The study aims to identify the primary school teachers' level of organizational socialization. Survey model was employed in the research. Organizational Socialization Level Questionnaire was utilized as data collection tools. Results show that teachers have similar thoughts in all dimensions related to organizational socialization and variables major and seniority create meaningful differences in Commitment Dimension, variable staff position introduces meaningful differences in Motivation Dimension whereas the variable gender reveals important differences both for Motivation and Commitment Dimensions.
Primary School Teacher Organizational Socialization Motivation Commitment
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeylerini saptamaktır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmada veri toplama aracı olarak Örgütsel Sosyalleşme Düzeyi Anketi kullanılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyine ilişkin bütün boyutlarda birbirine benzer düşündüğü, branş ve kıdem değişkenlerinin Bağlılık boyutunda, kadro durumu değişkeninin Motivasyon boyutunda, cinsiyet değişkeninin ise hem Motivasyon hem de Bağlılık boyutlarında anlamlı farklılık orta çıkarttığı tespit edilmiştir.
Örgütsel Sosyalleşme İlköğretim Okulu Öğretmen Motivasyon Bağlılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 6 Sayı: 1 |