BibTex RIS Kaynak Göster

TEACHERS` METAPHORS ABOUT "FINE ARTS LESSON" AND "FINE ARTS TEACHER"

Yıl 2013, Cilt: 8 Sayı: 1, 115 - 130, 01.02.2013

Öz

The aim of this study was to scrutinize the perceptions of teachers in the fields of primary and secondary education, about "Fine Arts Lessons" and "Fine Arts Teachers" by metaphor analysis. This study was carried out with the participation of 115 teachers from various branches, working for three different schools at the city center of Trabzon, in the spring term of academic year 2011- 2012. In order to gather data, teachers were asked to complete the following sentences and fill in the blanks: "Fine Arts Lesson is like ...; because ..." and "Fine Arts Teacher is like ...; because ...". A qualitative research technique, "phenomenology", was used for data analysis. According to the study`s findings, metaphors can be used as a strong research tool for exploring, understanding and explaining the personal perceptions of elementary, middle and high school teachers with regard to "Fine Arts Teacher" and "Fine Arts Lesson".

Kaynakça

  • Abrams, M.H., (1999). A Glossary of Literary Terms. USA: Harcourt Brace Collage Publisher.
  • Arslan, M.M. ve Bayrakçı, M., (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim- Öğretim Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim, 35(171): 100-108.
  • Aydın, F. ve Ünaldı, Ü.E., (2010). Coğrafya Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2): 600-622.
  • Botha, E., (2009). Whymetaphormatters in Education. South African of Education, 29: 431-444.
  • Cerit, Y., (2008). Öğretmen Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi; 6(4);693-712.
  • Çapan, E.B., (2010). Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Öğrencilere İlişkin Metaforik Algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12): 140-154.
  • Çelikten, M., (2006). “Eğitim Sisteminde Kullanılan Kültür ve Öğretmen Metaforları”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21: 269–283.
  • Forceville, C., (2002).The Identification of Target and Source in Pictorial Metaphors. Journal of Pragmatics, 34: 1-14.
  • Döş, İ., (2010). Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3): 607-629.
  • Gillis, C. and Johnson, C.L., (2002). Metaphor as renewal: ReİmaginingOur Professional selves. English Journal, 91 (6),37-43. Guerrero, M.C.M. and Villamil, O.S., (2002). Metaphorical Conceptualizations of ELS Teachingand Learning. Language Teaching Research, 6(2): 95-120.
  • Kaya, H., (2011) The Analysis of Secondary Education Students Perceptions Towards “The World” Concept. World Applied Sciences Journal, 12(2): 190-196.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M., (1994).Qualitative Data Analysis. Thousandoaks, CA: Sage.
  • Öztürk, Ç., (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): 55-69.
  • Saban, A., (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Olduğu Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2): 281-326.
  • Saban, A., (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7 (2): 421-455.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N. ve Saban, A., (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461–522.
  • Saban, A., (2004).Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2). 131-155.
  • Salman, Y., (2003). Dilin Düş Evreni: Eğretileme. Kitap-lık. YKY.65(Ekim). 53-54. İstanbul.
  • Semerci, Ç., (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 125-140.
  • Şeyihoğlu, A. ve Gencer, G., (2011). Hayat Bilgisi Öğretiminde “Metafor” Tekniğinin Kullanımı, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8: 3
  • Shaw, D., Massengill, B., and Mahlios, M., (2008). Preservice Teachers' Metaphors of Teaching in Relation to Literacy Beliefs. Teachersand Teaching: Theoryand Practice, 14(1): 35-50.
  • Şirin, E.F., Bektaş, F., Karaman, G. ve Aytan, G.K., (2012). Rafting Katılımcılarının Rafting Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 6, Sayı 2, 207-215
  • Lakoff, G. and Johnson, M., (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev: G.Y.Demir). Paradigma Yayınları. İstanbul.
  • James, P., (2002). “Fostering Metaphoric Thinking”, Journal of Developmental Education, 25 no:3, 26–33
  • TDK, (2005). Türkçe Sözlük, Tdk Yayınları: Ankara.
  • Töremen, F. ve Döş, İ., (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(4): 1973-2012.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi. Ankara.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. ve Çelik, M., (2011).Öğretmen Kavramına İlişkin Öğretmen, Yönetici Ve Müfettiş Algılarının Analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2): 92-109.

ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE "GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ" KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI

