin olduğu kadar işletmelerin de sosyal mecralarda varlığı ortaya çıkmıştır. İşletmelerin dijital çağa ayak uydurma çabası ve sosyal mecralarda var olma durumları kullanılan pazarlama stratejilerini de değiştirmiştir. Geleneksel pazarlama stratejilerinden dijital pazarlama stratejilerine geçerken bazı pazarlama stratejileri ön plana çıkmıştır. Bunlardan bir tanesi de sosyal medya fenomeni olarak adlandırılan ‘’inflencerlar’’ın sosyal medya pazarlamasında kullanılmalarıdır. Sosyal medya kullanıcılarının ya da takipçilerin kanaat önderleri gibi gördükleri bu kişilere doğru yönelmeleri ve yaptıkları tanıtımlardan etkilenmeleri, şirketleri veya ürünlerini satmak isteyen firma sahiplerini bu pazarlama stratejisini kullanmaya itmiştir. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya mecralarında farklı hesap kategorilerinde yer alan fenomenlerin, takipçileri veya tüketicileri hangi mesaj stratejileri ile etkiledikleri ya da ürün yerleştirmeleri hangi strateji kapsamında yaptıklarını incelemektir. Bunun için, en çok kullanılan sosyal medya mecralarından biri olan Instagram’da moda alanında ünlenen ve çok sayıda takipçisi olan üç fenomen hesap, içerik analizi yöntemi ile incelenerek bulgular paylaşılmıştır. 1-10 Eylül 2024 tarihlerini kapsayan sürede hangi türde paylaşım yaptıkları ve hangi ürünleri nasıl tanıttıkları incelenmiştir. İnceleme sonucunda influencerların genel olarak bireyleri eğlenme tüketime teşvik edici şekilde hikaye paylaştıkları lüks marka tüketimine özendirici içerikler ürettikleri dikkati çekmiştir.
Sosyal Medya Sosyal Medya Pazarlaması Influencer Pazarlama Gösterişçi Tüketim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekran ve Medya Kültürü |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.