Günümüz toplumu sınırsız ihtiyaçlar içerisinde, tüketmekle psikolojik anlamda rahatlayan ve haz duyan bir görünüm çizmektedir. Dünya giderek küçülmekte ve üretilen her üründen neredeyse dünyanın her yerindeki insan haberdar olmakta ve üretilen her ürün tüketim halkasına hızlı bir şekilde dahil olmaktadır. Reklamlar oluşan yeni global köy diyebileceğimiz dünyada yeni çıkan ürünleri tanıtmakta, ürünlerden haberdar etmekte aynı zamanda ürünlerin pazarlama sahasına dahil edilmesini sağlamaktadır. Bu anlamda reklamcı için tüketim sektörünün rakipsiz lideridir denilebilir. Reklamcı elinde tuttuğu muazzam güçle, akışkan ihtiyaçlar oluşturmaktadır. Bireyin arzularına yön vermektedir. Bunun farkında olan reklamcı ürünlerin tüketilmesini sağlamak için reklam filmlerinde veya afişlerinde tüketici kitlenin ilgilerini, hassasiyetlerini, manevi dünyasını, eğilimlerini kullanarak reklamını yaptığı ürünleri veya markaları pek çok seçenek arasından dikkate değer kılmak için çalışmaktadır. Çalışmamızda reklam, tüketim ve din ilişkisi üzerinde durulacaktır. Bunun için reklamlarda kullanılan semboller görüntü çözümleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Seçilen reklam afişleri tesadüfi örneklem yöntemiyle belirlenmiştir. Sonuç olarak reklamcının bize ihtiyaç olarak gösterdiği ürünlerin ne kadar ihtiyaç olduğu tanımlanabilen bir husus değilken, ihtiyaç kavramının da sınırları çizilememekte, lüks ve israf dengesine net bir yanıt verilememektedir. Tüketicin tercihlerinde çeşitli ilgi alanları, inançları etkin rol oynamaktadır. Reklamcı da dini sembollere reklamlarında yer vererek dindar kitlenin ilgisini çekmeye çalışmaktadır. Ülkemiz için özellikle ramazan ayı reklamlarında dini sembol kullanımının artış göstermesi bu ilginin bir göstergesidir.
din sossyolojisi tüketim reklam dini sembol sembolik etkileşimcilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 4 |
NİSAR Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.