Knowledge and Attitudes of Visually Impaired Women Regarding Menstrual Hygiene
Yıl 2025,
Cilt: 1 Sayı: 1, 18 - 25, 17.07.2025
Funda Tuncer Şahin
,
Cahit Şahin
Öz
This descriptive study aimed to assess the knowledge and attitudes of visually impaired women living in Aksaray regarding menstrual hygiene. The study sample consisted of 40 visually impaired women aged between 15 and 49 years. Data were collected using a questionnaire developed by the researchers.
Findings indicated that most participants received information about menstruation from family members, that the use of sanitary pads was common, yet significant deficiencies were observed in hygiene practices. Inadequate frequency of pad changes and poor hand hygiene practices were identified. Additionally, a considerable proportion of participants reported feelings of anxiety during their menstrual periods.
These findings highlight the necessity of developing accessible, practice-based, and specially tailored hygiene education programs for visually impaired women.
Kaynakça
-
1-Birleşmiş Milletler. Engellilerin Haklarına İlişkinSözleşme [İnternet]. 2006 [Erişim 21 Nisan 2025]. Erişim adresi: https://www.un.org/disabilities/documents/natl/turkey.doc
-
2-Dünya Sağlık Örgütü. Dünya Engellilik Raporu[İnternet]. 2011 [Erişim 21 Nisan 2025]. Erişim adresi: https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report.pdf
-
3-Koyutürk ÖA, Körükcü Ö. Toplumsal cinsiyet rolleribağlamında engelli bir kadın olmak. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2024;24(2):76-96.
-
4-Orhan S, Özkan E. Engelli kadın olmak. AfyonKocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;22(1):1-19.
-
5-Koyun A, Özpulat F, Özvarış Ş. Bir eğitim programıgeliştirme ve değerlendirme süreci: Ortaöğretim kız öğrencileri için “Genital Hijyen” eğitim programı.Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;2(4):443-459.
-
6-Güler G, Bekar M, Güler N, Kocataş S. İlköğretimokulu kız öğrencilerinde menstrüasyon dönemi hijyeni. STED. 2005;14(6):135-139.
-
7-Çıtak N, Terzioğlu F. Abant İzzet Baysal Üniversitesinde öğrenim gören kız öğrencilerin primer dismenoreye ilişkin bilgi ve uygulamaları. Sağlık ve Toplum. 2002;12(3):69-80.
-
8-Gedik A, Şahin S. Ergenlere verilen menstrüasyon hijyeni eğitiminin etkisinin belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 2017;2(2):66-75.
-
9-Dündar T, Özsoy S. Menstrual hijyen ve görme engelliler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2018;15(3):192-194.
-
10-Kanmani K, Ravisankar AK. Prevalence of menstrual problems and treatment-seeking behaviours: A study among visually challenged women. Hindu. 2016;65(280):6-9.
-
11-Altıntaş RY, Bakır S, Gül İ, Süer N, Kavlak O.Hemşirelik öğrencilerinde menstruasyon tutumunun genital hijyen davranışlarına etkisi. Turkish Journal of Family Medicine and PrimaryCare. 2021;15(3):568-575.
-
12-Ali TS, Rizvi SN. Menstrual knowledge and practices of female adolescents in urban Karachi, Pakistan.Journal of Adolescence. 2010;33(4):531-541.
-
13-Litman J. Menstruation stigma must stop. Period[İnternet]. 2018 [erişim 21 Nisan 2025]. Erişim adresi: https://www.period.org/blog/2018/menstruation-stigma-must-stop
-
14-Wilbur J, Torondel B, Hameed S, Mahon T, Kuper H.Systematic review of menstrual hygiene management requirements, its barriers and strategies for disabled people. PLoS One. 2019;14:e0210974.
-
15-White S, Kuper H, Itimu-Phiri A, Holm R, Biran A. Aqualitative study of barriers to access to water, sanitation and hygiene for people with disabilities in Malawi. PLoS One. 2016;11:e0155043.
-
16-Dündar T, Özsoy S. Menstrual hygiene management among visually impaired women. British Journal ofVisual Impairment. 2020;38(3):347-362.
-
17-Sakar T, Özkan H, Saraç M, Atabey K, Nazmak M. Öğrencilerin menstruasyon dönemindeki kültürel davranış ve uygulamaları. Turkish Family Physician. 2015;6(3):114-123.
-
18-Timur S, Ege E, Bakış E. Engelli kadınların üreme sağlığı sorunları ve etkileyen faktörler. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;10(1):51-58.
-
19-Ayar D, Polat F, Karasu F. Ergenlere verilen menstrüel hijyen eğitiminin menstrüasyon davranışları ve öz yeterlik düzeylerine etkisi: Randomize kontrollü bir çalışma. Anatolian Journal of Health Research. 2024;5(3):226-233.
