Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining the Readiness of Women in the Third Trimester of Pregnancy for Life with a Baby: A Qualitative Study/ Hamileliğin Üçüncü Üç Aylık Dönemindeki Kadınların Bebekli Yaşama Hazır Oluşlarının Değerlendirilmesi: Nitel Bir Çalışma

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 126 - 150
https://doi.org/10.47105/nsb.1442629

Öz

Bu çalışma, gebeliğin son aylarındaki anne adaylarının aile rollerinin nasıl değiştiğini, doğum sonrası için aile planlarını, doğacak bebek bakımı ve gelişimine nasıl hazırlandıklarını araştırmayı amaçlamıştır. Bu fenomenolojik çalışmada, yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmış ve 17 anne adayı ile görüşmeler yapılmıştır. Sonuçlar, katılımcıların çoğunun gebelik ve bebekle yaşam konusunda eğitim almadıklarını, gebelik sırasında aile rollerinde değişiklikler yaşadıklarını ve çoğunlukla fiziksel çevrelerini birincil yenidoğan bakımı için ayarladıklarını ortaya koymuştur. Çoğu katılımcının bebeğin gelişimini desteklemeye hazır olmadığı ve birincil yenidoğan bakımı sağlama ve gelişimlerini destekleme konusunda öğrenmek için interneti önemli bir kaynak olarak kullandıkları belirlenmiştir. Anne adaylarının sağlık, emzirme ve olası zihinsel zorluklarla ilgili endişeleri varken, baba adayları için bu endişeler sağlık, finansal sorunlar ve bilgisizlik olmuştur. Gebeliğin başlangıcından itibaren gebelik, doğum, temel yenidoğan bakımı ve bebek gelişimini destekleme konularında eğitimlerin yaygınlaştırılması ve ülke genelinde anne-baba adayları için ulusal programlara dönüştürülmesi gerektiğine inanıyoruz.

