Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireysel bir isyanın trajedisi: ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ filminde kadının temsili

Yıl 2022, Sayı: 9, 52 - 68, 30.06.2022

Öz

21. yüzyılın hızla değişen kitle iletişim araçları ortamında dahi Amerikan Sineması, popüler kültürün bir parçası olma iddiasını sürdürmektedir. Bu nedenle Hollywood ve Amerikan toplumu, film endüstrisinde popüler kültürün kilit bir çarkı konumundadır. Filmler, yarattıkları temsiller aracılığıyla sosyal, kültürel, politik ve ekonomik bağlamda algıların şekillenmesinde etkili bir rol oynamaktadır. Bu açıdan bir filmde yer alan eril ve dişil temsiller, üretildiği toplumundaki ideolojinin, kültürel yapının ve toplumsal normların anlaşılması açısından önemlidir. Bu yüzyıla dek Amerikan Sineması, kadın ve erkek temsillerini ataerkil klişeler ve normatif ideolojiler üzerinden ele almıştır. 1960’lardaki Kadın Kurtuluş Hareketi (WLM), her ne kadar kadınların toplumsal hayattaki rollerinin büyük ölçüde genişlemesine neden olsa da ,21. yüzyılda halen pek çok endüstride olduğu gibi film endüstrisinde de erkek egemenliği kendini hissettirmektedir. Hollywood filmlerindeki kadın tasvirleri erken dönemden bu yana, çoğunlukla erkeğin ve eril bir sinemanın bakış açısı ile sınırlı kalmıştır. Ancak günümüz Amerikan sinemasında kadın imgesi, hakim ideolojiye ve patriyarkal sisteme karşı daha güçlü bir imaj çizmektedir. Bu minvalde kadın gücü ve özgürlüğü Amerikan sinemasında yeni bir vizyona sahip olmuştur. Bu çalışmada Hollywood’da patriyarkal aile ve toplum düzeni içerisinde geleneksel kadın tasvirlerine meydan okuyan ‘kadın’ figürü, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri filmi üzerinden analiz edilmiştir. Filmde, temsilin içerisindeki anlam üretiminin açımlanmasında sembolik etkimleşimcilik kuramından yararlanılmış; kadın-erkek arasındaki güç ilişkilerinin yeniden üretimi feminist film çözümleme yöntemi ile incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akkaş, İ. (2021). Sosyolojide Çağdaş Yaklaşımlar. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Alexander, A., Roberts, M. S. (2003). High Culture: Reflections on Addiction and Modernity, USA: State University of New York Press.
  • Altuncu, A. P. (2020). Çağdaş Sanatta Kadın Temsilinin İmgesi: Saç. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 104-116.
  • Bal, M. D. (2016). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğine Genel Bakış. Kadın Sağlığı ve Hemşireliği Dergisi. 1(1). 15-28.
  • Brock, J., Dickey, J. W., Harker, R. J. W., Lewis, C. (Ed.). (2015). Beyond Rosie: A Documentary History of Women and World War II. USA: The University of Arkansas Press.
  • Carroll, N. (1990). The Image of Women in Film: A Defense of a Paradigm. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 48 (4), 349-360.
  • Couldry, N., Curran, J. (Ed.). (2017). Contesting Media Power: Alternative Media in a Networked World. USA: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Dalaman, Z. B. (Ed.). (2021). Küreselleşen dünyada Kadın ve siyaset 2. Londra: Transnational Press London.
  • Dökmen, Z. Y. (2009). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eagly, A. H. ve Wood, W. (1991). Explaining Sex Differences in Social Behavior: A Meta-analytic Perspective. Personality and Social Psychology Bulletin. 17(3). 306-315.
  • Erus, Z. Ç. ve Gürkan, H. (2012). Toplumsal Cinsiyet ve Sinemaya Yansıması: Yeniden Çekimler Aracılığıyla Japon ve Amerikan Sinemalarında Kadının Temsiline Bir Bakış, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, Cilt:7, 206-217.
  • Fol, I. (2004). The Dominance of the Male Gaze in Hollywood Films: Patriarchal Hollywood Films. Hamburg: Diplom.
  • Gökdemir, N. ve Kurtoğlu, R. (2013). Küreselleşmenin Dünya Film Endüstrisine Etkisi ve Hollywood Film Endüstrisindeki Yeni Eğilimler. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 5(19), 27-56.
  • Gökulu, G. (2019). Sembolik Etkileşimci Teorinin Gündelik Yaşam Sosyolojisine Katkıları. EKEV Akademi Dergisi, 23 (80), 173-190.
  • Heywood, A. (2019). Siyasi İdeolojiler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Işık, M. F. (2022). Feminist Söylemde Yeni Bir Bakış: Judith Butler. İstanbul: Dün, Bugün, Yarın Yayınları.
  • Kasap, F., Dolunay, A., & Solman, A. (2018). Analysis of the Mustang Movie the Basis of Gender Roles in Society and Representation of the Woman in Turkish Cinema. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 8 (4), 627-646.
  • Kaygın, E., Güven, B. (2013). Kadın Girişimcilik: Farklı Boyutlarıyla. İstanbul: Veritas Akademi.
  • Kırık, A. M. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi. 2(6), 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,71-83.
  • Köksal, O. (Ed.). (2017). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Linton, R. (1936). The Study of Man, New York: D. Appleton and Co.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü. (Çev. Akınhay, O. ve Kömürcü, D.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Miller, D. D. (1996). Sex and Gender Hierarchies. USA: Cambridge University Press.
  • Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3), 6-18.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özkantar, M. Ö. (2022). Eril Bakışın gölgesinde David Lynch Sineması ve Kadın: Göstergebilimsel ve Psikanalitik Bir Yaklaşım (İlk Baskı). İstanbul: EfeAkademi Yayınları.
  • Paglia, C. (2008). Feminism Past and Present: Ideology, Action, and Reform. A Journal of Humanities and the Classics. 16 (1), 1-18.
  • Rapping, E. (1986). Hollywood’s New “Feminist” Heroines. Cineaste, 14(4), 4-9.
  • Rehbinder, M. (2021). Hukuk Sosyolojisi. (Doğan, İ. Ve Kafkas, H. Çev.). Ankara: Astana Yayınları.
  • Rosawarne, L. (2019). Sex and Sexuality in Modern Screen Remakes. Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (Çev. Özsayar, E.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sarı, G. ve Tombul, I. (2020). Geçmişten günümüze Kadın Çalışmalarında Yansımalar. (İlk Baskı). İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • Smelik, A. (2006). Feminist Sinema ve Film Teorisi: Ayna Çatladı. (Çev. Koç, D.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Şahin, M. (2019). Kültür Aktarımında Toplumsal Cinsiyetin Rolü. Akademik Hassasiyetler, 6(11), 233-249.
  • Taştan, A. (2021). Göç ve Kadın: Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Uluslararası Göç ve Kadın. Ankara: Net Kitaplık Yayıncılık.
  • Turner, J. H. (2006). Handbook of Sociological Theory. USA: Springer.
  • Üster, M. Y. (1996). Renkler Geri Geliyor. İstanbul: Zöngür Matbaası.
  • Wallace, R. A. ve Wolf, A. (2012). Contemporary Sociological Theory: Expanding the Classical Tradition.. (6th Edition), NJ: Pearson.
  • Walters, M. (2011). Women on Screen: Feminism and Femininity in Visual Culture. United Kingdom: Palgrave Macmillan.

