BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINING CONTENT KNOWLEDGE COMPETENCIES OF LECTURERS IN TERMS OF SOME VARIABLES

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 2, 217 - 233, 01.03.2014

Öz

Bu araştırma, öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde, öğretim elemanlarının alan bilgisi yeterliklerini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilen tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü`nde öğrenim gören 1., 2., 3. ve 4.sınıf öğrencileri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada ulaşılan bulgular, öğretmen adaylarının görüşleri arasında anlamlı farklılaşmalar oluştuğunu; özellikle 1.sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları, öğretim elemanlarını en yüksek düzeyde yeterli görürken, 4.sınıfta öğrenim görenler ise, en düşük düzeyde yeterli bulduklarını ortaya koymuştur. Araştırmada yer verilen bağımsız değişkenlere göre öğretmen adaylarının, öğretim elemanlarını alan bilgisi bakımından tüm boyutlarda ´ara sıra` düzeyinde yeterli gördüklerini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  •  Alonzo, A.C., (2002). Evaluation of a Model for Supporting the Development of Elementary School Teachers’ Science Content Knowledge. Proceedings of the Annual International Conference of the Association for the Education of Teachers in Science, Charlotte, NC.
  •  Büyüköztürk, Ş., (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (17.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  •  Bahar, M. ve Çakıroğlu, J., (2008). Özel Alan Yeterlikleri. Biyoloji Komisyonu 1.Dönem Raporu, MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  •  Ball, D.L., (1991). Research on Teaching Mathematics: Making Subject Matter Knowledge Part of the Equation. İçinde J. Brophy (Ed.), Advances in Research on Teaching, (ss. 1-47). Greenwich, CT: JAI Press.
  •  Batur, Z. ve Balcı, S., (2013). Türkçe öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, Yıl:6, Sayı:11, ss:21-43.
  •  Even, R. ve Tirosh, D., (1995). Subject-matter knowledge and knowledge about students as sources of teacher presentations of the subject-matter. Educational Studies in Mathematics, cilt:29, Sayı:1, ss:1-20.
  •  Gül, H., (2000). Türkiye’de kamu yönetiminde hizmet içi eğitim. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: Sayı:3.
  •  Grossman, P.L., (1990). The Making of a Teacher: Teacher Knowledge and Teacher Education. New York: Teachers College Press.
  •  Heller, J.I., Daehler, K.R. ve Shinohara, M., (2003). Connecting all the pieces. Journal of Staff Development, Cilt:24, Sayı:4, ss:36–41.
  •  Iheanachor, O.U., (2011). Exploring the relationship between mathematics teachers’ subject matter knowledge and their teaching effectiveness. Unpublished Doctoral Thesis. Africa: University of South Africa.
  •  Kalaycı, Ş., (2010). Faktör Analizi. İçinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, (ss. 321331), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  •  Kaptan, S., (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Ofset.
  •  Karasar, N., (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Nobel Yayıncılık.
  •  Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., and Baumert, J., (2012). Teachers’ content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education. Journal of Teacher Education, Cilt:XX, Sayı:X, ss:1-17.
  • Özmen, F., (1997). Fırat ve İnönü üniversitelerinde örgütsel
  • çatışmalar ve çatışma yönetimi yaklaşımları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.  Park, S. and Oliver, J.S., (2008). Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachersas professionals. Research in Science Education, Sayı:38, ss:261-284.
  •  Sanders, L.R., Borko, H., and Lockard, J.D., (1993). Secondary science teachers’ knowledge base when teaching science courses in and out of their area of certification. Journal of Research in Science Teaching, Cilt:30, Sayı:7, ss:723–736.
  •  Shulman, L.S., (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Cilt:15, Sayı:2, ss:4-14.
  •  Shulman, L.S., (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cilt:57, Sayı:1, ss:1 Sünbül, A.M. ve Arslan, C., (2007). Öğretmen yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:7, Sayı:2, ss:2172
  •  Why Teachers’ Science Content Knowledge Matters: A Summary Of Studies., (2010). Horizon Research, Inc. http://www.mspkmd.net/pdfs/blast22/3b1.pdf , [Erişim Tarihi: 10/01/2014].

ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 2, 217 - 233, 01.03.2014

Öz

Bu araştırma, öğretmen adaylarının görüşleri çerçevesinde, öğretim elemanlarının alan bilgisi yeterliklerini ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilen tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü`nde öğrenim gören 1., 2., 3. ve 4.sınıf öğrencileri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada ulaşılan bulgular, öğretmen adaylarının görüşleri arasında anlamlı farklılaşmalar oluştuğunu; özellikle 1.sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları, öğretim elemanlarını en yüksek düzeyde yeterli görürken, 4.sınıfta öğrenim görenler ise, en düşük düzeyde yeterli bulduklarını ortaya koymuştur. Araştırmada yer verilen bağımsız değişkenlere göre öğretmen adaylarının, öğretim elemanlarını alan bilgisi bakımından tüm boyutlarda ´ara sıra` düzeyinde yeterli gördüklerini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  •  Alonzo, A.C., (2002). Evaluation of a Model for Supporting the Development of Elementary School Teachers’ Science Content Knowledge. Proceedings of the Annual International Conference of the Association for the Education of Teachers in Science, Charlotte, NC.
  •  Büyüköztürk, Ş., (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (17.Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  •  Bahar, M. ve Çakıroğlu, J., (2008). Özel Alan Yeterlikleri. Biyoloji Komisyonu 1.Dönem Raporu, MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
  •  Ball, D.L., (1991). Research on Teaching Mathematics: Making Subject Matter Knowledge Part of the Equation. İçinde J. Brophy (Ed.), Advances in Research on Teaching, (ss. 1-47). Greenwich, CT: JAI Press.
  •  Batur, Z. ve Balcı, S., (2013). Türkçe öğretmen adaylarının pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, Yıl:6, Sayı:11, ss:21-43.
  •  Even, R. ve Tirosh, D., (1995). Subject-matter knowledge and knowledge about students as sources of teacher presentations of the subject-matter. Educational Studies in Mathematics, cilt:29, Sayı:1, ss:1-20.
  •  Gül, H., (2000). Türkiye’de kamu yönetiminde hizmet içi eğitim. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: Sayı:3.
  •  Grossman, P.L., (1990). The Making of a Teacher: Teacher Knowledge and Teacher Education. New York: Teachers College Press.
  •  Heller, J.I., Daehler, K.R. ve Shinohara, M., (2003). Connecting all the pieces. Journal of Staff Development, Cilt:24, Sayı:4, ss:36–41.
  •  Iheanachor, O.U., (2011). Exploring the relationship between mathematics teachers’ subject matter knowledge and their teaching effectiveness. Unpublished Doctoral Thesis. Africa: University of South Africa.
  •  Kalaycı, Ş., (2010). Faktör Analizi. İçinde Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, (ss. 321331), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  •  Kaptan, S., (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Tekışık Ofset.
  •  Karasar, N., (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Nobel Yayıncılık.
  •  Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., and Baumert, J., (2012). Teachers’ content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education. Journal of Teacher Education, Cilt:XX, Sayı:X, ss:1-17.
  • Özmen, F., (1997). Fırat ve İnönü üniversitelerinde örgütsel
  • çatışmalar ve çatışma yönetimi yaklaşımları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.  Park, S. and Oliver, J.S., (2008). Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachersas professionals. Research in Science Education, Sayı:38, ss:261-284.
  •  Sanders, L.R., Borko, H., and Lockard, J.D., (1993). Secondary science teachers’ knowledge base when teaching science courses in and out of their area of certification. Journal of Research in Science Teaching, Cilt:30, Sayı:7, ss:723–736.
  •  Shulman, L.S., (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Cilt:15, Sayı:2, ss:4-14.
  •  Shulman, L.S., (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cilt:57, Sayı:1, ss:1 Sünbül, A.M. ve Arslan, C., (2007). Öğretmen yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:7, Sayı:2, ss:2172
  •  Why Teachers’ Science Content Knowledge Matters: A Summary Of Studies., (2010). Horizon Research, Inc. http://www.mspkmd.net/pdfs/blast22/3b1.pdf , [Erişim Tarihi: 10/01/2014].
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Fatma Özmen Bu kişi benim

Cemal Aküzüm Bu kişi benim

Çetin Tan Bu kişi benim

Erol Koçoğlu Bu kişi benim

Mehmet Demirkol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özmen, F., Aküzüm, C., Tan, Ç., Koçoğlu, E., vd. (2014). ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Education Sciences, 9(2), 217-233. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Özmen F, Aküzüm C, Tan Ç, Koçoğlu E, Demirkol M. ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. NWSA. Mart 2014;9(2):217-233. doi:10.12739/10.12739
Chicago Özmen, Fatma, Cemal Aküzüm, Çetin Tan, Erol Koçoğlu, ve Mehmet Demirkol. “ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Education Sciences 9, sy. 2 (Mart 2014): 217-33. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Özmen F, Aküzüm C, Tan Ç, Koçoğlu E, Demirkol M (01 Mart 2014) ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Education Sciences 9 2 217–233.
IEEE F. Özmen, C. Aküzüm, Ç. Tan, E. Koçoğlu, ve M. Demirkol, “ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”, NWSA, c. 9, sy. 2, ss. 217–233, 2014, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Özmen, Fatma vd. “ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Education Sciences 9/2 (Mart 2014), 217-233. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Özmen F, Aküzüm C, Tan Ç, Koçoğlu E, Demirkol M. ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. NWSA. 2014;9:217–233.
MLA Özmen, Fatma vd. “ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Education Sciences, c. 9, sy. 2, 2014, ss. 217-33, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Özmen F, Aküzüm C, Tan Ç, Koçoğlu E, Demirkol M. ÖĞRETİM ELEMANLARININ ALAN BİLGİSİ YETERLİKLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. NWSA. 2014;9(2):217-33.