Kaynakça

  • Aksoy, Ö., Yiğit, F., ve Yurtsev, E. (2022). Perinatolojide sağlık eğitimi: Gelişen ve değişen dinamikler. Atlas Üniversitesi Tıp ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2). https://doi.org/10.54270/atljm.2022.12
  • Arıca, S. G., Alkan, S., Bali, S., Mansuroğlu, Y. E. ve Özer, C. (2011). Gebeliğin cinsel yaşam üzerine etkileri. Turkish Family Physician, 2(3), 19–24.
  • Arslan, S., Okçu, G., Coşkun Anahit, M., ve Temiz, F. (2019). Kadınların gebeliği algılama durumu ve bunu etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(1), 179–192. https://doi.org/10.17681/hsp.432333
  • Bilgin, Z., ve Alpar, E. Ş. (2018). Kadınların maternal bağlanma algısı ve anneliğe ilişkin görüşleri/The relationship between maternal attachment perception of women’s maternal role. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 6–15. https://doi.org/10.17681/hsp.296664
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Burucu, R., ve Belgin, A. (2017). Gebeliğin üçüncü trimestrında gebelere verilen eğitimin doğum sonu taburculuğa hazıroluşluk düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(2), 25–35.
  • Can, R., Yılmaz, S. D., Çankaya, S., ve Kodaz, N. (2019). Gebelikte yaşanan sorunlar ve yaşam kalitesi ile ilişkisi. Sağlık ve Toplum, 29(2), 59–64.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236–264. https://doi.org/10.1177/0011000006287390
  • Cumhurbaşkanlığı. (2018, July 19). Cumhurbaşkanlığı teşkilatı hakkında Cumhurbaşkanlığı kararnamesi. Resmî Gazete.
  • Dağlar, G., Bilgiç, D., ve Özkan, S. A. (2019). Factors affecting the quality of life among pregnant women during third trimester of pregnancy. Cukurova Medical Journal, 44(3), 772-781. https://doi.org/10.17826/cumj.482553
  • Durualp, E., Kaytez, N., ve Girgin, B. A. (2017). Evlilik doyumu ve maternal bağlanma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(2).
  • Emül, T. G., Yılmaz, D. V., Vural, R., Uzel, A., ve Bebitova, G. (2021). Gebelerin gebelikle ilgili konularda internet kullanımı ve etkili faktörler. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), 7(3). https://doi.org/10.55646/jaren.2021.36744
  • Erdemoğlu, Ç., Karakayalı, Ç., ve Özşahin, Z. (2018). Gebelikte psikososyal sağlık düzeyi ve ilişkili faktörler. The Journal of Turkish Family Physician, 9(2), 34–46. https://doi.org/10.15511/tjtfp.18.00234
  • Ersoy, E., Karasu, Y., Çelik, E., Ersoy, A., Tokmak, A., ve Taşçı, Y. (2015). Gebeliği plansız olan kadınların kişisel özellikleri ve kontrasepsiyon hakkındaki düşünceleri. Journal of Clinical and Experimental Investigations, 6(3), 250–255. https://doi.org/10.5799/ahinjs.01.2015.03.0528
  • Esencan, T. Y., Karabulut, Ö., Yıldırım, A. D., Abbasoğlu, D. E., Külek, H., Şimşek, Ç., Ünal, A. K., Küçükoğlu, S., Ceylan, Ş., ve Yavrutürk, S. (2018). Doğuma hazırlık eğitimi alan gebelerin doğum şekli, ilk emzirme zamanı ve ten tene temas tercihleri. Florence Nightingale Journal of Nursing, 26(1), 31–43.
  • Etikan, I., ve Bala, K. (2017). Sampling and sampling methods. Biometrics & Biostatistics International Journal, 5(6), 00149. https://doi.org/10.15406/bbij.2017.05.00149
  • Evcili, F., Bekar, M., Yurtsal, B., Abak, G., Tali, B., ve Temel, S. (2018). Doğum sonu dönemdeki kadınların annelik rolüne hazıroluşluk durumlarının ve özgüvenlerinin değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(1), 56–61.
  • Fijałkowska, D., & Bielawska-Batorowicz, E. (2020). A longitudinal study of parental attachment: Pre-and postnatal study with couples. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 38(5), 509–522. https://doi.org/10.1080/02646838.2019.1665172
  • Gargari, M. A., Esmailpour, K., Mirghafourvand, M., Nourizadeh, R., & Mehrabi, E. (2021). Effects of psycho-education interventions on perceived childbirth fear and anxiety by pregnant women: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Women’s Health and Reproduction Sciences, 9(4), 230–237. https://doi.org/10.15296/ijwhr.2021.44
