BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 10 Sayı: 4, 305 - 318, 16.10.2015

Öz

Each person is different from other. Also it is said in Anatolia that “five of the five fingers are alike” for this situation. Although this may not seem very possible to see that fell beyond the tolerance of the practice in daily life here. In this sense, it will not be easy to gain insight into individual tolerance to old person. However the tolerance should be gained to children and young people. For this, it is need to soften the look to their differences. Here it is useful to take advantage of the children's book for it. The juvenile novel could be used to not othering and to recognize the differences are wealth. Which books could be used for to gain tolerance? Pedro Mańas’s LOS O.T.R.O.S. (Sociedad Secreta), John Boyne’s The Terrible Thing That Happened to Barnaby Brocket, Christine Nöstlinger’s Konrad oder Das Kind aus der Konservenbüchse and Feridun Oral’s Different But Same are studied in this research. Consequently discussed in the novels, each person with all the differences have been demonstrated to have an idea of color and richness

Kaynakça

  • • Arık, Ş., (2001). Türk Romanında Değerler Çatışması –Başlangıçtan Günümüze Kadar-. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • • Ataç, N., (1991). Karalama Defteri-Sözden Söze. İstanbul: Can Yayınları.
  • • Boyne, J., (2014). Yanlışlıkla Dünyanın Öbür Ucuna Uçan Çocuk. (Çev. Arif Cem Ünver). İzmir: TUDEM.
  • • Bronfenbrenner, U., (1986). Alienation and The Four Worlds of Childhood. Phi Delta Kappan. 59, pp:430-436.
  • • Çetişli, İ., (2006). Edebiyat Eğitimimde Edebî Metnin Yeri ve Önemi. Millî Eğitim Dergisi. Sayı: 169. ss:75-83.
  • • Dilidüzgün, S., (2007). Çağdaş Çocuk Yazını. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • • Gökçe, O., (2006). İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • • Kaplan, M., (1970). Nesillerin ruhu. (2. Baskı). İstanbul: Hareket Yayınları.
  • • Kavcar, C., (1982). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • • Maltepe, S., (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Çocuk Edebiyatı Ürünlerini Seçebilme Yeterlilikleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12. pp. 398-412.
  • • Mañas, P., (2014). Ö.T.E.K.İ. (Çev. Saliha Nilüfer). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • • Mau, R.Y., (1992). The Validity and Devolution of a Concept: Student Alienation. Adolescenc., 27(107). pp:731-741.
  • • Newmann. F.M., Rutter, R.A., and Smith, M.S., (1989). Organizational Factors that Affect School Sense of Efficacy, Community, and Expectations. Sociology Of Education. 62(4). pp.221-238.
  • • Nöstlinger, C., (2011). Konrad ya da Konserve Kutusundan Çıkan Çocuk. (Çev. Mine Kazmaoğlu). İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • • Oral, F., (2015). Farklı Ama Aynı. İstanbul: YKY.
  • • Parlatır, İ., (2000). Tevfik Fikret, Dil ve Edebiyat Yazıları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • • Probst, R.E., (1990). Five Kinds of Literary Knowing. Washington: Office of Educatioanal Research and Improvement.
  • • Sevinç, M., (2006). Evrensel ve Yerel Değerlerin Eğitime Yansıması. (Edt.Y. Mehmedoğlu, A.U.,). Küreselleşme Ahlak ve Değerler. s. 205-241. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • • TDK, (1998). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • • Toprak, B., Bozan, İ., Morgül, T. ve Şener, N., (2009). Türkiye’de Farklı Olmak. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • • Türkyılmaz, M., (2014). The ideal Reader Perception of Pre-Service Teachers. International Journal of Turkish Literature Culture Education. 3(4). ss.148-159.
  • • Yazıcı Okuyan, H., (2009). Türkçe ve Sınıf Öğretmenlerinin Okuma Saatlerinde Kullanılan Çocuk Edebiyatı Ürünlerini Seçme Ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18. ss. 135-159.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • • Zubrick, S.R., Silburn, S.R., Gurrin, L., Teoh, H., Shepherd, C., Carlton, J., and SLawrence, D., (1997). Western Australia Child Health Survey: Education, Health and Competence. Perth, Western Australia: Australian Bureau of statistics and the TVW Telethon Institute for Child Health Research.

ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME)

Yıl 2015, Cilt: 10 Sayı: 4, 305 - 318, 16.10.2015

Öz

İnsanların her biri bir diğerinden farklıdır. Hatta Anadolu’da bu duruma “beş parmağın beşi birbirine benzemez” denir. Her ne kadar böyle dense de günlük yaşamdaki uygulamaların hoşgörü dairesinden çok öteye düştüğünü görmek mümkündür. Bu anlamda toplumun belirli yaşa gelmiş bireylerine hoşgörü anlayışını kazandırmak kolay olmayacaktır. Ancak çocuk ve gençlere hoşgörü ve farklılıklara saygı duyma alışkanlığı kazandırılmalıdır. Bunun için onların farklılıklara bakışını yumuşatmak gerekir. İşte bu noktada çocuk romanlarından yararlanmakta fayda vardır. Buradan hareketle roman ve öykülerden ötekileştirme(me); farklılıkların zenginlik olduğu değerinin aktarılmasında yararlanılabileceği düşünülebilir. Belirtilen durum için hangi kitaplardan yararlanmak gerekir? Pedro Manas’ın Türkçeye Ö.T.E.K.İ. (Gizli Topluluk) ismiyle çevrilen ve orijinal ismi LOS O.T.R.O.S. olan kitabı; John Boyne’un Yanlışlıkla Dünyanın Öbür Ucuna Uçan Çocuk’u ve Christine Nöstlinger’in Konrad ya da Konserve Kutusundan Çıkan Çocuk ve Feridun Oral’ın Farklı ama Aynı isimli kitabı bu kapsamda ele alınacak romanlardır. Sonuç olarak ele alınan bu romanlarda tüm farklılıklarıyla her bir insanın bir renk ve zenginlik olduğu fikri ortaya konmuştur. 