-
20-Uzoechi AC, Parsa AD, Mahmud I, Alaskah İ, KabirR. Menstruation among in-school adolescent girls and its literacy and practices in Nigeria: A systematic review. Medicina. 2023;59(12):2073. doi:10.3390/medicina59122073.
-
21-Gedik AS, Şahin S. Ergenlere verilen menstrüasyon hijyeni eğitiminin etkisinin belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 2017;2(2):66-75. doi:10.5336/healthsci.2016-54152.
-
22-Taner A, Bozkurt ÖD. Görme yetersizliği olan kadınların üreme sağlığı sorunları ve çözüm yolları.Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik FakültesiElektronik Dergisi. 2021;14(1):84-91.
-
23-Güngör İ. Engelli kadınlarda üreme sağlığı. İçinde: Kızılkaya Beji N, editör. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. baskı.İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2017. s.171-201.
-
24-Sun J, Bai S, Li Q, Zhao M, Ge L. The condition of women frequently changing sanitary pads in 28 cities of China: a cross-sectional study. Reproductive Health. 2024;21(1):45. doi:10.1186/s12978-024-01910-1.
-
25-Yaşar B, Terzioğlu F, Koç G. Knowledge andpractices of genital hygiene: visual-disabled womensample. Dokuz Eylül Üniversitesi HemşirelikFakültesi Elektronik Dergisi. 2017;10(3):123-130.
-
26-Kilci Ş, Daşıkan Z, Muslu A. Primer dismenore ağrı yönetiminde kullanılan tamamlayıcı ve bütünleştirici terapi uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi. 2020;1(2):70-80.
-
27-İşlek Ö, Şahin C, Tuncer Şahin F. Görme yetersizliği olan bireylerde kapsamlı cinsellik eğitimi. İçinde: Güven D, editör. Özel gereksinimli bireyler için kapsamlı cinsellik eğitimi. 1. baskı. Ankara: EğitenKitap; 2024. s.141-170.
Görme Engelli Kadınların Menstrüasyon Dönemi Hijyenine Yönelik Bilgi ve Tutumları
Yıl 2025,
Cilt: 1 Sayı: 1, 18 - 25, 17.07.2025
Funda Tuncer Şahin
,
Cahit Şahin
Öz
Bu araştırma, Aksaray ilinde yaşayan görme engelli kadınların menstrüasyon hijyenine yönelik bilgi ve tutumlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte yürütülen çalışmaya, 15-49 yaş aralığında olan 40 görme engelli kadın katılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu ile toplanmıştır.
Bulgulara göre, çalışmaya katılan kadınların çoğunluğunun menstrüasyonla ilgili bilgileri aile bireylerinden edindiği, ped kullanımının yaygın olduğu ancak hijyen uygulamalarında eksiklikler yaşandığı belirlenmiştir. Ped değişim sıklığının ve el hijyeni uygulamalarının yetersiz olduğu saptanmıştır. Katılımcıların önemli bir kısmı menstrüasyon döneminde tedirginlik yaşadığını bildirmiştir.
Bulgular, görme engelli kadınlar için erişilebilir, uygulamalı ve özel eğitim destekli hijyen eğitimi programlarının geliştirilmesi gerektiğini ortaya koymuştur.
Etik Beyan
Nuh Naci Yazgan Üniversitesi Etik Kurulu (010 - 001)
Kaynakça
-
1-Birleşmiş Milletler. Engellilerin Haklarına İlişkinSözleşme [İnternet]. 2006 [Erişim 21 Nisan 2025]. Erişim adresi: https://www.un.org/disabilities/documents/natl/turkey.doc
-
2-Dünya Sağlık Örgütü. Dünya Engellilik Raporu[İnternet]. 2011 [Erişim 21 Nisan 2025]. Erişim adresi: https://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report.pdf
-
3-Koyutürk ÖA, Körükcü Ö. Toplumsal cinsiyet rolleribağlamında engelli bir kadın olmak. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2024;24(2):76-96.
-
4-Orhan S, Özkan E. Engelli kadın olmak. AfyonKocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;22(1):1-19.
-
5-Koyun A, Özpulat F, Özvarış Ş. Bir eğitim programıgeliştirme ve değerlendirme süreci: Ortaöğretim kız öğrencileri için “Genital Hijyen” eğitim programı.Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;2(4):443-459.
-
6-Güler G, Bekar M, Güler N, Kocataş S. İlköğretimokulu kız öğrencilerinde menstrüasyon dönemi hijyeni. STED. 2005;14(6):135-139.