  • Gökdemirel, S., Bozkurt, G., Gökçay, G., ve Bulut, A. (2008). Çalışan annelerin emzirme sürecinde yaşadıkları: Niteliksel bir çalışma. Çocuk Dergisi, 8(4), 221–234.
  • Gültepe, R., ve Çalım, S. İ. (2021). Obstetride kullanılan solunum ve gevşeme egzersizleri: Lisansüstü tezlere yönelik sistematik bir derleme. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(3), 233–244.
  • Kara, F., Uçan, S., ve Güzel, A. (2017). Babaların bebek bakımı konusundaki özgüvenleri ve etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bil Dergisi, 2(1), 92–96.
  • Karadağ, A., ve Kırca, N. (2019). Prenatal ve postnatal yoganın maternal etkileri. Atatürk Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 1(1), 47–56.
  • Kuğu, N., ve Akyüz, G. (2001). Gebelikte ruhsal durum. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 23(1), 61–64.
  • Kumcağız, H., Ersanlı, E., ve Murat, N. (2017). Gebelerin kendilerini algılama ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8(1), 23-31.
  • Kuo, T. C., Au, H. K., Chen, S. R., Chipojola, R., Lee, G. T., Lee, P. H., & Kuo, S. Y. (2022). Effects of an integrated childbirth education program to reduce fear of childbirth, anxiety, and depression, and improve dispositional mindfulness: A single-blind randomised controlled trial. Midwifery, 113, 103438. https://doi.org/10.1016/j.midw.2022.103438
  • Lagan, B. M., Sinclair, M., & Kernohan, W. G. (2011). A web-based survey of midwives’ perceptions of women using the Internet in pregnancy: a global phenomenon. Midwifery, 27(2), 273–281. https://doi.org/10.1016/j.midw.2009.07.002
  • Leathers, S. J., & Kelley, M. A. (2000). Unintended pregnancy and depressive symptoms among first‐time mothers and fathers. American Journal of Orthopsychiatry, 70(4), 523–531. https://doi.org/10.1037/h0087671
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (Second Edition). Sage Publishing.
  • Mughal, M. K., Giallo, R., Arnold, P., Benzies, K., Kehler, H., Bright, K., & Kingston, D. (2018). Trajectories of maternal stress and anxiety from pregnancy to three years and child development at 3 years of age: Findings from the All Our Families (AOF) pregnancy cohort. Journal of Affective Disorders, 234, 318–326. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.02.095
  • Mutlu, C., Yorbik, Ö., Tanju, I. A., Çelikel, F., & Sezer, R. G. (2015). Doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası etkenlerin annenin bağlanması ile ilişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16(6). https://doi.org/10.5455/apd.172669
  • Nacar, H. E., ve Gökkaya, F. (2019). Bağlanma ve maternal bağlanma konusunda bir derleme. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(1), 50–56.
  • Nelson, J. A., & O’Brien, M. (2012). Does an unplanned pregnancy have long-term implications for mother–child relationships? Journal of Family Issues, 33(4), 506–526. https://doi.org/10.1177/0192513X11420820
  • Okanlı, A., Tortumluoğlu, G., ve Kırpınar, İ. (2003). Gebe kadınların ailelerinden algıladıkları sosyal destek ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 4(2), 98–105.
  • Özcan, H., İbrahim, A., ve Çakır, A. (2018). Babalar ve gebelik süreci. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 49(1), 72–76. https://doi.org/10.16948/zktipb.334583
  • Petch, J., & Halford, W. K. (2008). Psycho-education to enhance couples’ transition to parenthood. Clinical Psychology Review, 28(7), 1125–1137. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2008.03.005
  • Rallis, S., Skouteris, H., McCabe, M., & Milgrom, J. (2014). A prospective examination of depression, anxiety and stress throughout pregnancy. Women and Birth, 27(4), 36–e42. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2014.08.002
  • Rogers, R. (2018). Coding and writing analytic memos on qualitative data: A review of johnny Saldana’s the coding manual for qualitative researchers. The Qualitative Report, 23(4), 889-892. Retrieved from https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss4/12
  • Roulston, K., DeMarrais, K., & Lewis, J. B. (2003). Learning to interview in the social sciences. Qualitative Inquiry,9(4), 643-668. https://doi.10.1177/1077800403252736.