Kaynakça

  • • Arık, Ş., (2001). Türk Romanında Değerler Çatışması –Başlangıçtan Günümüze Kadar-. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • • Ataç, N., (1991). Karalama Defteri-Sözden Söze. İstanbul: Can Yayınları.
  • • Boyne, J., (2014). Yanlışlıkla Dünyanın Öbür Ucuna Uçan Çocuk. (Çev. Arif Cem Ünver). İzmir: TUDEM.
  • • Bronfenbrenner, U., (1986). Alienation and The Four Worlds of Childhood. Phi Delta Kappan. 59, pp:430-436.
  • • Çetişli, İ., (2006). Edebiyat Eğitimimde Edebî Metnin Yeri ve Önemi. Millî Eğitim Dergisi. Sayı: 169. ss:75-83.
  • • Dilidüzgün, S., (2007). Çağdaş Çocuk Yazını. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • • Gökçe, O., (2006). İçerik Analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • • Kaplan, M., (1970). Nesillerin ruhu. (2. Baskı). İstanbul: Hareket Yayınları.
  • • Kavcar, C., (1982). Edebiyat ve Eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • • Maltepe, S., (2009). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Çocuk Edebiyatı Ürünlerini Seçebilme Yeterlilikleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12. pp. 398-412.
  • • Mañas, P., (2014). Ö.T.E.K.İ. (Çev. Saliha Nilüfer). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • • Mau, R.Y., (1992). The Validity and Devolution of a Concept: Student Alienation. Adolescenc., 27(107). pp:731-741.
  • • Newmann. F.M., Rutter, R.A., and Smith, M.S., (1989). Organizational Factors that Affect School Sense of Efficacy, Community, and Expectations. Sociology Of Education. 62(4). pp.221-238.
  • • Nöstlinger, C., (2011). Konrad ya da Konserve Kutusundan Çıkan Çocuk. (Çev. Mine Kazmaoğlu). İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • • Oral, F., (2015). Farklı Ama Aynı. İstanbul: YKY.
  • • Parlatır, İ., (2000). Tevfik Fikret, Dil ve Edebiyat Yazıları. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • • Probst, R.E., (1990). Five Kinds of Literary Knowing. Washington: Office of Educatioanal Research and Improvement.
  • • Sevinç, M., (2006). Evrensel ve Yerel Değerlerin Eğitime Yansıması. (Edt.Y. Mehmedoğlu, A.U.,). Küreselleşme Ahlak ve Değerler. s. 205-241. İstanbul: Litera Yayıncılık.
  • • TDK, (1998). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • • Toprak, B., Bozan, İ., Morgül, T. ve Şener, N., (2009). Türkiye’de Farklı Olmak. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • • Türkyılmaz, M., (2014). The ideal Reader Perception of Pre-Service Teachers. International Journal of Turkish Literature Culture Education. 3(4). ss.148-159.
  • • Yazıcı Okuyan, H., (2009). Türkçe ve Sınıf Öğretmenlerinin Okuma Saatlerinde Kullanılan Çocuk Edebiyatı Ürünlerini Seçme Ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18. ss. 135-159.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • • Zubrick, S.R., Silburn, S.R., Gurrin, L., Teoh, H., Shepherd, C., Carlton, J., and SLawrence, D., (1997). Western Australia Child Health Survey: Education, Health and Competence. Perth, Western Australia: Australian Bureau of statistics and the TVW Telethon Institute for Child Health Research.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Sosyal Alan Öğretmenlik Mesleği Bilimleri
Yazarlar

Mustafa Türkyılmaz

Yayımlanma Tarihi 16 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Türkyılmaz, M. (2015). ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME). Education Sciences, 10(4), 305-318. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.4.1C0649
AMA Türkyılmaz M. ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME). NWSA. Ekim 2015;10(4):305-318. doi:10.12739/NWSA.2015.10.4.1C0649
Chicago Türkyılmaz, Mustafa. “ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME)”. Education Sciences 10, sy. 4 (Ekim 2015): 305-18. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.4.1C0649.
EndNote Türkyılmaz M (01 Ekim 2015) ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME). Education Sciences 10 4 305–318.
IEEE M. Türkyılmaz, “ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME)”, NWSA, c. 10, sy. 4, ss. 305–318, 2015, doi: 10.12739/NWSA.2015.10.4.1C0649.
ISNAD Türkyılmaz, Mustafa. “ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME)”. Education Sciences 10/4 (Ekim 2015), 305-318. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.4.1C0649.
JAMA Türkyılmaz M. ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME). NWSA. 2015;10:305–318.
MLA Türkyılmaz, Mustafa. “ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME)”. Education Sciences, c. 10, sy. 4, 2015, ss. 305-18, doi:10.12739/NWSA.2015.10.4.1C0649.
Vancouver Türkyılmaz M. ÇOCUK EDEBİYATIYLA ÖTEKİLEŞTİRME(ME). NWSA. 2015;10(4):305-18.