BibTex RIS Kaynak Göster

AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 2, 38 - 53, 11.04.2016

Öz

İnsan vücudunun titreşimlere karşı hassas olduğu frekans değerleri, ambulans zemininde oluşan ve düşey doğrultudaki titreşim hareketlerinin baskın olduğu 0.1-80 Hz aralığındadır.  Bu seviyedeki titreşimler ambulans ile taşınmakta olan hasta ve yaralı sağlık durumlarının daha da kötüye gitmesine neden olurlar.  Gelişmiş ülkelerin birçoğunda titreşimlerin bu zararlı etkilerinden korunmak için araç zemini ile sedye arasında süspansiyon sistemleri bulunan üst düzey donanıma sahip ambulanslar kullanılmakta ve titreşim kaynaklı bu konforsuzluğun daha da azaltılması için araştırmalar yapılmaya devam etmektedir. Çalışmamızda, literatürdeki sedye süspansiyon sistemleri ile ilgili araştırmalar, sistemlerin çalışma mekanizmaları ve titreşim yalıtım performans analizleri sunularak derlenmiştir. Ayrıca, Balıkesir merkez ilçelerinde hizmet veren ambulanslar ve bu ambulanslarda kullanılmakta olan sedye süspansiyon sistemleri incelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre ambulansların sadece %12’sinde sedye süspansiyon sistemlerinin kullanıldığı ve nakil esnasında hasta ve yaralı sağlığını daha da kötüleştirebilecek bu eksikliğin acilen giderilmesi gerektiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Demir, V.G., (2011). Ambulans sedyesi tasarımında titreşim konforsuzluğunun iyileştirilebilirliği. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • İşsever, H. ve Sabuncu, H.H., (1998). El kol vibrasyonlarına mesleksel maruziyetlerde vücut üzerindeki etkilerinin araştırılması. Göztepe Tıp Dergisi, Cilt:13, Ss:72-75.
  • Yıldırım, G.Ö., (2008). Alanda kritik hasta transportu, IV. Paramedik Sempozyumu, Ankara.
  • Melemez, K. Ve Tunay, M., (2010). Ormancılıkta traktör titreşiminin ergonomik değerlendirmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi. Sayı:1, Ss:96-108.
  • Çakır, Ç., (2006). Pasif ve yarı-aktif kamyon kabini süspansiyon sistemleri tasarımı ve optimizasyonu. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Stammers, C.W., and Leyshon, D.R., (1985). Ambulance stretcher suspensions. Proc. Lnstn. Mech. Engrs., V:199/D2, P:151-160.
  • Snook R., and Pacifico, R., (1976). Ambulance ride: fixed or floating stretcher?. British Medical Journal, V:2, P:405-407.
  • Leyshon, D.R., and Stammers C.W, (1986). The development and performance of an ambulance stretcher suspension. Proc. Instn. Mech. Engrs., V:200/D4, P:249-257.
  • Pettigrew, K.B., (1991). Vibration isolation of patients in ambulances. Project report 68, University of Canterbury Department of Mechanical Engineering.
  • Raine, J.K., and Henderson, R.J., (1993). Vibration isolating ambulance stretcher suspension, In proceedings of IPENZ Annual Conference, Hamilton.
  • Raine, J.K., and Henderson, R.J., (1998). A two-degree-of-freedom ambulance stretcher suspension part 3: laboratory and road test performance. Proc Instn Mech Engrs. V:212/D, P:401-407.
  • Ono T., and Inooka, H., (2009). Actively-controlled beds for ambulances. International Journal of Automation and Computing, V:06(1), P:1-6.
  • Zakian, V., (1989). Critical systems and tolerable inputs. International Journal of Control, V:49/4, P:1285-1289.
  • Raemaekers, A.J.M., (2009). Active vibration isolator design for ambulance patients. M. Sc. Thesis. Eindhoven: Eindhoven University of Technology.
  • Fu, N., Wenjuan , W., Jinggong, S., Xudong, R., Chen, S., and Lingshuai, M., (2015). Experimental investigation of an ambulance stretcher suspension using spring and metal rubber structure, The 22nd International Congress on Sound and Vibration, Florence, Italy.
  • Chae, H.D. , Choi, S.B., (2015). A new vibration isolation bed stage with magnetorheological dampers for ambulance vehicles. Smart Mater. Struct. , V:24, pp:14.
Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 2, 38 - 53, 11.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Demir, V.G., (2011). Ambulans sedyesi tasarımında titreşim konforsuzluğunun iyileştirilebilirliği. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • İşsever, H. ve Sabuncu, H.H., (1998). El kol vibrasyonlarına mesleksel maruziyetlerde vücut üzerindeki etkilerinin araştırılması. Göztepe Tıp Dergisi, Cilt:13, Ss:72-75.
  • Yıldırım, G.Ö., (2008). Alanda kritik hasta transportu, IV. Paramedik Sempozyumu, Ankara.
  • Melemez, K. Ve Tunay, M., (2010). Ormancılıkta traktör titreşiminin ergonomik değerlendirmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi. Sayı:1, Ss:96-108.
  • Çakır, Ç., (2006). Pasif ve yarı-aktif kamyon kabini süspansiyon sistemleri tasarımı ve optimizasyonu. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Stammers, C.W., and Leyshon, D.R., (1985). Ambulance stretcher suspensions. Proc. Lnstn. Mech. Engrs., V:199/D2, P:151-160.
  • Snook R., and Pacifico, R., (1976). Ambulance ride: fixed or floating stretcher?. British Medical Journal, V:2, P:405-407.
  • Leyshon, D.R., and Stammers C.W, (1986). The development and performance of an ambulance stretcher suspension. Proc. Instn. Mech. Engrs., V:200/D4, P:249-257.
  • Pettigrew, K.B., (1991). Vibration isolation of patients in ambulances. Project report 68, University of Canterbury Department of Mechanical Engineering.
  • Raine, J.K., and Henderson, R.J., (1993). Vibration isolating ambulance stretcher suspension, In proceedings of IPENZ Annual Conference, Hamilton.
  • Raine, J.K., and Henderson, R.J., (1998). A two-degree-of-freedom ambulance stretcher suspension part 3: laboratory and road test performance. Proc Instn Mech Engrs. V:212/D, P:401-407.
  • Ono T., and Inooka, H., (2009). Actively-controlled beds for ambulances. International Journal of Automation and Computing, V:06(1), P:1-6.
  • Zakian, V., (1989). Critical systems and tolerable inputs. International Journal of Control, V:49/4, P:1285-1289.
  • Raemaekers, A.J.M., (2009). Active vibration isolator design for ambulance patients. M. Sc. Thesis. Eindhoven: Eindhoven University of Technology.
  • Fu, N., Wenjuan , W., Jinggong, S., Xudong, R., Chen, S., and Lingshuai, M., (2015). Experimental investigation of an ambulance stretcher suspension using spring and metal rubber structure, The 22nd International Congress on Sound and Vibration, Florence, Italy.
  • Chae, H.D. , Choi, S.B., (2015). A new vibration isolation bed stage with magnetorheological dampers for ambulance vehicles. Smart Mater. Struct. , V:24, pp:14.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Ergonomi
Yazarlar