  • Røsand, G.-M. B., Slinning, K., Eberhard-Gran, M., Røysamb, E., & Tambs, K. (2011). Partner relationship satisfaction and maternal emotional distress in early pregnancy. BMC Public Health, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-161
  • Şahinöz, A. (2020). Annelerin bebeklik döneminde gelişime ilişkin bilgi ve kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 14(3), 249–257. https://doi.org/10.12956/tchd.571468
  • Saleem, H. T., & Surkan, P. J. (2014). Parental pregnancy wantedness and child social-emotional development. Maternal and Child Health Journal, 18(4), 930–938. https://doi.org/10.1007/s10995-013-1320-z
  • Shapiro, A. F., Gottman, J. M., & Fink, B. C. (2020). Father’s involvement when bringing baby home: efficacy testing of a couple-focused transition to parenthood intervention for promoting father involvement. Psychological Reports, 123(3), 806-824. https://doi.org/10.1177/0033294119829436
  • Shapiro, A. F., Nahm, E. Y., Gottman, J. M., & Content, K. (2011). Bringing baby home together: Examining the impact of a couple‐focused intervention on the dynamics within family play. American Journal of Orthopsychiatry, 81(3), 337. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2011.01102.x
  • Starks, H., & Brown Trinidad, S. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372–1380. https://doi.org/10.1177/1049732307307031
  • Şayık, D., Arı, S., Kaya, Y., ve Kaya Usta, E. (2019). Gebe eğitiminin anne ve babanın anksiyete, depresyon düzeylerine etkisi. Osmangazi Tıp Dergisi, 41(1), 23-30. https://doi.org/10.20515/otd.417377
  • Tandoğan, Ö., Kaydırak, M. M., ve Oskay, Ü. (2019). Erkeklerin gebelikte cinsel yaşamla ilgili mitleri. Androloji Bülteni, 21(4), 134–139. https://doi.org/10.24898/tandro.2019.79037
  • Tok, A., ve Sakallıoğlu, H. (2021). Gebe okulları doğum korkusunu azaltmada etkili bir uygulama mıdır? Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi, 11(1), 52–56. https://doi.org/10.5505/kjms.2021.79989
  • Töret, A. B. (2017). Geleneksel doğuma hazirlik uygulamalarinin günümüz kent toplumuna evrimine bir örnek: “Bebek kutlama partisi.” Folklor/Edebiyat, 23(90), 133–150. https://doi.org/10.22559/folkloredebiyat.2017.46
  • Tuna, G. N., Karataş, A., Bilge, Ç., ve Çelik, D. (2021). Gebe eğitim sınıfının doğum ve doğum sonrası sürece etkisi: Olgu sunumu. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 85–90.
  • Tunçel, N. T., ve Süt, H. K. (2019). Gebelikte yaşanan anksiyete, depresyon ve prenatal distres düzeyinin doğum öncesi bebeğe bağlanmaya etkisi. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 16(1), 9–17.
  • Turgut, N., Güldür, A., Çakmakçı, H., Şerbetçi, G., Yıldırım, F., Yumru, A. E., Bebek, A., ve Gülova, S. S. (2017). Gebe okulunda eğitim alan gebelerin bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Jaren, 3(1), 1–8.
  • Yalçın, H. (2012). Gebelik, doğum, lohusalık ve bebek bakımına ilişkin geleneksel uygulamalar (Karaman örneği). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 55(1), 13–31.
  • Yılmaz, M., ve Yar, D. (2021). Gebelik ve postpartum dönemde kadın ruh sağlığı: derleme çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 93-100. https://doi.org/10.46237/amusbfd.693233
  • Yılmaz, S. D., ve Beji, N. K. (2010). Gebelerin stresle başa çıkma, depresyon ve prenatal bağlanma düzeyleri ve bunları etkileyen faktörler. Genel Tip Dergisi, 20(3). https://doi.org/10.46237/amusbfd.693233
  • Yuen, W. S., Lo, H. C., Wong, W. N., & Ngai, F. W. (2022). The effectiveness of psychoeducation interventions on prenatal attachment: A systematic review. Midwifery, 104, 103184. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.midw.2021.103184
  • Zengin, H., Tiryaki, Ö., Bostancı, M. S., ve Çınar, N. (2021). Gebelerin kişilik özellikleri ile doğum sonrası bebeklerinin hijyenik bakımlarına hazır oluşlukları arasındaki ilişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(6), 377-385. https://doi.org/10.17942/sted.987669

