Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparative Analysis of Zuckerberg’s New Public Space Threads and Twitter (X)

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 10, 30.06.2024

Öz

With the development of internet technologies, Habermas' public spheres have gained a much wider range and the public spheres even more in-depth perspective. The most important and visible example of this is the speed at which internet technologies have been incorporated into people's daily lives since the emergence of the internet in the 1960s. According to various studies, the development of the internet from Web 1.0 to Web 4.0, and even Web 5.0, along with the internet technologies' ability to become more participatory through the metaverse, has led to significant changes in the environments defined by the Public Sphere Theory. This shift has given rise to virtual public spheres known as social media. Among these public spheres, Twitter (X), which is among one of the most popular social media platforms, has managed to hold the biggest slice of the pie for a long time. However, the Threads platform announced by Zuckerberg was recently launched with the potential to be a competitor to Twitter (X) after a long time.
Within the scope of this study, Threads platform, which can be defined as a new public sphere and as a rival to Twitter (X), will be examined both through literature review and comparative analysis method. In this way, it is aimed to explain this new field as well as shed light on future studies by comparing Threads, which is a very new field for the world literature, and Twitter (X) platforms, which are frequently used in academic studies.

Kaynakça

  • Akpınar, M. E. (2021). TikTok Akımlarının Sosyal Medyadaki Eleştirisi: Twitter Üzerinden Yapılan Eleştirilerin İncelenmesi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 363-381.
  • Akpınar, M. E. (2021b). Televizyon ve İnternet Haberciliğinin Karşılaştırmalı Analizi. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(1), 61-70.
  • Akpınar, M. E. (2023). A SWOT Analysis of Gender Creations from Digital Games to Metaverse. In R. Sine Nazlı & G. Sari (Eds.), Handbook of Research on Perspectives on Society and Technology Addiction (pp. 318-327). IGI Global.
  • Akpınar, M.E. (2022). “Dijital Aktivizm ve Linç Kültürü: Save Ralph Örneği Çerçevesinde Hayvan Hakları Üzerine Bir İnceleme”. (Unpublished master's thesis), Gazetecilik Ana Bilim Dalı, İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Altunay Cemiloğlu, M. (2010). Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da “Pıt Pıt Net”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (12), 31-56.
  • Babacan, M. E. (2014). Sosyal Medya Sonrası Yeni Toplumsal Hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 135-160. Baytak, C. (2023). Threads Nedir? Nasıl Kullanılır, Özellikleri Neler?. Habertürk: https://m.haberturk.com/threads-nedir-nasil-kullanilir-ozellikleri-neler-3605611, (Access Date: 16.07.2023)
  • Eren, A. (2005). Özgürlükler Mekânı Olarak Kamusal Alan. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9 (3-4), 95-124.
  • Ergül, E. (2023). Threads, 1 Milyar Kullanıcıdan Sonra İlanlı Olacak. Dünya Gazetesi: https://www.dunya.com/sektorler/teknoloji/threads-1-milyar-kullanicidan-sonra-ilanli-olacak-haberi-698197, (Access Date: 16.07.2023)
  • Frazer, N. (2004). Kamusal Alanı Yeniden Düşünmek: Gerçekte Varolan Demokrasinin Eleştirisine Bir Katkı. M. Özbek (Ed.) in, Kamusal Alan (M. Özbek, ve C. Balcı, Trans., s. 103-132). İstanbul: Hil Yayınları.
  • Greenhow, C. (2009). Tapping the wealth of social networks for professional development. Learning & Leading with Technology, 36 (8), 10-11.
  • Habermas, J. (1997). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. Çev.: Tanıl Bora-Mithat Sancar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Habertürk. (2023). Threads nedir, ne zaman çıkıyor ve nasıl üye olunur? Threads nasıl bir uygulama, özellikleri neler?. https://www.haberturk.com/threads-nedir-ne-zaman-cikiyor-ve-nasil-uye-olunur-threads-nasil-bir-uygulama-ozellikleri-neler-3605235-teknoloji, (Access Date: 21.03.2024)
  • Kalelioğlu, E. (2023). Twitter Rakibi Threads'in Türkiye'deki Kullanıcı Sayısı Belli Oldu. WebTekno: https://www.webtekno.com/threads-turkiye-kullanci-sayisi-h135881.html, (Access Date: 16.07.2023)
  • Karadağ, A. (2003). Kamusal Alan Modelleri Çoğulcu Perspektiften Bir Değerlendirme.Ankara Üniversitesi SBF, 58 (3), 171-195.
  • Kocabay Şener, N. (2021). Facebook Nasıl “Meta”laştı?. Yeni Medya, 2021 (11), 174-179.
  • Kutlu, Ö. (2020). Kamu Yönetiminde Karşılaştırmalı Yöntem. Y. M. Işıkçı, & A. Dirikoç (Dü) içinde, Çocuklara Yönelik Karşılaştırmalı Yönetsel Yapılar (s. 7- 16). Ankara: Astana Yayınları.
  • Meta. (2020). Our Story. https://about.meta.com/company-info/ (Access Date: 20.07.2023)
  • Muegge, S., and Reid, E. (2019). Elon Musk and SpaceX: A case study of entrepreneuring as emancipation. Technology Innovation Management Review, 9 (8).
  • Nogalski, B. (2022). Mark Zuckerberg: a portrait of successful high-tech Entrepreneur. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies, 2, 29–34.
  • Odabaşı, H. F., Mısırlı, Ö., Günüç, S., Timar, Z. Ş., Ersoy, M., Som, S., Dönmez, F. İ., Akçay, T. and Erol, O. (2012). Eğitim için Yeni Bir Ortam: Twitter. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2 (1), 89-103.
  • Okay Zengin, D. (2022). Elon Musk'ın Twitter'ı satın alma sürecinin tamamlandığı bildirildi. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/elon-muskin-twitteri-satin-alma-surecinin-tamamlandigi-bildirildi/2722914#:~:text=Try%20watching%20this%20video%20on,geçici%20olarak%20askıya%20alındığını%20duyurmuştu, (Access Date: 21.07.2023)
  • Sagolla, D. (2009). “How Twitter Was Born”. http://www.140characters.com/2009/01/30/how-twitter-was-born quoted.
  • Tesla. (2023). Elon Musk. https://www.tesla.com/tr_tr/elon-musk, (Access Date: 20.07.2023)
  • Yegen, C. (2013). Demokratik ve Yeni Bir Kamusal Alan Olarak Sosyal Medya. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 119-135.
  • Yegen, C. (2014). Bir Dijital Aktivizm Biçimi Olarak Slaktivizm: Change.org Örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 84- 108