Yıl 2013, Cilt: 8 Sayı: 1, 115 - 130, 01.02.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı; ilk ve orta öğretimde görev yapan öğretmenlerin, "Görsel Sanatlar Dersi" ve "Görsel Sanatlar Öğretmenliği`ne ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesidir. Araştırma 2011-2012 Eğitim-Öğretim bahar yarıyılında Trabzon il merkezinde ilköğretim, ortaöğretim ve liseden oluşan üç farklı okulda görev yapan farklı branşlardaki 115 öğretmen ile yürütülmüştür. Verilerin toplanabilmesi için her öğretmene "Görsel Sanatlar Dersi ... gibidir; çünkü .... " cümlesi ve "Görsel Sanatlar Öğretmeni ... gibidir; çünkü ...a€ cümlesi yöneltilmiş ve boşlukların doldurulması istenmiştir. Verilerin analizinde nitel araştırma desenlerinden "olgu bilim" kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre metaforların; ilköğretim, ortaöğretim ve lisede görev yapan öğretmenlerin, "Görsel Sanatlar Öğretmeni" ve "Görsel Sanatlar Dersi`ne ilişkin kişisel algılarını ortaya çıkartmada, anlamada ve açıklamada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abrams, M.H., (1999). A Glossary of Literary Terms. USA: Harcourt Brace Collage Publisher.
  • Arslan, M.M. ve Bayrakçı, M., (2006). Metaforik Düşünme ve Öğrenme Yaklaşımının Eğitim- Öğretim Açısından İncelenmesi. Milli Eğitim, 35(171): 100-108.
  • Aydın, F. ve Ünaldı, Ü.E., (2010). Coğrafya Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi. International Online Journal of Educational Sciences, 2(2): 600-622.
  • Botha, E., (2009). Whymetaphormatters in Education. South African of Education, 29: 431-444.
  • Cerit, Y., (2008). Öğretmen Kavramı İle İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi; 6(4);693-712.
  • Çapan, E.B., (2010). Öğretmen Adaylarının Üstün Yetenekli Öğrencilere İlişkin Metaforik Algıları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(12): 140-154.
  • Çelikten, M., (2006). “Eğitim Sisteminde Kullanılan Kültür ve Öğretmen Metaforları”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21: 269–283.
  • Forceville, C., (2002).The Identification of Target and Source in Pictorial Metaphors. Journal of Pragmatics, 34: 1-14.
  • Döş, İ., (2010). Aday Öğretmenlerin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metafor Algıları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3): 607-629.
  • Gillis, C. and Johnson, C.L., (2002). Metaphor as renewal: ReİmaginingOur Professional selves. English Journal, 91 (6),37-43. Guerrero, M.C.M. and Villamil, O.S., (2002). Metaphorical Conceptualizations of ELS Teachingand Learning. Language Teaching Research, 6(2): 95-120.
  • Kaya, H., (2011) The Analysis of Secondary Education Students Perceptions Towards “The World” Concept. World Applied Sciences Journal, 12(2): 190-196.
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M., (1994).Qualitative Data Analysis. Thousandoaks, CA: Sage.
  • Öztürk, Ç., (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): 55-69.
  • Saban, A., (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Olduğu Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2): 281-326.
  • Saban, A., (2008). İlköğretim I. Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Bilgi Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. İlköğretim Online, 7 (2): 421-455.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N. ve Saban, A., (2006). Öğretmen Adaylarının Öğretmen Kavramına İlişkin Algılarının Metafor Analizi Yoluyla İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6 (2), 461–522.
  • Saban, A., (2004).Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2). 131-155.
  • Salman, Y., (2003). Dilin Düş Evreni: Eğretileme. Kitap-lık. YKY.65(Ekim). 53-54. İstanbul.
  • Semerci, Ç., (2007). Program geliştirme kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 125-140.
  • Şeyihoğlu, A. ve Gencer, G., (2011). Hayat Bilgisi Öğretiminde “Metafor” Tekniğinin Kullanımı, Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8: 3
  • Shaw, D., Massengill, B., and Mahlios, M., (2008). Preservice Teachers' Metaphors of Teaching in Relation to Literacy Beliefs. Teachersand Teaching: Theoryand Practice, 14(1): 35-50.
  • Şirin, E.F., Bektaş, F., Karaman, G. ve Aytan, G.K., (2012). Rafting Katılımcılarının Rafting Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi Cilt 6, Sayı 2, 207-215
  • Lakoff, G. and Johnson, M., (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil (Çev: G.Y.Demir). Paradigma Yayınları. İstanbul.
  • James, P., (2002). “Fostering Metaphoric Thinking”, Journal of Developmental Education, 25 no:3, 26–33
  • TDK, (2005). Türkçe Sözlük, Tdk Yayınları: Ankara.
  • Töremen, F. ve Döş, İ., (2009). İlköğretim Öğretmenlerinin Müfettişlik Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(4): 1973-2012.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi. Ankara.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. ve Çelik, M., (2011).Öğretmen Kavramına İlişkin Öğretmen, Yönetici Ve Müfettiş Algılarının Analizi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2): 92-109.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İç Mimarlık
Yazarlar

Raif Kalyoncu Bu kişi benim

Seda Liman Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kalyoncu, R., & Liman, S. (2013). ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE "GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ" KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI. Fine Arts, 8(1), 115-130. https://doi.org/10.12739/10.12739
AMA Kalyoncu R, Liman S. ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE "GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ" KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI. Fine Arts. Şubat 2013;8(1):115-130. doi:10.12739/10.12739
Chicago Kalyoncu, Raif, ve Seda Liman. “ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE ‘GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ’ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI”. Fine Arts 8, sy. 1 (Şubat 2013): 115-30. https://doi.org/10.12739/10.12739.
EndNote Kalyoncu R, Liman S (01 Şubat 2013) ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE "GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ" KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI. Fine Arts 8 1 115–130.
IEEE R. Kalyoncu ve S. Liman, “ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE ‘GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ’ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI”, Fine Arts, c. 8, sy. 1, ss. 115–130, 2013, doi: 10.12739/10.12739.
ISNAD Kalyoncu, Raif - Liman, Seda. “ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE ‘GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ’ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI”. Fine Arts 8/1 (Şubat 2013), 115-130. https://doi.org/10.12739/10.12739.
JAMA Kalyoncu R, Liman S. ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE "GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ" KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI. Fine Arts. 2013;8:115–130.
MLA Kalyoncu, Raif ve Seda Liman. “ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE ‘GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ’ KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI”. Fine Arts, c. 8, sy. 1, 2013, ss. 115-30, doi:10.12739/10.12739.
Vancouver Kalyoncu R, Liman S. ÖĞRETMENLERİN "GÖRSEL SANATLAR DERSİ" VE "GÖRSEL SANATLAR ÖĞRETMENİ" KAVRAMLARINA İLİŞKİN METAFORLARI. Fine Arts. 2013;8(1):115-30.