In this study, the stability of box barge in beam seas is analyzed for different initial conditions by the method of residual energy. While analyzing the stability of this barge, the nonlinear three degree of freedom hydrodynamic model which accounts the interaction of roll, sway and heave motions with each other is used. By using this model, the energy of each capsizing initial condition is determined and lowest one is chosen as residual energy. The increment of residual energy shows the enlargement of safe domain of initial conditions or in other words it causes of decrement of the capsizing probability of the barge. When the residual energy is zero, there is no safe basin. From the results obtained by the analyzes of residual energy, it is seen that the stability of box barge is precisely dependant on the wave slope, roll angle and roll angular velocity, dependant on sway displacement and heave velocity and least dependent on sway velocity and heave displacement. It is also observed from the results of this study that the method of residual energy is an ideal method for analyzing the nonlinear ship capsizing.
Roll motion Sway motion Heave motion Transverse stability Residual energy
Bu çaly?mada, dikdörtgen kesitli bir dubanyn bordadan gelen dalgalar arasyndaki dengesi, de?i?ik ba?langyç ko?ullary için artyk enerji yöntemiyle analiz edilmektedir. Dubanyn denge analizleri yapylyrken, üç serbestlik dereceli, yalpa, yan-sürüklenme ve dalyp çykma hareketlerinin birbirleriyle olan etkile?imlerini göz önünde bulunduran lineer olmayan bir hidrodinamik model kullanylmaktadyr. Bu matematiksel modelle, dubanyn devrilmesine sebep olan her bir ba?langyç ko?ulu için dubanyn enerjisi belirlenmekte ve bu enerjilerin en küçü?ü artyk enerji olarak seçilmektedir. Artyk enerjinin artmasy, ba?langyç ko?ullarynyn olu?turdu?u güvenli bölgenin büyümesine veya ba?ka bir deyi?le dubanyn devrilme olasyly?ynyn azalmasyna yol açar. Artyk enerji syfyr ise güvenli bir bölge yoktur. Artyk enerji yöntemiyle elde edilen sonuçlardan, dubanyn dengesinin ba?ta dalga e?imi, yalpa açysy ve yalpa açysal hyzy olmak üzere yan sürüklenme yer de?i?tirmesine ve dalyp çykma hyzyna ba?ly oldu?u, yan sürüklenme hyzyna ve dalyp çykma miktarynyn de?i?imine ise ba?lyly?ynyn çok daha az oldu?u görülmektedir. Artyk enerji yönteminin gemilerin lineer olmayan bir hadise olan devrilmesinin incelenmesi için ideal bir yöntem oldu?u da bu çaly?manyn sonuçlaryndan gözükmektedir.
Yalpa hareketi Yan sürüklenme hareketi Dalyp çykma hareketi Enine Stabilite Artyk Enerji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Bilgisayar Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 6 Sayı: 3 |