The level of social capital, an abstract concept, is understood through indicators such as trust, cooperation and participation. These indicators reflect individual and societal life quality while also providing insights into social capital. Social media facilitates their manifestation and dissemination. Particularly, messages from popular political figures on social media may enhance social capital on a societal scale. This study examines the potential of such posts in this context. Accordingly, posts shared on X by Ekrem İmamoğlu and Murat Kurum, the top candidates in the 2024 Istanbul mayoral elections, were analyzed using conceptual-qualitative content analysis. The analysis was structured around a "political-social capital checklist" developed for this study, consisting of two themes. The first theme is based on four key indicators of social capital (trust, participation, cooperation and norms/values), while the second theme focuses on candidates’ promises regarding their position. Findings indicate that Kurum’s posts had higher potential for social capital based on core indicators, whereas İmamoğlu’s posts showed greater potential through promises related to the position. This study highlights the importance of politicians' social media use in fostering social capital and offers insights into structuring content to enhance it.
Social Capital Politics Social Media Local Elections X platform
Soyut bir kavram olan sosyal sermayenin düzeyi; güven, iş birliği, katılım gibi çeşitli göstergeler üzerinden anlaşılır. Birey ve toplum yaşamının niteliğini yansıtan bu göstergeler sosyal sermaye düzeyine ilişkin de fikir verir. Sosyal medya ise bu göstergelerin tezahürüne ve yaygınlaşmasına olanak tanır. Bilhassa popüler siyasi figürlerin sosyal medyadan topluma verdiği mesajların, toplumsal ölçekte sosyal sermayeyi yükseltme potansiyeli olabilir. Bu bağlamda bu çalışma, popüler siyasetçilerin sosyal medya paylaşımlarının sosyal sermaye açısından potansiyelini ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu doğrultuda 2024 yerel seçimlerinde en fazla oy alan İBB başkan adayları olan Ekrem İmamoğlu ve Murat Kurum’un seçime hazırlık sürecinde X’te yaptıkları paylaşımlar kavramsal-nitel içerik analizi tekniğiyle analiz edilmiştir. Analizin çerçevesini konuya özel tasarlanan ve iki temadan oluşan ‘siyasal-sosyal sermaye denetim listesi’ oluşturmuştur. Listenin birinci teması sosyal sermayenin dört temel göstergesinden (güven, katılım, iş birliği ve normlar/değerler), ikinci teması ise adayların talip oldukları göreve dair vaatlerinden yola çıkılarak yapılandırılmıştır. Elde edilen bulgular sosyal sermayenin temel göstergeleri bakımından Kurum’un paylaşımlarının daha yüksek sosyal sermaye potansiyeli taşıdığını gösterirken, İmamoğlu’nun paylaşımlarında ise göreve ilişkin vaatler bakımından sosyal sermaye üretme potansiyelinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Çalışma, siyasetçilerin sosyal medya kullanımının sosyal sermaye açısından önemine dikkat çekerken, sosyal medya içeriklerinin sosyal sermaye açısından nasıl yapılandırılması gerektiğine dair de bir vizyon sunmaktadır.
sosyal sermaye siyaset sosyal medya yerel seçimler X platformu
Makale kullanılan yöntem ve konusu itibarıyla etik kurul onayı gerektirmemektedir. Bu husustaki beyanımız sorumlu yazar imzasıyla birlikte sisteme yüklenmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Siyasal İletişim |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 21 Şubat 2025 |
| Kabul Tarihi | 14 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.