Determining the Readiness of Women in the Third Trimester of Pregnancy for Life with a Baby: A Qualitative Study/ Hamileliğin Üçüncü Üç Aylık Dönemindeki Kadınların Bebekli Yaşama Hazır Oluşlarının Değerlendirilmesi: Nitel Bir Çalışma

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 126 - 150
https://doi.org/10.47105/nsb.1442629

Öz

The study attempted to explore how the family roles of expectant mothers in the last months of their pregnancy change, their plans for family in postpartum, how they prepare for incoming-newborn care and development. In this phenomenological study, a semi-structured interview-form was utilized and held interviews with 17-expectant-mothers. Results revealed that the majority of the participants did not receive training in pregnancy and life with a baby and experienced changes to family roles during pregnancy, and mostly adjusted their physical environments within primary newborn care. We determined that most participants were not prepared to support the infant’s development and relied on the internet as a major resource for learning how to provide primary newborn care and support their development. The expectant mothers had worries about health, breastfeeding, and possible mental difficulties while this was health, financial issues, and ignorance for expectant fathers. We believe that training in pregnancy, birth, basic newborn care, and supporting infant development from the very beginning of the pregnancy needs to be disseminated and turned into national programs for expectant parents across the country.

Etik Beyan

This study was conducted according to the guidelines laid down in the Declaration of Helsinki and all procedures involving human participants were approved by The Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee of Istanbul Medipol University. Written informed consent form was obtained from all participants.