The tragedy of an individual revolt: The representation of a woman in ‘Three Billboards Outside Ebbing Missouri’

Yıl 2022, Sayı: 9, 52 - 68, 30.06.2022

Öz

Even in the rapidly changing mass media environment of the 21st century, American Cinema continues to claim to be a part of popular culture. For this reason, Hollywood and American society occupy a key position in popular culture in the film industry. Films play an effective role in shaping social, cultural, political and economic perceptions through the representations they create. For this reason, the masculine and feminine representation in a movie reflects the ideology, cultural and social structure of the society in which it is produced. Until this century, American Cinema has handled the representations of men and women through patriarchal perspective and normative ideologies. The Women's Liberation Movement (WLM) in the 1960s led to a great increase in the role of women in social life. However, in the 21st century, male dominance is still prevalent in many film industries. The representations of women in Hollywood movies have been mostly limited to the perspective of men and a masculine cinema since the beginning. However, the image of woman in today's American cinema offers a stronger representation against the dominant ideology and patriarchal system. From this perspective, women's power and freedom has a new vision in American cinema.In this study, the figure of woman, challenging the traditional depictions of women in the patriarchal family and social order in Hollywood, was analyzed with the movie 'Three Billboards Outside Ebbing Missouri'. The construction of representation and meaning in the film is analyzed with the theory of symbolic interactionism. Feminist film analysis method was used in the analysis of power relations between women and men and to indicate the position of women in society.