VELİ Demir

HAYRETTİN Yüksel

Yayımlanma Tarihi 11 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, V., & Yüksel, H. (2016). AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK. Engineering Sciences, 11(2), 38-53.
AMA Demir V, Yüksel H. AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK. Engineering Sciences. Nisan 2016;11(2):38-53.
Chicago Demir, VELİ, ve HAYRETTİN Yüksel. “AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK”. Engineering Sciences 11, sy. 2 (Nisan 2016): 38-53.
EndNote Demir V, Yüksel H (01 Nisan 2016) AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK. Engineering Sciences 11 2 38–53.
IEEE V. Demir ve H. Yüksel, “AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK”, Engineering Sciences, c. 11, sy. 2, ss. 38–53, 2016.
ISNAD Demir, VELİ - Yüksel, HAYRETTİN. “AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK”. Engineering Sciences 11/2 (Nisan 2016), 38-53.
JAMA Demir V, Yüksel H. AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK. Engineering Sciences. 2016;11:38–53.
MLA Demir, VELİ ve HAYRETTİN Yüksel. “AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK”. Engineering Sciences, c. 11, sy. 2, 2016, ss. 38-53.
Vancouver Demir V, Yüksel H. AMBULANS SEDYESİ TASARIMINDA TİTREŞİM KAYNAKLI KONFORSUZLUK. Engineering Sciences. 2016;11(2):38-53.