BibTex RIS Kaynak Göster

THE OBSERVATION OF VISUAL AND ORAL WARNINGS ON CIGARETTE BOXES AND THEIR EFFECTS ON UNIVERSITY STUDENTS AND NEW GUIDELINES

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 1, 12 - 32, 01.02.2014

Öz

This work`s aim is to learn university students`thoughts on the effect of visual warnings on cigarette boxes and to contribute to the regulations in terms of visual communication. In this universal screening pattern, 579 students who studied at Turgut Özal University during the academic year of 2012-2013 constitute this research`s sample. At the end of the research it was found out that female students found visual warning messages on cigarette boxes more effective than male students. Furthermore, these most effected students were in the group that "has given up smoking". According to research results; it is believed that visual and oral warning messages on cigarette boxes are effective on university students and continuation of this implementation will be useful. In order to increase this implementation`s effectiveness of visuals and oral warning messages on cigarette boxes; it was suggested that those warnings should be changed periodically with more energizer, more deterrent and more realistic ones by paying attention to youth`s field of interest.

Kaynakça

  • Bayrak, B., Bilir, N., Yardım, M. ve Sadi vd., (2010). Bir Grup Lise Öğrencisinin Sigara Paketleri Üzerinde Bulunması Planlanan Birleşik (Yazılı ve Resimli) Uyarı Mesajlarının Etkililiği
  • Hakkındaki Görüşleri, Türk Toraks Dergisi, 11, ss:1-9. Becer, E., (2011). İletişim ve Grafik Tasarım, 8. Basım, Ankara: Dost Yayınevi
  • Bilgiç, N., ve Günay, T., (2013). Ergenlerin Sigara Bırakma
  • Konusunda Desteklenmesinde Bir Yöntem: Akran Eğitimi. Türk Toraks Dergisi, ss: 27, DOI: 10.5152/ttd.2013.27.
  • Bilir, N., Çakır, B., Dağlı, E. ve ark. (2010). Türkiye’de tütün kontrolü politikaları”, DSÖ Türkiye Ofisi, DSÖ yayını, Danimarka, ss: 15-32.
  • Bilir, N., Kaplan, B., Biçer, B. ve ark., (2013). Ankara’da Bir Grup Lise Öğrencisinin Sigara Paketleri Üzerindeki Resimli
  • Uyarılar Hakkındaki Görüşleri, Türk Toraks Dergisi, 14, ss: 12733, DOI: 10.5152/ttd.2013.17.
  • Borland, R., Yong, H., Wilson, N., et al (2009). “How reactions to cigarette packet health warnings influence quitting: findings from the ITC four-country survey”, Addiction, 104, pp: 69-75, DOI:1111/j.1360-0443.2009.02508.x
  • Çan, G., (2012). Tütün Ürünleri Kullanım Sıklığı, Türkiye Sağlık Raporu, 202, ss: 5.
  • Hammond, D., Fong, G., Borland, R., et al. (2007).
  • “Communicating risk to smokers: the impact of health warnings on cigarette packages”, Am J Prev Med, ss: 32: 202-209, DOI: 1016/j.amepre.2006.11.011.
  • Karasar, N.,(2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (Onüçüncü Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Karlıkaya, C., Öztuna F., Solak, Aytemur Z. ve ark. (2006).
  • “Tütün kontrolü”, Türk Toraks Dergisi, 2006;7, ss: 51-64.
  • Noble, I. and Bestley, R., (2001). Experimantal Layout, UK: Rotavision
  • Özcebe, H., Doğan, B., İnal, E. ve ark. (2013). “Üniversite
  • Öğrencilerinin Sigara İçme Davranışları ve İlişkili Sosyodemografik Özellikleri”, Türk Toraks Dergisi, ss: 29, DOI: 5152/ttd.2013.29.
  • Strahan, E.J., White, K., Fong, G.T., et al. (2002). “Enhancing the effectiveness of tobacco package warning labels: a social psychological perspective”. Tob Control, pp: 11:180-90, DOI:1136/tc.11.3.183
  • Tepecik, A., (2002). Grafik Sanatlar, Tarih-Tasarım-Teknoloji, Ankara: Detay&Sistem Ofset
  • Uçar, T.F., (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: İnkılap Yayınevi
  • WHO Report on The Global Tobacco Epidemic, 2011, Warning about the dangers of tobacco.www.who.int
  • Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Cigarette package health warnings and interest in quitting smoking 14 countries, 2008-2010. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2011; 60:645-51.

SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 1, 12 - 32, 01.02.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı; üniversite gençliğinin sigara paketleri üzerinde yer alan görsel uyarı mesajlarının etkililiği konusundaki düşüncelerini öğrenerek bu konuda yapılacak düzenlemelere görsel iletişim açısından katkıda bulunmaktır. Genel tarama modelinde olan bu araştırmanın örneklemini, 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Turgut Özal Üniversitesi`nde öğrenim gören 579 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın sonunda; sigara paketlerindeki görsel uyarı mesajlarını kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre daha etkili buldukları ve bu mesajlardan en çok etkilenenlerin "sigarayı bırakan" gruptaki öğrenciler olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre; sigara paketleri üzerindeki görsel ve sözel uyarı mesajlarının üniversite öğrencileri üzerinde etkili olduğu ve uygulamanın devam ettirilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir. Sigara paketleri üzerinde; özellikle gençlerin ilgi alanlarına dikkat edilerek, onlara yönelik görsel ve sözel mesajların kullanılmasının faydalı olacağı, uygulamanın etkinliğinin artırılması için görsellerin ve sözel uyarı mesajlarının belirli aralıklarla değiştirilmesi ve bunların da harekete geçirici, daha caydırıcı, gerçekçi öğeler içermesi gerektiği önerilmiştir.

