Geleneksel ve dijital medya, bir taraftan toplumu yansıtan ayna görevini yerine getirirken bir taraftan da toplumu etkilemekte ve yönlendirmektedir. Medya, ürettiği içeriklerde toplumsal hayatı konu almakta, tartışmalı konularda taraf olmaktadır. Toplumsal cinsiyet eşitliğine ilişkin farkındalık çalışmaları bir yana medyada baskın değerlere dayanan toplumsal cinsiyet rollerini konu alan içerikler üretilerek geleneksel cinsiyetçi roller pekiştirilmektedir. Bu çalışma, toplum tarafından yaratılan ve kültürel/geleneksel kodlar etrafında şekillenen toplumsal cinsiyet rollerinin medya aracılığıyla nasıl öğretildiği sorunsalına dayanmaktadır. Çalışmada, Aslı Hünel ile Gelin Evi programı izleyicilerinin programda yer alan toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının sosyal öğrenme kuramı çerçevesinde incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Toplamda 17 kadın izleyici ile yapılan görüşme bulgularına göre, izleyicilerin programdaki yarışmacıları beğeni, irite edicilik, kendi hayatları ile benzerlik gibi nedenlerle dikkat çekici buldukları, çok gerçekçi bulmasalar da rol model alarak gördükleri, programda gördükleri bazı davranış kalıplarını gerçek hayatta davranışa dönüştürdükleri belirlenmiştir. Böylece program izleyicilerinin toplumsal cinsiyet kodlarını öğrendikleri, kısmen uygulama eğilimde oldukları ve pekiştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarıyla, gündüz kuşağı kadın programları özelinde medyanın, bireylerin toplumsal cinsiyet algılarını ve rollerini belirlediğini anlamamıza katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Sosyal öğrenme toplumsal cinsiyet cinsiyet rolleri pekiştirme medya
Traditional and digital media, while acting as a mirror reflecting society, also influence and shape it. Media content revolves around societal life and often takes sides on controversial issues. Apart from awareness efforts on gender equality, media content frequently reinforces traditional gender roles by portraying societal gender norms based on dominant values. This study explores how gender roles, created by society and shaped around cultural/traditional codes, are taught through media. It aims to examine the attitudes of viewers of the program *Aslı Hünel ile Gelin Evi* toward the gender roles presented in the show within the framework of social learning theory. The research data was collected using a semi-structured interview technique. Findings from interviews with a total of 17 female viewers reveal that they find the contestants on the show noteworthy due to factors such as admiration, irritation, or resemblance to their own lives. Even though they do not perceive the show as entirely realistic, they still view the contestants as role models and adopt certain behavioral patterns they observe in the program into real-life actions. As a result, it was determined that viewers learn, partially adopt, and reinforce gender codes presented in the show. The findings of this research are expected to contribute to our understanding of how daytime television programs for women shape individuals' perceptions and roles regarding gender through media.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer), Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15 |
.