Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EDISYON CIRITIC OF ŞEYHULİSLÂM ABU’S-SUUD EFENDİ’S RİSALE Fİ’L-MESHİ ALA’L-HUFFEYN

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 143 - 194, 15.12.2017

Öz

Ebussuûd
Efendi (d. 892/1574), who hold various offices such as mudarris, qadi (judge of
the Shari’ah court), qadiasker (jurist mainly concerned with military cases) is
one of the Ottoman State’s Shaykhs al-Islam. It was a matter of debate whether
it is permissible to wipe footgear which is worn on broadcloth (cloth made of
pure silk) and kirbas (ordinary cloth) in his era. Risâle fi’l-mesh-i
ale’l-huffeyn
, the topic of our work, is based on these discussions. In
this research, the manuscript copies obtained from the Turkish Libraries were
identified and analyzed and the verified text was created by means of the preferential
text examination method.

Kaynakça

  • Akgündüz, Ahmet, DİA, ‘‘Ebüssuûd Efendi’’, c. 10, İst. 1994. 365 s.
  • Demir, Abdullah, Ebussuûd Efendi’nin Osmanlı Hukukundaki Yeri, Doktora tezi, İstanbul: SBE., 2004
  • ---------------------- Şeyhülislam Ebussuûd Efendi Devlet-i Aliyye’nin Büyük Hukukçusu, Ötüken Yay. İstanbul, 2006.
  • Düzenli, Pehlül, “Şeyhulislam Ebussuûd Efendi: Bibliyografik Bir Değerlendirme”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, cilt 3, sayı 5, 2005, 441 s.
  • ------------------- Şeyhülislâm Ebussuûd Efendi ve Fetvaları, Osmanlı Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2012, s. 74
  • Düzdağ, Ertüğrul, Şeyhülislam Ebussuûd Fetvaları- Kanunî Devrinde Osmanlı Hayatı-, Gonca yayınevi, İstanbul, 2009
  • Şentürk Recep, Türk Düşüncesinin Sosyolojisi Fıkıhtan Sosyal Bilimlere, İletişim Yay., İstanbul, 2008, s. 100 Yerinde, Âdem, Osmanlı Toplumunda Kur’an Kültürü ve Tefsir Çalışmaları –II-, Ebussuûd Efendi’nin İrşâdü’l-Akli’s-Selim ilâ Mezâya’l-Kitâbi’l-Kerîm Adlı Tefsirinin Müellif Nüshası, s. 9-10

ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 143 - 194, 15.12.2017

Öz

Müderrislik,
kadılık, kazaskerlik gibi muhtelif görevlerde bulunan Ebussuûd Efendi
(v.982/1574) Osmanlı Devleti şeyhülislâmlarından biridir. Yaşadığı dönemde çuha
(has ipekten yapılan bez) ve kirbas (normal bez) üzerine giyilen meste mesh
yapmanın caiz olup olmadığı hususu tartışma konusu olmuştur. Çalışmamızın
konusu Risâle fi’l-mesh-i ale’l-huffeyn adlı risâle bu tartışmalara
binaen kaleme alınmıştır. Bu araştırmada risalenin Türkiye Kütüphanelerinden
temin edilen yazma nüshaları; tespit ve tahlil edilmiş ve tercihli metin tahkik
yöntemiyle tahkikli metin oluşturulmuştur. 

Kaynakça

  • Akgündüz, Ahmet, DİA, ‘‘Ebüssuûd Efendi’’, c. 10, İst. 1994. 365 s.
  • Demir, Abdullah, Ebussuûd Efendi’nin Osmanlı Hukukundaki Yeri, Doktora tezi, İstanbul: SBE., 2004
  • ---------------------- Şeyhülislam Ebussuûd Efendi Devlet-i Aliyye’nin Büyük Hukukçusu, Ötüken Yay. İstanbul, 2006.
  • Düzenli, Pehlül, “Şeyhulislam Ebussuûd Efendi: Bibliyografik Bir Değerlendirme”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, cilt 3, sayı 5, 2005, 441 s.
  • ------------------- Şeyhülislâm Ebussuûd Efendi ve Fetvaları, Osmanlı Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 2012, s. 74
  • Düzdağ, Ertüğrul, Şeyhülislam Ebussuûd Fetvaları- Kanunî Devrinde Osmanlı Hayatı-, Gonca yayınevi, İstanbul, 2009
  • Şentürk Recep, Türk Düşüncesinin Sosyolojisi Fıkıhtan Sosyal Bilimlere, İletişim Yay., İstanbul, 2008, s. 100 Yerinde, Âdem, Osmanlı Toplumunda Kur’an Kültürü ve Tefsir Çalışmaları –II-, Ebussuûd Efendi’nin İrşâdü’l-Akli’s-Selim ilâ Mezâya’l-Kitâbi’l-Kerîm Adlı Tefsirinin Müellif Nüshası, s. 9-10
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemal Kalkan

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kalkan, C. (2017). ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD), 3(2), 143-194.
AMA Kalkan C. ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD). Aralık 2017;3(2):143-194.
Chicago Kalkan, Cemal. “ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ”. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD) 3, sy. 2 (Aralık 2017): 143-94.
EndNote Kalkan C (01 Aralık 2017) ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD) 3 2 143–194.
IEEE C. Kalkan, “ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ”, Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD), c. 3, sy. 2, ss. 143–194, 2017.
ISNAD Kalkan, Cemal. “ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ”. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD) 3/2 (Aralık 2017), 143-194.
JAMA Kalkan C. ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD). 2017;3:143–194.
MLA Kalkan, Cemal. “ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ”. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD), c. 3, sy. 2, 2017, ss. 143-94.
Vancouver Kalkan C. ŞEYHULİSLÂM EBUSSUÛD EFENDİ’NİN RİSÂLE Fİ’L-MESH-İ ALE’L-HUFFEYN’İ ADLI ESERİNİN TAHKİKLİ NEŞRİ. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD). 2017;3(2):143-94.