Kaynakça

  • Aksoy, Ö., Yiğit, F., ve Yurtsev, E. (2022). Perinatolojide sağlık eğitimi: Gelişen ve değişen dinamikler. Atlas Üniversitesi Tıp ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2). https://doi.org/10.54270/atljm.2022.12
  • Arıca, S. G., Alkan, S., Bali, S., Mansuroğlu, Y. E. ve Özer, C. (2011). Gebeliğin cinsel yaşam üzerine etkileri. Turkish Family Physician, 2(3), 19–24.
  • Arslan, S., Okçu, G., Coşkun Anahit, M., ve Temiz, F. (2019). Kadınların gebeliği algılama durumu ve bunu etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 6(1), 179–192. https://doi.org/10.17681/hsp.432333
  • Bilgin, Z., ve Alpar, E. Ş. (2018). Kadınların maternal bağlanma algısı ve anneliğe ilişkin görüşleri/The relationship between maternal attachment perception of women’s maternal role. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(1), 6–15. https://doi.org/10.17681/hsp.296664
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  • Burucu, R., ve Belgin, A. (2017). Gebeliğin üçüncü trimestrında gebelere verilen eğitimin doğum sonu taburculuğa hazıroluşluk düzeyine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 4(2), 25–35.
  • Can, R., Yılmaz, S. D., Çankaya, S., ve Kodaz, N. (2019). Gebelikte yaşanan sorunlar ve yaşam kalitesi ile ilişkisi. Sağlık ve Toplum, 29(2), 59–64.
  • Creswell, J. W., Hanson, W. E., Clark Plano, V. L., & Morales, A. (2007). Qualitative research designs: Selection and implementation. The Counseling Psychologist, 35(2), 236–264. https://doi.org/10.1177/0011000006287390
  • Cumhurbaşkanlığı. (2018, July 19). Cumhurbaşkanlığı teşkilatı hakkında Cumhurbaşkanlığı kararnamesi. Resmî Gazete.
  • Dağlar, G., Bilgiç, D., ve Özkan, S. A. (2019). Factors affecting the quality of life among pregnant women during third trimester of pregnancy. Cukurova Medical Journal, 44(3), 772-781. https://doi.org/10.17826/cumj.482553
  • Durualp, E., Kaytez, N., ve Girgin, B. A. (2017). Evlilik doyumu ve maternal bağlanma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(2).
  • Emül, T. G., Yılmaz, D. V., Vural, R., Uzel, A., ve Bebitova, G. (2021). Gebelerin gebelikle ilgili konularda internet kullanımı ve etkili faktörler. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), 7(3). https://doi.org/10.55646/jaren.2021.36744
  • Erdemoğlu, Ç., Karakayalı, Ç., ve Özşahin, Z. (2018). Gebelikte psikososyal sağlık düzeyi ve ilişkili faktörler. The Journal of Turkish Family Physician, 9(2), 34–46. https://doi.org/10.15511/tjtfp.18.00234
  • Ersoy, E., Karasu, Y., Çelik, E., Ersoy, A., Tokmak, A., ve Taşçı, Y. (2015). Gebeliği plansız olan kadınların kişisel özellikleri ve kontrasepsiyon hakkındaki düşünceleri. Journal of Clinical and Experimental Investigations, 6(3), 250–255. https://doi.org/10.5799/ahinjs.01.2015.03.0528
  • Esencan, T. Y., Karabulut, Ö., Yıldırım, A. D., Abbasoğlu, D. E., Külek, H., Şimşek, Ç., Ünal, A. K., Küçükoğlu, S., Ceylan, Ş., ve Yavrutürk, S. (2018). Doğuma hazırlık eğitimi alan gebelerin doğum şekli, ilk emzirme zamanı ve ten tene temas tercihleri. Florence Nightingale Journal of Nursing, 26(1), 31–43.
  • Etikan, I., ve Bala, K. (2017). Sampling and sampling methods. Biometrics & Biostatistics International Journal, 5(6), 00149. https://doi.org/10.15406/bbij.2017.05.00149
  • Evcili, F., Bekar, M., Yurtsal, B., Abak, G., Tali, B., ve Temel, S. (2018). Doğum sonu dönemdeki kadınların annelik rolüne hazıroluşluk durumlarının ve özgüvenlerinin değerlendirilmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(1), 56–61.
  • Fijałkowska, D., & Bielawska-Batorowicz, E. (2020). A longitudinal study of parental attachment: Pre-and postnatal study with couples. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 38(5), 509–522. https://doi.org/10.1080/02646838.2019.1665172
  • Gargari, M. A., Esmailpour, K., Mirghafourvand, M., Nourizadeh, R., & Mehrabi, E. (2021). Effects of psycho-education interventions on perceived childbirth fear and anxiety by pregnant women: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Women’s Health and Reproduction Sciences, 9(4), 230–237. https://doi.org/10.15296/ijwhr.2021.44
  • Gökdemirel, S., Bozkurt, G., Gökçay, G., ve Bulut, A. (2008). Çalışan annelerin emzirme sürecinde yaşadıkları: Niteliksel bir çalışma. Çocuk Dergisi, 8(4), 221–234.
