İnsanların bir araya gelerek çeşitli araçlarla ilgi alanları ve gereksinimlerine yönelik üretim, keşif yaptıkları, bu süreçlerde yeni yeni bilgiler edindikleri, deneyim kazandıkları alanlar olan makerspace’ler, DIY (Do-it-yourself) (Kendin Yap) felsefesinin ürünüdürler. Bu alanlar, 21. yy. becerileri olarak nitelenen sorgulama, eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, iletişim ve işbirliği gibi pek çok becerinin kazandırılmasına zemin sunmaktadır. Anılan süreçlerin toplamı aynı zamanda kendine özgü bir kültürel bir yapıyı geliştirmiştir. Söz konusu kültürel doku bir ölçüde, ABD’li kent sosyoloğu Ray Oldenburg’un geliştirdiği üçüncü mekân paradigmasını çağrıştırmaktadır. Makerspace’lerin ve maker hareketinin kültürel yapısına ilişkin dinamikler arasında yer alan eşitlikçilik, katılımcılık, aidiyet, işbirliği, arkadaşlık, sohbet, paylaşım ve dayanışma gibi kültürel ögeler üçünü mekânların da nitelikleridir. Toplumun eğitsel ve kültürel gelişimini amaçlayan kütüphaneler- türleri ne olursa olsun- makerspace’ler ile ortak misyonları nedeniyle makerspace’lerin gelişimi için uygun olduklarından, dünyada ve Türkiye’de kütüphaneler bu alanlara daha fazla yer vermeye başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, makerspace, maker ve ilişkili kavramların özellikle kültürel yapısına ilişkin kuramsal bir çerçeve çizmek, konunun önemine işaret etmek ve bu bağlamda kütüphanelerin rolünü sorgulamaktır. Durum saptayıcı/betimleyici bir araştırma olan ve konuya ilişkin yerli ve yabancı literatüre dayalı olarak hazırlanan bu çalışmanın kapsamında, öncelikle temel kavramlar açıklanmıştır. Daha sonra konunun arka planını aydınlatmak üzere makerspace’lerin tarihsel süreçte gelişimi ele alınmış ve arkasından kültürel boyut konusunda irdelemeler yapılmıştır. Çalışmanın bundan sonraki bölümünde makerspace’lerin kütüphaneler için önemi ve yerinin sorgulanması söz konusudur. Son olarak önerilerin de yer aldığı sonuç bölümü ile çalışma tamamlanmıştır.
Makerspace maker kütüphaneler üçüncü mekan Ray Oldenburg Kendin Yap 21. yüzyıl becerileri STEM STEAM
Cumhurbaşkanlığı Millet Kütüphanesi’nin atölyeleri ile ilgili verdiği değerli bilgilerle bu çalışmaya destek olan Sayın Kütüphaneci Hanife Gökduman’a teşekkür ederiz.
Makerspaces, which are areas where people come together to produce and to explore their interests through various related tools, also gain new knowledge and experiences in these processes, are the product of the DIY (Do-it-yourself) philosophy. These areas provide people with a basis for the acquisition of many skills such as inquiry, critical thinking, problem solving, creativity, communication and collaboration, which are defined as twenty-first century skills. The sum of the aforementioned processes has also developed a unique cultural structure. This cultural fabric evokes, to some extent, the third space paradigm developed by the US urban sociologist Ray Oldenburg. Cultural elements such as egalitarianism, participation, sense of belonging, collaboration, friendship, conversation/chat, sharing and solidarity, which are among the dynamics related to the cultural structure of makerspaces and the maker movement, are also the qualities of the third place. Due to the fact that libraries, no matter what kind they are, which aim to support educational and cultural development of the society are suitable for makerspaces in terms of having the common vision with them, libraries have started to give more place makerspaces in their facilities, in both world and Turkey. The purpose of this study is to draw a theoretical framework regarding makerspace, maker and related concepts especially with their cultural dimensions, to point out the importance of the topic, and to examine the role of libraries in this context. Within the scope of this study, which is a descriptive research and prepared on the basis of domestic and foreign literature review related to the subject, firstly basic concepts were explained. Then, in order to shed some light on the background of the subject, the historical development of makerspaces was examined. After that, the cultural dimensions of makerspaces were discussed. In the next part of the study, the importance and place of makerspaces for libraries were questioned. Finally, the study was completed with the conclusion section including some suggestions.
Makerspace maker libraries third place Ray Oldenburg Do It Yourslef (DIY) 21. century skills STEM STEAM
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Felsefe, Sosyoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 6 |
.