Our supreme religion, Islam, is the last and most perfect religion that Allah, the Lord of the worlds, sent to Prophet Muhammad, the last of the prophets, to convey to people. The religion of Islam has a structure that encompasses the lives of people in order to bring people out of the darkness of disbelief to the light of faith. Just as the time to be responsible for these practices, which we can call deed, starts with adolescence, it is known that there are some practices in the religion of Islam from the moment people are born. In the religion of Islam, some applications that are desired to be carried out in the first weeks of the birth of human beings are such as reading the call to prayer in the child’s ear, applying a sweet substance such as honey to the child’s palate, naming the child, cutting the child’s hair and giving charity by its weight, circumcising the child, sacrificing aqeeqah on behalf of the child. In this study, the narrations about the aqeeqah sacrifice, which is recommended to be cut in the first week of the child’s birth, will be evaluated in terms of deed and text, and explanations will be given about how many should be cut. While the aqeeqah sacrifice, which was sacrificed as an expression of gratitude to Allah due to the newborn child, was slaughtered as a custom in the period of ignorance before the Prophet, it has been practiced again since Islam and this practice has gained a religious identity. Although there is disagreement among Islamic scholars about the ruling of slaughtering the aqeeqah sacrifice, it is generally accepted that slaughtering the aqeeqah sacrifice is considered as sunnah. Even if it is accepted that the aqeeqah sacrifice is generally circumcised, there are also disagreements among Islamic scholars about the number of aqeeqah sacrifices for boys and girls. The general opinion about the number of aqeeqah sacrificed is that two qurbans are sacrificed for boys and one qurban for females, but when the economic conditions of families are evaluated in today’s conditions, we have come to the conclusion that the aim will be achieved by slaughtering a qurban for both boys and girls.
Yüce dinimiz İslâm, âlemlerin rabbi olan Allah’ın peygamberlerin sonuncusu olan Hazreti Muhammed’e insanlara tebliğ etmesi için gönderdiği en son ve en mükemmel dinidir. İslâm dini, insanları küfrün karanlıklardan imanın aydınlığa ulaştırabilmek için insanların hayatını kuşatan uygulamalara sahip bir yapıdadır. Amel diyebileceğimiz bu uygulamalardan sorumlu olma zamanı nasıl ki ergenlik çağı ile başlıyorsa insanın dünyaya geldiği andan itibaren de İslâm dininde birtakım uygulamaların varlığı bilinmektedir. İslâm dininde insanoğlunun doğumunun ilk haftaları içerisinde yapılması istenen çocuğun kulağına ezan okunması, çocuğa dua edilmesi, çocuğun damağına bal gibi tatlı maddenin sürülmesi, çocuğa isim verilmesi, çocuğun saçının kesilip ağırlığınca tasaddukta bulunulması, çocuğun sünnet edilmesi ve çocuk adına akîka kurbanı kesilmesi gibi uygulamalar vardır. Bu çalışmamızda çocuğun doğumunun ilk haftasında kesilmesi tavsiye edilen akîka kurbanı hakkındaki rivayetler sened ve metin açısından değerlendirilecek olup kaç tane kesilmesi gerektiği hususunda açıklamalarda bulunulacaktır. Yeni doğan çocuktan dolayı Allah’a bir şükür ifadesi olarak kesilen akîka kurbanı Hazreti Peygamber’den önce cahiliye döneminde âdet olarak kesilirken İslâmiyet’ten itibaren yine uygulanmış ve bu uygulama dîni bir hüviyet kazanmıştır. İslâm âlimleri arasında akîka kurbanının hükmü konusunda her ne kadar ihtilaf olsa da akîka kurbanı kesmenin genel olarak sünnet olarak telakki edildiği kabul edilmektedir. Akîka kurbanının genel olarak sünnet olduğu kabul edildiği takdirde yine İslâm âlimleri arasında erkek ve kızlar için kesilen akîka kurbanının sayısı hakkında da ihtilaflar bulunmaktadır. Akîka kurbanının sayısı hakkındaki genel kanaat ise erkekler için iki, kızlar için bir kurbanın kesilmesi yönünde olmakla birlikte günümüz şartlarında ailelerin iktisadi durumları da değerlendirildiği zaman erkek ve kız adına bir kurbanın kesilmesiyle de amacın gerçekleşeceği neticesine ulaşmış bulunmaktayız.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 9 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 1 |
NİSAR Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.