This study is focused on Instagram as a means of self-presentation and identity construction of the university students. Today Instagram is used for getting identity and status, and it is one of the most preferred social media platforms. Identity construction in social media is examined in this study in the context of Goffman’s theory of self-presentation. The semi-structured interview data on the use of Instagram and identity construction by the Gelişim University students is evaluated for this aim. It is seen that social media is adopted by users as a means of representation in the production of self and digital identity. Social media provides individuals with the possibility of free expression as an alternative to their daily life communication in terms of sharing their views and getting information. The data in this study was gathered by the in-depth interview technique. The in-depth interviews were conducted among the students of Gelişim University Vocational School. In this framework, the interview was conducted with 6 female and 4 male students. In the interview, 9 main questions were asked to the students. The data is analyzed on a descriptive ground. According to the research findings it is anticipated that the digital identities constructed in Instagram and social media, in general, will be used individually and will be designed distinctively for every individual by replacing identities in the daily life. It is observed that the persons who are not able to present the identity they want in real life, feel more emancipated in the social media by presenting their ideal selves. It is seen that the shares made on Instagram reflect the individual’s personality, desires, expectations and impression management
Self social media Goffman identity impression management digital identity
Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin Instagram’ı sosyal medyada benlik sunumu ve kimlik inşası aracı olarak kullanmaları günümüzde kullanılmaktadır. Aynı zamanda üniversite öğrencileri tarafından en çok tercih edilen sosyal medya platformlarından biridir. Sosyal medyada kimlik inşası, Goffman’ın benlik sunumu kuramı ve bu kuramın en önemli kavramları bağlamında ele alınmıştır. Bu amaçla, Gelişim Üniversitesi öğrencilerinin Instagram kullanımları ve sosyal medyada kimlik inşası konusunda yapılandırılmış mülakat verileri değerlendirilmiştir. Benlik ve dijital kimlik üretiminde sosyal medyanın kullanıcılar tarafından görülmektedir. Sosyal medya bireylerin enformasyon edinmeleri, görüşlerini paylaşmaları açısından günlük yaşamda kurulan iletişime alternatif olarak bireylere özgürce ifade olanağı sağlamaktadır. Bu araştırmanın verileri derinlemesine mülakat tekniği ile toplanmıştır. Derinlemesine görüşme, Gelişim Üniversitesi Meslek Yüksekokulu öğrencileri arasında yapılmıştır. Bu çerçevede 6 kız ve 4 erkek olmak üzere 10 öğrenci ile görüşülmüştür. Yapılan görüşmelerde öğrencilere dokuz temel soru yöneltilmiştir. Veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre Instagram’da ve genel olarak sosyal medyada oluşturulan dijital kimliklerin günlük yaşamdaki kimliklerin yerine geçerek bireysel olarak kullanılabileceği ve her bireye özgü olarak tasarlanacağı öngörülmektedir. Gerçek hayatta istediği kimliği sergileyemeyen kişilerin sosyal medyada kendilerini daha özgür hissederek ideal benliklerini sergiledikleri gözlenmiştir. Instagram’da yapılan paylaşımların bireyin kişiliğini, arzularını, beklentilerini ve izlenim yönetimlerini yansıttığı görülmektedir
Benlik sosyal medya Goffman kimlik izlenim yönetimi dijital kimlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 1 |
.