  • Gültepe, R., ve Çalım, S. İ. (2021). Obstetride kullanılan solunum ve gevşeme egzersizleri: Lisansüstü tezlere yönelik sistematik bir derleme. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 8(3), 233–244.
  • Kara, F., Uçan, S., ve Güzel, A. (2017). Babaların bebek bakımı konusundaki özgüvenleri ve etkileyen faktörler. ACU Sağlık Bil Dergisi, 2(1), 92–96.
  • Karadağ, A., ve Kırca, N. (2019). Prenatal ve postnatal yoganın maternal etkileri. Atatürk Üniversitesi Kadın Araştırmaları Dergisi, 1(1), 47–56.
  • Kuğu, N., ve Akyüz, G. (2001). Gebelikte ruhsal durum. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 23(1), 61–64.
  • Kumcağız, H., Ersanlı, E., ve Murat, N. (2017). Gebelerin kendilerini algılama ölçeği’nin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8(1), 23-31.
  • Kuo, T. C., Au, H. K., Chen, S. R., Chipojola, R., Lee, G. T., Lee, P. H., & Kuo, S. Y. (2022). Effects of an integrated childbirth education program to reduce fear of childbirth, anxiety, and depression, and improve dispositional mindfulness: A single-blind randomised controlled trial. Midwifery, 113, 103438. https://doi.org/10.1016/j.midw.2022.103438
  • Lagan, B. M., Sinclair, M., & Kernohan, W. G. (2011). A web-based survey of midwives’ perceptions of women using the Internet in pregnancy: a global phenomenon. Midwifery, 27(2), 273–281. https://doi.org/10.1016/j.midw.2009.07.002
  • Leathers, S. J., & Kelley, M. A. (2000). Unintended pregnancy and depressive symptoms among first‐time mothers and fathers. American Journal of Orthopsychiatry, 70(4), 523–531. https://doi.org/10.1037/h0087671
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (Second Edition). Sage Publishing.
  • Mughal, M. K., Giallo, R., Arnold, P., Benzies, K., Kehler, H., Bright, K., & Kingston, D. (2018). Trajectories of maternal stress and anxiety from pregnancy to three years and child development at 3 years of age: Findings from the All Our Families (AOF) pregnancy cohort. Journal of Affective Disorders, 234, 318–326. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.02.095
  • Mutlu, C., Yorbik, Ö., Tanju, I. A., Çelikel, F., & Sezer, R. G. (2015). Doğum öncesi, doğum sırası ve doğum sonrası etkenlerin annenin bağlanması ile ilişkisi. Anatolian Journal of Psychiatry/Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16(6). https://doi.org/10.5455/apd.172669
  • Nacar, H. E., ve Gökkaya, F. (2019). Bağlanma ve maternal bağlanma konusunda bir derleme. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(1), 50–56.
  • Nelson, J. A., & O’Brien, M. (2012). Does an unplanned pregnancy have long-term implications for mother–child relationships? Journal of Family Issues, 33(4), 506–526. https://doi.org/10.1177/0192513X11420820
  • Okanlı, A., Tortumluoğlu, G., ve Kırpınar, İ. (2003). Gebe kadınların ailelerinden algıladıkları sosyal destek ile problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 4(2), 98–105.
  • Özcan, H., İbrahim, A., ve Çakır, A. (2018). Babalar ve gebelik süreci. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 49(1), 72–76. https://doi.org/10.16948/zktipb.334583
  • Petch, J., & Halford, W. K. (2008). Psycho-education to enhance couples’ transition to parenthood. Clinical Psychology Review, 28(7), 1125–1137. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2008.03.005
  • Rallis, S., Skouteris, H., McCabe, M., & Milgrom, J. (2014). A prospective examination of depression, anxiety and stress throughout pregnancy. Women and Birth, 27(4), 36–e42. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2014.08.002
  • Rogers, R. (2018). Coding and writing analytic memos on qualitative data: A review of johnny Saldana’s the coding manual for qualitative researchers. The Qualitative Report, 23(4), 889-892. Retrieved from https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss4/12
  • Roulston, K., DeMarrais, K., & Lewis, J. B. (2003). Learning to interview in the social sciences. Qualitative Inquiry,9(4), 643-668. https://doi.10.1177/1077800403252736.
  • Røsand, G.-M. B., Slinning, K., Eberhard-Gran, M., Røysamb, E., & Tambs, K. (2011). Partner relationship satisfaction and maternal emotional distress in early pregnancy. BMC Public Health, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-161
  • Şahinöz, A. (2020). Annelerin bebeklik döneminde gelişime ilişkin bilgi ve kaygı düzeylerinin değerlendirilmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 14(3), 249–257. https://doi.org/10.12956/tchd.571468
