This research paper is going to try to find proper ways to use Turkish Music Elements in a contemporary guitar composition and give suggestions to the composers who are eager to study in this particular field. The universe of the research consists of the contemporary guitar repertoire which is effected by traditional folk music. The examples, which were used in the research, includes two works for the guitar solo. The first work named “Koyunbaba” was composed by an Italian composer Carlo Domeniconi, who has used Turkish elements in his music frequently, has lived many years in Turkey. The second work named “Fantasy on a Song by Tanburi Mustafa Çavuş” was composed by a Turkish guitarist-composer Kazım Çokoğullu. With the findings of the analysis of these two pieces, suggestions are going to be made for the composers who are eager to work in this particular field
Bu araştırmada, çağdaş klasik gitar müziği besteciliğinde Türk Müziği’nden yararlanmanın yollarının aranması ve bu alanda çalışma yapacak bestecilere öneriler sunulması amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini geleneksel müzikten etkilenen çağdaş gitar repertuvarı, örneklemini ise yıllarca Türkiye’de yaşamış ve eserlerinde Türk Müziği öğelerini sıklıkla kullanmış olan İtalyan besteci Carlo Domeniconi’nin “Koyunbaba” isimli gitar süiti ve gitarist-besteci Kâzım Çokoğullu’nun solo gitar için bestelediği “Tanburi Mustafa Çavuş’un Şarkısı Üzerine Fantezi” isimli çalışması oluşturmaktadır. Araştırmaya veri sağlamak amacıyla çağdaş gitar repertuvarı taranmıştır. Amaca uygun iki eser seçilmiş ve müzikal analizleri yapılmıştır. Elde edilen bilgiler ışığında, söz konusu alanda çalışma yapacak bestecilere öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Müzik |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 10 Sayı: 4 |