The purpose of this study is to assess the elementary school (7th grades) students' attitudes toward the pressure unit and determine the problem solving methods related to this unit. The survey involved 192 students from five elementary schools in Balıkesir. The instrument used in this study was a questionnaire that had ten items concerning pressure unit and problem solving. The result of the study revealed that "the students have negative attitudes to the science especially to the pressure unit in the beginning of the course the most and also after the teaching", "students are insufficient to use the metacognitive problem solving methods like asking questions yourself, having a strategy and making interval justifications while solving a problem".
Bu çalışmada; öğrencilerin, basınç konusu ve problem çözme üzerine tutumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır. Araştırmaya Balıkesir'deki beş ilköğretim okulundan 192 öğrenci katılmıştır. Veriler; basınç ünitesinin öğretimi sonunda konu ile ilgili ve problem çözmeyi de kapsayan on maddeden oluşan bir anket kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bazı sonuçlar; "basınç ünitesi öğretimine başlanmadan önce öğrencilerin büyük bir bölümü üniteyi zor olarak nitelendirmektedirler", "öğrenciler; kendine sorular sormak, bir stratejiye sahip olmak ve işlem yaparken ara değerlendirmelerde bulunmak gibi üst bilişsel problem çözme becerilerini kullanmakta yetersiz kalmaktadırlar" şeklindedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 3 Sayı: 2 |