Zuckerberg'in Yeni Kamusal Alanı Threads ve Twitter (X) Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 10, 30.06.2024

Öz

İnternet teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte Habermas’ın kamusal alanları da oldukça geniş bir yelpaze kazandı ve günümüz dünyasındaki kamusal alanlar çok daha derinlikli bir perspektife kavuştu. Bunun en büyük örneği olarak ise internetin 1960'lı yıllarda ortaya çıkmasından bugüne kadar geçen süre içerisinde internet teknolojilerinin insanların günlük yaşantılarına dahil olma hızı görülebilir. İnternet Web 1.0’dan Web 4.0’a ya da bazı çalışmalara göre Web 5.0’a kadar gelişim gösterince ve daha sonrasında ‘Metaverse’in kullanıma geçmesiyle daha da katılımcı bir yapıya büründü. Bu gelişmeler ile Kamusal Alan Kuramı çerçevesinde tanımlanan çevrelerde büyük değişimler yaşandı ve sosyal medya adı verilen sanal kamusal alanlar ortaya çıktı.
Bu kamusal alanlar arasında özellikle en popüler sosyal medya platformlarından biri olan Twitter (X) ise uzun bir süre pastanın büyük dilimini elinde tutmayı başarmıştır. Ancak, Zuckerberg tarafından duyurulan Threads platformu uzun bir süre sonra Twitter’a (X) bir rakip olabilme potansiyeli ile çok yakın bir tarihte piyasaya sürüldü.
Bu çalışma kapsamında da özellikle yeni bir kamusal alan olarak ve Twitter’a (X) rakip olarak tanımlanabilecek olan Threads platformu hem literatür taraması hem de karşılaştırmalı analiz yöntemi ile incelenecektir. Bunun sonucunda dünya literatürü için oldukça yeni bir alan olan Threads ve akademik çalışmalarda sıklıkla kullanılan Twitter (X) platformları karşılaştırılarak gelecekteki çalışmalara ışık tutmanın yanı sıra bu yeni alanın açıklanması amaçlanmaktadır.

