ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ KAVRAMLARINA GÜNCEL BİR BAKIŞ
Yıl 2019,
Cilt: 1 Sayı: 2 - Kapadokya Sosyal Bilimler Öğrenci Kongresi Özel Sayısı, 130 - 137, 03.12.2019
Zahide Kübra Koçak
,
Mehmet Ali Aktaş
Öz
Günlük
yaşantımızda sık sık karşılaştığımız ve hayatımızın ayrılmaz bir parçası olan
çatışma kavramı tarihsel olarak insanlık tarihi kadar eski bir olgudur. Çatışma
örgütlerde var olan etkileşim neticesinde doğal olarak meydana gelen bir
sonuçtur. Alan yazın çerçevesinde kavramsal olarak geniş bir anlam yelpazesine
sahip olan çatışma kavramı anlamının özü kapsamında birçok tanıma karşılık
gelmektedir. Süreç içerisinde örgüt için olumsuz ve istenmeyen bir durumdan,
örgütsel gelişimin ve ilerlemenin bir destekçisi haline gelen çatışma kavramına
olan bakış açısı, doğası gereği karşılıklı etkileşimlerin temelinden
kaynaklanan vazgeçilmez bir sonuç olarak evrilmiştir. Karmaşık ilişkiler süreci olan çatışmaları etkili
bir şekilde yönetmek ise bir denge kurma prensibidir. Bu çalışmada öncelikle
çatışma ve çatışma yönetimi kavramları ile bu kavramlara yönelik geçmişten
günümüze değişen ve gelişen bakış açısı ele alınmış olup, etkin çatışma
yönetiminin önemi ve örgüt için gerekliliği dikkatle vurgulanmış, yapıcı bir
çatışma yönetimi süreci için kullanılabilecek çatışma yönetimi stratejilerinin
üzerinde yoğunlaşılmıştır. Çalışmanın kapsamı dâhilinde konuya yeni bir bakış
açısı kazandırabilecek çatışma durumlarının yapıcı-yıkıcı olası durumları ve
çatışma ile ilişkili sosyal bilişsel süreçler üzerinde de önemle durulmaktadır.
Kaynakça
- Akkirman, A. L. (1998). Etkin Çatışma Yönetimi ve Müdahale Stratejileri. D.E.Ü.İ.İ.B.F. Dergisi, 13(2), 1-11.Atiker, M. (2004). Çatışma. Konya Ticaret Odası Etüd-Araştırma Servisi.Blake, R. R., & Mouton, J. S. (1964). The Managerial Grid. Houston: Gulf Publishing.Burgoon, J. K., Stern, L.A. & Dillman, A. (2006). Interpersonal Adaptation: Dyadic Interaction Patterns. New York: Cambridge University Press.Eren, E. (2017). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta.Everard, K. B., Morris, G. & Wilson, I. (2004). Effective School Management. London: Paul Chapman PublishingFolger, J. P., Poole, M. S. & Stutman, R. K. (2013). Çatışma Yönetimi (F. Akkoyun, Çev.). Ankara: Nobel.Follett, M. P. (1924). Creative Experience. London: Longmans. Gerzon, M. (2006). Çatışmalı Ortamlarda Liderlik (A. Kardam, Çev.). İstanbul: Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası.Gümüşeli, A. İ. (1994). İzmir Ortaöğretim Okulları Yöneticilerinin Öğretmenler ile Aralarındaki Çatışmaları Yönetme Biçimleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Karip, E. (2015). Çatışma Yönetimi. Ankara: Pegem Akademi.Koçak, Z. K. (2018). Yöneticilerin Çatışma Yönetimi Stilleri ile Çalışanların İş Verimliliği Arasındaki İlişki ve Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.Koçel, T. (2015). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta.Öge, S. (2005). Düzen mi Düzensizlik (kaos) mi? Örgütsel Varlığın Sürdürülebilirliği Açısından Bir Değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 205.Rahim, M. A. (1985). A Strategy For Managing Conflict in Complex Organizations. Human Relations, 38(1), 81-89.Rahim, M. A. (2001). Managing Conflict in Organizations. Westport, Connecticut.Rahim, M. A. (2002). Toward a Theory of Managing Organizational Conflict. The International Journal of Conflict Management, 13(3), 206-235.Robbins, S. P. & Judge, T. A. (2013). Organizational Behaviour (15th ed.). Canada: Pearson.Ross M. H. (1993). The Management of Conflict: Interpretations and Interests in Comparative Perspective. Yale University Press, New Haven, Connnecticut.Ross, L. (1977). The Intuitive Psychologist and His Shortcomings: Distortions In The Attribution Process. Advances in Experimental Social Psychology, 10, 174-200.Schermerhorn, J. R., Jr., Hunt, J. G.., & Osborn, R. N. (2002). Organizational Behaviour (7th ed.). New York: Wiley.Sillars, A. L. (1980). Attributions And Communication In Roommate Conflicts. Communication Monographs, 47, 180-200. Tınaz, P. (2006). Mobbing: İşyerinde Psikolojik Taciz. Çalışma ve Toplum, 10, 13-28.Töremen, F. (2000). Kaos Teorisi ve Eğitim Yöneticisinin Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 22, 204-205.