In this study, the conceptual foundations and methodological context of Walter Benjamin's thought will be discussed in general terms, and the relationship between art and politics will be analyzed through the concept of “aura”. Walter Benjamin did not write his works in a systematic way and his narrative is non-linear, which can be described as fragments of a mosaic. The fact that his texts are composed of fragments, that he makes frequent use of quotations, that he uses the method of montage, and that he develops different formulations on concepts periodically can make it difficult to comprehend his thoughts and demand a new kind of reading. In “The Arcades Project”, Benjamin analyzes the social and cultural appearance of modern life and attempts to explain the specific characteristics of modernity and the resulting avant-garde practices. In order to understand society and culture, he focuses on the period when the rise of capitalism and industrialization was most evident in Paris in the 19th century. In this period, he tries to analyze what changes took place in the social experience and forms of communication, in arts, and in technology. He examines how technical reproduction radically changed art, how fascism and capitalism reacted to these developments, and the liberating potential of art as a subversive mechanism. Benjamin developed various formulations to define "aura" at different times. Therefore, the theory of aura takes different forms before reaching a decisive epoch. According to Benjamin, technical reproduction allows artworks to be liberated from ritual and to take on a political dimension.
Bu çalışmada, Walter Benjamin’in düşüncesinin kavramsal temelleri ve metodolojik bağlamı genel hatlarıyla ele alınacak, “aura” kavramı üzerinden sanat ve politika ilişkisi incelenecektir. Benjamin, eserlerini sistematik bir şekilde yazmamıştır ve çizgisel olmayan, mozaiğin parçaları şeklinde denilebilecek bir anlatısı vardır. Yazdığı metinlerin fragmanlardan oluşması, alıntılardan sıkça yararlanması, montaj yöntemini kullanması, kavramlar üzerinde dönemsel olarak farklı formülasyonlar geliştirmesi düşüncelerinin kavranmasını zorlaştırabilmekte ve yeni bir tür okumayı talep etmektedir. Benjamin, Pasajlar projesinde modern yaşamın toplumsal ve kültürel görünümünü inceleyerek, modernitenin özgül karakteristiklerini ve bunun sonucunda ortaya çıkan avangart pratikleri açıklama çabası içerisine girer. Toplumu ve kültürü anlamak için 19. yüzyılın Paris’inde kapitalizmin ve endüstrileşmenin yükselişinin en belirgin olduğu döneme odaklanır. Bu dönemde, toplumsal deneyim ve iletişim biçimlerinde, sanatta, teknolojide ne gibi değişiklikler olduğunu analiz etmeye çalışır. Teknik yeniden üretimin sanatı nasıl kökten değiştirdiğini, faşizmin ve kapitalizmin bu gelişmelere nasıl tepki verdiğini ve sanatın yıkıcı bir mekanizma olarak özgürleştirici potansiyelini inceler. Benjamin, "aura"yı tanımlamak için farklı zamanlarda çeşitli formülasyonlar geliştirmiş. Bu nedenle, “aura” teorisi belirleyici bir döneme ulaşmadan önce farklı biçimler alır. Benjamin’e göre teknik yeniden üretim, sanat eserlerinin ritüelden özgürleşmesine ve politik bir boyuta taşınmasına olanak tanımaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Kuramları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 13 |
.