  • Saleem, H. T., & Surkan, P. J. (2014). Parental pregnancy wantedness and child social-emotional development. Maternal and Child Health Journal, 18(4), 930–938. https://doi.org/10.1007/s10995-013-1320-z
  • Shapiro, A. F., Gottman, J. M., & Fink, B. C. (2020). Father’s involvement when bringing baby home: efficacy testing of a couple-focused transition to parenthood intervention for promoting father involvement. Psychological Reports, 123(3), 806-824. https://doi.org/10.1177/0033294119829436
  • Shapiro, A. F., Nahm, E. Y., Gottman, J. M., & Content, K. (2011). Bringing baby home together: Examining the impact of a couple‐focused intervention on the dynamics within family play. American Journal of Orthopsychiatry, 81(3), 337. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2011.01102.x
  • Starks, H., & Brown Trinidad, S. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372–1380. https://doi.org/10.1177/1049732307307031
  • Şayık, D., Arı, S., Kaya, Y., ve Kaya Usta, E. (2019). Gebe eğitiminin anne ve babanın anksiyete, depresyon düzeylerine etkisi. Osmangazi Tıp Dergisi, 41(1), 23-30. https://doi.org/10.20515/otd.417377
  • Tandoğan, Ö., Kaydırak, M. M., ve Oskay, Ü. (2019). Erkeklerin gebelikte cinsel yaşamla ilgili mitleri. Androloji Bülteni, 21(4), 134–139. https://doi.org/10.24898/tandro.2019.79037
  • Tok, A., ve Sakallıoğlu, H. (2021). Gebe okulları doğum korkusunu azaltmada etkili bir uygulama mıdır? Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi, 11(1), 52–56. https://doi.org/10.5505/kjms.2021.79989
  • Töret, A. B. (2017). Geleneksel doğuma hazirlik uygulamalarinin günümüz kent toplumuna evrimine bir örnek: “Bebek kutlama partisi.” Folklor/Edebiyat, 23(90), 133–150. https://doi.org/10.22559/folkloredebiyat.2017.46
  • Tuna, G. N., Karataş, A., Bilge, Ç., ve Çelik, D. (2021). Gebe eğitim sınıfının doğum ve doğum sonrası sürece etkisi: Olgu sunumu. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 85–90.
  • Tunçel, N. T., ve Süt, H. K. (2019). Gebelikte yaşanan anksiyete, depresyon ve prenatal distres düzeyinin doğum öncesi bebeğe bağlanmaya etkisi. Jinekoloji-Obstetrik ve Neonatoloji Tıp Dergisi, 16(1), 9–17.
  • Turgut, N., Güldür, A., Çakmakçı, H., Şerbetçi, G., Yıldırım, F., Yumru, A. E., Bebek, A., ve Gülova, S. S. (2017). Gebe okulunda eğitim alan gebelerin bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Jaren, 3(1), 1–8.
  • Yalçın, H. (2012). Gebelik, doğum, lohusalık ve bebek bakımına ilişkin geleneksel uygulamalar (Karaman örneği). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 55(1), 13–31.
  • Yılmaz, M., ve Yar, D. (2021). Gebelik ve postpartum dönemde kadın ruh sağlığı: derleme çalışması. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 93-100. https://doi.org/10.46237/amusbfd.693233
  • Yılmaz, S. D., ve Beji, N. K. (2010). Gebelerin stresle başa çıkma, depresyon ve prenatal bağlanma düzeyleri ve bunları etkileyen faktörler. Genel Tip Dergisi, 20(3). https://doi.org/10.46237/amusbfd.693233
  • Yuen, W. S., Lo, H. C., Wong, W. N., & Ngai, F. W. (2022). The effectiveness of psychoeducation interventions on prenatal attachment: A systematic review. Midwifery, 104, 103184. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.midw.2021.103184
  • Zengin, H., Tiryaki, Ö., Bostancı, M. S., ve Çınar, N. (2021). Gebelerin kişilik özellikleri ile doğum sonrası bebeklerinin hijyenik bakımlarına hazır oluşlukları arasındaki ilişki. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 30(6), 377-385. https://doi.org/10.17942/sted.987669
Toplam 57 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kadın Araştırmaları, Aile Psikolojisi, Çocuk ve Ergen Gelişimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Figen Gürsoy

Şeymanur Efendioğlu 0000-0003-1143-9599

Neslihan Argüt 0000-0001-9646-2522

Hatice Damla Çakcak 0000-0002-5976-3876

Sena Öz 0000-0003-3034-8481

Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2024
Kabul Tarihi 7 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gürsoy, F., Efendioğlu, Ş., Argüt, N., Çakcak, H. D., vd. (t.y.). Determining the Readiness of Women in the Third Trimester of Pregnancy for Life with a Baby: A Qualitative Study/ Hamileliğin Üçüncü Üç Aylık Dönemindeki Kadınların Bebekli Yaşama Hazır Oluşlarının Değerlendirilmesi: Nitel Bir Çalışma. Nitel Sosyal Bilimler, 6(2), 126-150. https://doi.org/10.47105/nsb.1442629