Kaynakça

  • Akpınar, M. E. (2021). TikTok Akımlarının Sosyal Medyadaki Eleştirisi: Twitter Üzerinden Yapılan Eleştirilerin İncelenmesi. 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 363-381.
  • Akpınar, M. E. (2021b). Televizyon ve İnternet Haberciliğinin Karşılaştırmalı Analizi. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 3(1), 61-70.
  • Akpınar, M. E. (2023). A SWOT Analysis of Gender Creations from Digital Games to Metaverse. In R. Sine Nazlı & G. Sari (Eds.), Handbook of Research on Perspectives on Society and Technology Addiction (pp. 318-327). IGI Global.
  • Akpınar, M.E. (2022). “Dijital Aktivizm ve Linç Kültürü: Save Ralph Örneği Çerçevesinde Hayvan Hakları Üzerine Bir İnceleme”. (Unpublished master's thesis), Gazetecilik Ana Bilim Dalı, İstanbul Aydın Üniversitesi.
  • Altunay Cemiloğlu, M. (2010). Gündelik Yaşam ve Sosyal Paylaşım Ağları: Twitter ya da “Pıt Pıt Net”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (12), 31-56.
  • Babacan, M. E. (2014). Sosyal Medya Sonrası Yeni Toplumsal Hareketler. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (1), 135-160. Baytak, C. (2023). Threads Nedir? Nasıl Kullanılır, Özellikleri Neler?. Habertürk: https://m.haberturk.com/threads-nedir-nasil-kullanilir-ozellikleri-neler-3605611, (Access Date: 16.07.2023)
  • Eren, A. (2005). Özgürlükler Mekânı Olarak Kamusal Alan. Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 9 (3-4), 95-124.
  • Ergül, E. (2023). Threads, 1 Milyar Kullanıcıdan Sonra İlanlı Olacak. Dünya Gazetesi: https://www.dunya.com/sektorler/teknoloji/threads-1-milyar-kullanicidan-sonra-ilanli-olacak-haberi-698197, (Access Date: 16.07.2023)
  • Frazer, N. (2004). Kamusal Alanı Yeniden Düşünmek: Gerçekte Varolan Demokrasinin Eleştirisine Bir Katkı. M. Özbek (Ed.) in, Kamusal Alan (M. Özbek, ve C. Balcı, Trans., s. 103-132). İstanbul: Hil Yayınları.
  • Greenhow, C. (2009). Tapping the wealth of social networks for professional development. Learning & Leading with Technology, 36 (8), 10-11.
  • Habermas, J. (1997). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. Çev.: Tanıl Bora-Mithat Sancar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Habertürk. (2023). Threads nedir, ne zaman çıkıyor ve nasıl üye olunur? Threads nasıl bir uygulama, özellikleri neler?. https://www.haberturk.com/threads-nedir-ne-zaman-cikiyor-ve-nasil-uye-olunur-threads-nasil-bir-uygulama-ozellikleri-neler-3605235-teknoloji, (Access Date: 21.03.2024)
  • Kalelioğlu, E. (2023). Twitter Rakibi Threads'in Türkiye'deki Kullanıcı Sayısı Belli Oldu. WebTekno: https://www.webtekno.com/threads-turkiye-kullanci-sayisi-h135881.html, (Access Date: 16.07.2023)
  • Karadağ, A. (2003). Kamusal Alan Modelleri Çoğulcu Perspektiften Bir Değerlendirme.Ankara Üniversitesi SBF, 58 (3), 171-195.
  • Kocabay Şener, N. (2021). Facebook Nasıl “Meta”laştı?. Yeni Medya, 2021 (11), 174-179.
  • Kutlu, Ö. (2020). Kamu Yönetiminde Karşılaştırmalı Yöntem. Y. M. Işıkçı, & A. Dirikoç (Dü) içinde, Çocuklara Yönelik Karşılaştırmalı Yönetsel Yapılar (s. 7- 16). Ankara: Astana Yayınları.
  • Meta. (2020). Our Story. https://about.meta.com/company-info/ (Access Date: 20.07.2023)
  • Muegge, S., and Reid, E. (2019). Elon Musk and SpaceX: A case study of entrepreneuring as emancipation. Technology Innovation Management Review, 9 (8).
  • Nogalski, B. (2022). Mark Zuckerberg: a portrait of successful high-tech Entrepreneur. International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Studies, 2, 29–34.
  • Odabaşı, H. F., Mısırlı, Ö., Günüç, S., Timar, Z. Ş., Ersoy, M., Som, S., Dönmez, F. İ., Akçay, T. and Erol, O. (2012). Eğitim için Yeni Bir Ortam: Twitter. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 2 (1), 89-103.
  • Okay Zengin, D. (2022). Elon Musk'ın Twitter'ı satın alma sürecinin tamamlandığı bildirildi. https://www.aa.com.tr/tr/dunya/elon-muskin-twitteri-satin-alma-surecinin-tamamlandigi-bildirildi/2722914#:~:text=Try%20watching%20this%20video%20on,geçici%20olarak%20askıya%20alındığını%20duyurmuştu, (Access Date: 21.07.2023)
  • Sagolla, D. (2009). “How Twitter Was Born”. http://www.140characters.com/2009/01/30/how-twitter-was-born quoted.
  • Tesla. (2023). Elon Musk. https://www.tesla.com/tr_tr/elon-musk, (Access Date: 20.07.2023)
  • Yegen, C. (2013). Demokratik ve Yeni Bir Kamusal Alan Olarak Sosyal Medya. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 119-135.
  • Yegen, C. (2014). Bir Dijital Aktivizm Biçimi Olarak Slaktivizm: Change.org Örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 84- 108
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim Çalışmaları, Sosyal Medya Çalışmaları, Yeni İletişim Teknolojileri, Yeni Medya
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Eren Akpınar 0000-0002-3917-3203

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2023
Kabul Tarihi 2 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akpınar, M. E. (2024). A Comparative Analysis of Zuckerberg’s New Public Space Threads and Twitter (X). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 3(1), 1-10.