-
7-Çıtak N, Terzioğlu F. Abant İzzet Baysal Üniversitesinde öğrenim gören kız öğrencilerin primer dismenoreye ilişkin bilgi ve uygulamaları. Sağlık ve Toplum. 2002;12(3):69-80.
-
8-Gedik A, Şahin S. Ergenlere verilen menstrüasyon hijyeni eğitiminin etkisinin belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 2017;2(2):66-75.
-
9-Dündar T, Özsoy S. Menstrual hijyen ve görme engelliler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2018;15(3):192-194.
-
10-Kanmani K, Ravisankar AK. Prevalence of menstrual problems and treatment-seeking behaviours: A study among visually challenged women. Hindu. 2016;65(280):6-9.
-
11-Altıntaş RY, Bakır S, Gül İ, Süer N, Kavlak O.Hemşirelik öğrencilerinde menstruasyon tutumunun genital hijyen davranışlarına etkisi. Turkish Journal of Family Medicine and PrimaryCare. 2021;15(3):568-575.
-
12-Ali TS, Rizvi SN. Menstrual knowledge and practices of female adolescents in urban Karachi, Pakistan.Journal of Adolescence. 2010;33(4):531-541.
-
13-Litman J. Menstruation stigma must stop. Period[İnternet]. 2018 [erişim 21 Nisan 2025]. Erişim adresi: https://www.period.org/blog/2018/menstruation-stigma-must-stop
-
14-Wilbur J, Torondel B, Hameed S, Mahon T, Kuper H.Systematic review of menstrual hygiene management requirements, its barriers and strategies for disabled people. PLoS One. 2019;14:e0210974.
-
15-White S, Kuper H, Itimu-Phiri A, Holm R, Biran A. Aqualitative study of barriers to access to water, sanitation and hygiene for people with disabilities in Malawi. PLoS One. 2016;11:e0155043.
-
16-Dündar T, Özsoy S. Menstrual hygiene management among visually impaired women. British Journal ofVisual Impairment. 2020;38(3):347-362.
-
17-Sakar T, Özkan H, Saraç M, Atabey K, Nazmak M. Öğrencilerin menstruasyon dönemindeki kültürel davranış ve uygulamaları. Turkish Family Physician. 2015;6(3):114-123.
-
18-Timur S, Ege E, Bakış E. Engelli kadınların üreme sağlığı sorunları ve etkileyen faktörler. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2006;10(1):51-58.
-
19-Ayar D, Polat F, Karasu F. Ergenlere verilen menstrüel hijyen eğitiminin menstrüasyon davranışları ve öz yeterlik düzeylerine etkisi: Randomize kontrollü bir çalışma. Anatolian Journal of Health Research. 2024;5(3):226-233.
-
20-Uzoechi AC, Parsa AD, Mahmud I, Alaskah İ, KabirR. Menstruation among in-school adolescent girls and its literacy and practices in Nigeria: A systematic review. Medicina. 2023;59(12):2073. doi:10.3390/medicina59122073.
-
21-Gedik AS, Şahin S. Ergenlere verilen menstrüasyon hijyeni eğitiminin etkisinin belirlenmesi. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 2017;2(2):66-75. doi:10.5336/healthsci.2016-54152.
-
22-Taner A, Bozkurt ÖD. Görme yetersizliği olan kadınların üreme sağlığı sorunları ve çözüm yolları.Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik FakültesiElektronik Dergisi. 2021;14(1):84-91.
-
23-Güngör İ. Engelli kadınlarda üreme sağlığı. İçinde: Kızılkaya Beji N, editör. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Genişletilmiş 2. baskı.İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2017. s.171-201.
-
24-Sun J, Bai S, Li Q, Zhao M, Ge L. The condition of women frequently changing sanitary pads in 28 cities of China: a cross-sectional study. Reproductive Health. 2024;21(1):45. doi:10.1186/s12978-024-01910-1.
-
25-Yaşar B, Terzioğlu F, Koç G. Knowledge andpractices of genital hygiene: visual-disabled womensample. Dokuz Eylül Üniversitesi HemşirelikFakültesi Elektronik Dergisi. 2017;10(3):123-130.
-
26-Kilci Ş, Daşıkan Z, Muslu A. Primer dismenore ağrı yönetiminde kullanılan tamamlayıcı ve bütünleştirici terapi uygulamaları. Atatürk Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi. 2020;1(2):70-80.
-
27-İşlek Ö, Şahin C, Tuncer Şahin F. Görme yetersizliği olan bireylerde kapsamlı cinsellik eğitimi. İçinde: Güven D, editör. Özel gereksinimli bireyler için kapsamlı cinsellik eğitimi. 1. baskı. Ankara: EğitenKitap; 2024. s.141-170.