Kaynakça

  • Akkaş, İ. (2021). Sosyolojide Çağdaş Yaklaşımlar. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Alexander, A., Roberts, M. S. (2003). High Culture: Reflections on Addiction and Modernity, USA: State University of New York Press.
  • Altuncu, A. P. (2020). Çağdaş Sanatta Kadın Temsilinin İmgesi: Saç. Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 104-116.
  • Bal, M. D. (2016). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğine Genel Bakış. Kadın Sağlığı ve Hemşireliği Dergisi. 1(1). 15-28.
  • Brock, J., Dickey, J. W., Harker, R. J. W., Lewis, C. (Ed.). (2015). Beyond Rosie: A Documentary History of Women and World War II. USA: The University of Arkansas Press.
  • Carroll, N. (1990). The Image of Women in Film: A Defense of a Paradigm. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 48 (4), 349-360.
  • Couldry, N., Curran, J. (Ed.). (2017). Contesting Media Power: Alternative Media in a Networked World. USA: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Dalaman, Z. B. (Ed.). (2021). Küreselleşen dünyada Kadın ve siyaset 2. Londra: Transnational Press London.
  • Dökmen, Z. Y. (2009). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eagly, A. H. ve Wood, W. (1991). Explaining Sex Differences in Social Behavior: A Meta-analytic Perspective. Personality and Social Psychology Bulletin. 17(3). 306-315.
  • Erus, Z. Ç. ve Gürkan, H. (2012). Toplumsal Cinsiyet ve Sinemaya Yansıması: Yeniden Çekimler Aracılığıyla Japon ve Amerikan Sinemalarında Kadının Temsiline Bir Bakış, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi, Cilt:7, 206-217.
  • Fol, I. (2004). The Dominance of the Male Gaze in Hollywood Films: Patriarchal Hollywood Films. Hamburg: Diplom.
  • Gökdemir, N. ve Kurtoğlu, R. (2013). Küreselleşmenin Dünya Film Endüstrisine Etkisi ve Hollywood Film Endüstrisindeki Yeni Eğilimler. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 5(19), 27-56.
  • Gökulu, G. (2019). Sembolik Etkileşimci Teorinin Gündelik Yaşam Sosyolojisine Katkıları. EKEV Akademi Dergisi, 23 (80), 173-190.
  • Heywood, A. (2019). Siyasi İdeolojiler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Işık, M. F. (2022). Feminist Söylemde Yeni Bir Bakış: Judith Butler. İstanbul: Dün, Bugün, Yarın Yayınları.
  • Kasap, F., Dolunay, A., & Solman, A. (2018). Analysis of the Mustang Movie the Basis of Gender Roles in Society and Representation of the Woman in Turkish Cinema. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 8 (4), 627-646.
  • Kaygın, E., Güven, B. (2013). Kadın Girişimcilik: Farklı Boyutlarıyla. İstanbul: Veritas Akademi.
  • Kırık, A. M. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi. 2(6), 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,71-83.
  • Köksal, O. (Ed.). (2017). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Linton, R. (1936). The Study of Man, New York: D. Appleton and Co.
  • Marshall, G. (2005). Sosyoloji Sözlüğü. (Çev. Akınhay, O. ve Kömürcü, D.). Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Miller, D. D. (1996). Sex and Gender Hierarchies. USA: Cambridge University Press.
  • Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3), 6-18.
  • Özden, Z. (2004). Film Eleştirisi. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özkantar, M. Ö. (2022). Eril Bakışın gölgesinde David Lynch Sineması ve Kadın: Göstergebilimsel ve Psikanalitik Bir Yaklaşım (İlk Baskı). İstanbul: EfeAkademi Yayınları.
  • Paglia, C. (2008). Feminism Past and Present: Ideology, Action, and Reform. A Journal of Humanities and the Classics. 16 (1), 1-18.
  • Rapping, E. (1986). Hollywood’s New “Feminist” Heroines. Cineaste, 14(4), 4-9.
  • Rehbinder, M. (2021). Hukuk Sosyolojisi. (Doğan, İ. Ve Kafkas, H. Çev.). Ankara: Astana Yayınları.
  • Rosawarne, L. (2019). Sex and Sexuality in Modern Screen Remakes. Switzerland: Palgrave Macmillan.
  • Ryan, M. ve Kellner, D. (2010). Politik Kamera. (Çev. Özsayar, E.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sarı, G. ve Tombul, I. (2020). Geçmişten günümüze Kadın Çalışmalarında Yansımalar. (İlk Baskı). İstanbul: Yalın Yayıncılık.
  • Smelik, A. (2006). Feminist Sinema ve Film Teorisi: Ayna Çatladı. (Çev. Koç, D.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Şahin, M. (2019). Kültür Aktarımında Toplumsal Cinsiyetin Rolü. Akademik Hassasiyetler, 6(11), 233-249.
  • Taştan, A. (2021). Göç ve Kadın: Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Uluslararası Göç ve Kadın. Ankara: Net Kitaplık Yayıncılık.
  • Turner, J. H. (2006). Handbook of Sociological Theory. USA: Springer.
  • Üster, M. Y. (1996). Renkler Geri Geliyor. İstanbul: Zöngür Matbaası.
  • Wallace, R. A. ve Wolf, A. (2012). Contemporary Sociological Theory: Expanding the Classical Tradition.. (6th Edition), NJ: Pearson.
  • Walters, M. (2011). Women on Screen: Feminism and Femininity in Visual Culture. United Kingdom: Palgrave Macmillan.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Sosyoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ece Erol 0000-0001-8436-2217

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Erol, E. (2022). Bireysel bir isyanın trajedisi: ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ filminde kadının temsili. NOSYON: Uluslararası Toplum Ve Kültür Çalışmaları Dergisi(9), 52-68.

19848   19580  19581 2070320899259912602531874