Halk edebiyatı, halk müziği ürünlerinin hem üreticisi hem taşıyıcısı hem de güncelleyicisi olan Aşıklar, halk kültürü içerisinde önemli bir yer tutan ve kendine özgü kuralları olan Aşıklık geleneğinin asli temsilcileridirler. Haklarında yeterli çalışma yapılamamış ve büyük ölçüde ihmale uğramış olan kadın Aşıklar da bu çok yönlü halk geleneği içerisinde edebi ve müzikal katkılarıyla Aşık sanatı içerisinde varolmuşlardır. Bu çalışma içerisinde Türkiye`de Aık sanatının terminolojisine dönük bazı bilgilere yer verilmekle birlikte, özellikle çağdaş toplumda bu gelenek içerisindeki kadının rolü incelenmektedir. Aşık sanatının oluşumu ve sürekliliğine katkıda bulunan kadın Aşıkların kimliği, sanatsal verilerinin yanı sıra toplumsal cinsiyet sorunsalı bağlamında yapılan kimi çalışmalarla karşılaştırılarak değerlendirilmiştir.
The Aşık tradition, which spans many hundreds of years in Anatolia, yet has its roots in even older traditions of ancient Turkic peoples, is a multifaceted folk tradition: it has distinctive literary and musical dimensions, as well as proscribed conditions of learning and performance. Representatives of the tradition, known as Aşıklar, are folk poets who perform their works accompanied by the Turkish saz, a long necked instrument of the lute family. The Aşık`s role itself is multifarious: Aşıklar may perform at times a spiritual function within a community or that of passing on collective values, they may perform as forceful social critics, or as entertainers. This paper is about the Aşık tradition of Turkey and specifically examines the role of women within this tradition in the contemporary society. It attempts to more fully understand the existence of female Aşıklar, significant primary sources contributing to the formation and continuity of Aşık art who have rarely been recognized even as individual artists and have never been considered in a study in a collective manner. In fundamental ways, female Aşıklar stand at a telling social and cultural contradiction between their identities as women and their identities as Aşıklar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | İç Mimarlık |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 2 |