Kaynakça

  • Bayrak, B., Bilir, N., Yardım, M. ve Sadi vd., (2010). Bir Grup Lise Öğrencisinin Sigara Paketleri Üzerinde Bulunması Planlanan Birleşik (Yazılı ve Resimli) Uyarı Mesajlarının Etkililiği
  • Hakkındaki Görüşleri, Türk Toraks Dergisi, 11, ss:1-9. Becer, E., (2011). İletişim ve Grafik Tasarım, 8. Basım, Ankara: Dost Yayınevi
  • Bilgiç, N., ve Günay, T., (2013). Ergenlerin Sigara Bırakma
  • Konusunda Desteklenmesinde Bir Yöntem: Akran Eğitimi. Türk Toraks Dergisi, ss: 27, DOI: 10.5152/ttd.2013.27.
  • Bilir, N., Çakır, B., Dağlı, E. ve ark. (2010). Türkiye’de tütün kontrolü politikaları”, DSÖ Türkiye Ofisi, DSÖ yayını, Danimarka, ss: 15-32.
  • Bilir, N., Kaplan, B., Biçer, B. ve ark., (2013). Ankara’da Bir Grup Lise Öğrencisinin Sigara Paketleri Üzerindeki Resimli
  • Uyarılar Hakkındaki Görüşleri, Türk Toraks Dergisi, 14, ss: 12733, DOI: 10.5152/ttd.2013.17.
  • Borland, R., Yong, H., Wilson, N., et al (2009). “How reactions to cigarette packet health warnings influence quitting: findings from the ITC four-country survey”, Addiction, 104, pp: 69-75, DOI:1111/j.1360-0443.2009.02508.x
  • Çan, G., (2012). Tütün Ürünleri Kullanım Sıklığı, Türkiye Sağlık Raporu, 202, ss: 5.
  • Hammond, D., Fong, G., Borland, R., et al. (2007).
  • “Communicating risk to smokers: the impact of health warnings on cigarette packages”, Am J Prev Med, ss: 32: 202-209, DOI: 1016/j.amepre.2006.11.011.
  • Karasar, N.,(2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (Onüçüncü Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Karlıkaya, C., Öztuna F., Solak, Aytemur Z. ve ark. (2006).
  • “Tütün kontrolü”, Türk Toraks Dergisi, 2006;7, ss: 51-64.
  • Noble, I. and Bestley, R., (2001). Experimantal Layout, UK: Rotavision
  • Özcebe, H., Doğan, B., İnal, E. ve ark. (2013). “Üniversite
  • Öğrencilerinin Sigara İçme Davranışları ve İlişkili Sosyodemografik Özellikleri”, Türk Toraks Dergisi, ss: 29, DOI: 5152/ttd.2013.29.
  • Strahan, E.J., White, K., Fong, G.T., et al. (2002). “Enhancing the effectiveness of tobacco package warning labels: a social psychological perspective”. Tob Control, pp: 11:180-90, DOI:1136/tc.11.3.183
  • Tepecik, A., (2002). Grafik Sanatlar, Tarih-Tasarım-Teknoloji, Ankara: Detay&Sistem Ofset
  • Uçar, T.F., (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: İnkılap Yayınevi
  • WHO Report on The Global Tobacco Epidemic, 2011, Warning about the dangers of tobacco.www.who.int
  • Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Cigarette package health warnings and interest in quitting smoking 14 countries, 2008-2010. MMWR Morb Mortal Wkly Rep 2011; 60:645-51.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İç Mimarlık
Yazarlar

Fehmi Soner Mazlum Bu kişi benim

Özge Mazlum Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mazlum, F. S., & Mazlum, Ö. (2014). SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER. Fine Arts, 9(1), 12-32. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.1.D0145
AMA Mazlum FS, Mazlum Ö. SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER. Fine Arts. Şubat 2014;9(1):12-32. doi:10.12739/NWSA.2014.9.1.D0145
Chicago Mazlum, Fehmi Soner, ve Özge Mazlum. “SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER”. Fine Arts 9, sy. 1 (Şubat 2014): 12-32. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.1.D0145.
EndNote Mazlum FS, Mazlum Ö (01 Şubat 2014) SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER. Fine Arts 9 1 12–32.
IEEE F. S. Mazlum ve Ö. Mazlum, “SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER”, Fine Arts, c. 9, sy. 1, ss. 12–32, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.1.D0145.
ISNAD Mazlum, Fehmi Soner - Mazlum, Özge. “SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER”. Fine Arts 9/1 (Şubat 2014), 12-32. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.1.D0145.
JAMA Mazlum FS, Mazlum Ö. SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER. Fine Arts. 2014;9:12–32.
MLA Mazlum, Fehmi Soner ve Özge Mazlum. “SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER”. Fine Arts, c. 9, sy. 1, 2014, ss. 12-32, doi:10.12739/NWSA.2014.9.1.D0145.
Vancouver Mazlum FS, Mazlum Ö. SİGARA PAKETLERİNİN ÜZERİNDEKİ GÖRSEL VE SÖZEL UYARI MESAJLARININ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ VE YENİ ÖNERİLER. Fine Arts. 2014;9(1):12-3.