In this study the relationship between education and fertility is analyzed on the basis of
three questions. The first question investigates which of the parent’s education (mother’s or
father’s) is more influential on fertility behaviour? Second question takes into account the role of
grandparents’ education where women was brought up and asks whether the impact of
grandparents’ education have an impact on the fertility of the women. Third question is whether the
impact of education on fertility differ by the birth order? Data source of the study is Turkey
Demographic and Health Survey-2003. Survival analysis was used to measure the impact of
mother’s, father’s, and grandparent’s education and other covariates on the timing of first, second
and third births. The findings show that father’s education is more influential on the transition to
the first birth, conversely mother’s education is more influential on the timing of the second and
third births. The intensity of the second and subsequent births differentiated according to the
education of the women’s parent’s education. Women whose parents are uneducated have higher
risk of birth at all parities.
Education Fertility Survival analysis Event history analysis Turkey
Bu çalışma, eğitim ve doğurganlık ilişkisini üç temel soru çerçevesinde incelemektedir.
Çalışmanın cevap aradığı soruların ilki, hangi ebeveynin eğitiminin (annenin ya da babanın)
ailenin sahip olduğu çocuk sayısı üzerinde, daha belirleyici olduğudur. İkinci soru, bir önceki
kuşağın eğitimini dikkate alarak kadının içinde büyüdüğü ailelenin eğitiminin, kadının
doğurganlığını nasıl etkilediğini ele almakta, üçüncü soru ise eğitimin doğurganlık üzerindeki
etkisinin doğum sırasına göre -ilk çocuğa geçişte, ikinci çocuğa geçişte vb.- farklılık gösterip
göstermediğine odaklanmaktadır Çalışmanın veri kaynağı “2003 Türkiye Nüfus ve Sağlık
Araştırması”dır. Annenin, babanın, annenin ebeveyninin ve diğer bağımsız değişkenlerin
birinci, ikinci ve üçüncü çocuğa geçiş üzerindeki etkisinin ölçülmesinde sağkalım analizi
yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar, ilk çocuğa geçişte babanın eğitiminin, sonraki çocuklara
geçişte ise annenin eğitiminin daha önemli olduğunu göstermektedir. İkinci ve sonraki
çocuklara geçiş hızları annenin ebeveyninin eğitimine göre de farklılaşmaktadır. Bütün
doğumlara geçiş hızlarında ebeveyni eğitimsiz olan annelerin doğum yapma olasılıklarının
daha yüksek olduğu görülmüştür.
Diğer ID | JA35HV58HD |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Ağustos 2016 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 30 Sayı: 1 |