BibTex RIS Kaynak Göster

MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 11, 10.01.2016

Öz

Bu çalışmada, Trabzon kentinde bulunan müzelerin geçmişi ve mimari özelliklerinin yaratıcı drama yöntemiyle incelenerek tanıtılması, öğrencilerin yaratıcı drama etkinlikleri ile müzelere yönelik bilgi edinmelerine katkıda bulunulması amaçlanmıştır. Ayasofya Müzesi, Trabzon Müzesi, Atatürk Köşkü ve Sümela Manastırı birer öğrenme ortamı olarak kullanılmıştır. Uygulama sürecinde müzelerin geçmişten günümüze kullanım amaçları, mimari üslupları ve mekânsal organizasyonlarına yönelik çalışmalar yapılmıştır. Uygulamalar, 2012-2013 eğitim öğretim bahar yarıyılında Karadeniz Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü üçüncü sınıfta öğrenim görmekte olan 10 gönüllü öğrenci ile yürütülmüştür. Elde edilen veriler göz önünde bulundurulduğunda, müzelerde yapılan yaratıcı drama etkinliklerinin, öğrencilerin müzeler hakkındaki bilgileri görerek, düşünerek, yorumlayarak ve eğlenerek öğrenmelerini sağladığı sonucuna ulaşılmaktadır. Müze eğitimine katılan öğrencilerin tarihi ve sosyal boyutta etkili bir öğrenme süreci yaşamalarının, koruma bilinci kazanmalarında da etkili olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • • Adıgüzel, Ö., (2006). Okul Dışında Farklı Bir Öğrenme Ortamı Olarak Çocuk Müzeleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, Cilt:4, Sayı:14, ss:32-41.
  • • Aksoy, A. ve Enlil, Z., (2012). Kültürel Miras Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar. Kültürel Miras Yönetimi. Asu Aksoy ve Deniz Ünsal (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • • Başbuğ, S. ve Aykaç, M., (2012). İlköğretim Okullarında Müze Çalışmalarının Yaratıcı Drama Yöntemiyle Yapılandırılması. Çocuk Müzeleri ve Yaratıcı Drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • • Buyurgan, S. ve Güler, A., (2009). Impact of A Planned Museum Tour Designed Via The Employment of The Museum Education Pack on The Primary School Students. European Journal of Educational Studies, Cilt:1, Sayı:3, ss:133-144.
  • • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U., (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Eğitimin Her Kademesine Yönelik Yöntem ve Tekniklerle. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • • Buyurgan, S. ve Mercin, L., (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Vedat Özsoy (Ed.). Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları. 2. Baskı. Ankara: Öncü Basımevi.
  • • İlhan, A.Ç. ve Okvuran, A., (2001). Bir Eğitim Ortamı Olarak Müze ve Müze Çalışmaları. Anadolu Sanat Dergisi, Sayı:11, ss:86-93.
  • • Güler, A., (2009). Programlı ve Etkili Bir Müze Gezisi İçin Geliştirilen Müze Eğitim Paketinin Etkililiğinin Ölçülmesi (Ankara İli İlköğretim I. Kademe 3. Sınıf Sanat Etkinlikleri Dersi Örneği). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Karasar, N., (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 25. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • • Kılıçaslan, H., (2010). Tasarım Eğitiminde Bir Yöntem Olarak Yaratıcı Drama, Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • • Kuş, E., (2009). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi?. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • • Onur, B., (2013). Müze ve Oyun Kültürü. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • • Paykoç, F., (2002). Türkiye’de Müze Eğitimi Uygulamaları: Tarihçe ve Örnekler. Müze Eğitimi Seminerleri (I). Akdeniz Bölgesi Müzeleri. Antalya: Suna-İnanç Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü.
  • • San, İ., (1992). Evrim İçinde Sanat Politikaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:25, Sayı:2, ss:643-652.
  • • San, İ., (2006). Yaratıcı Dramanın Eğitsel Boyutları. Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar. Genişletilmiş 2. Baskı. Ömer Adıgüzel (Ed.). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • • Tapan, M., (1989). Koruma Bilincinin Geliştirilmesinde Örgün ve Yaygın Eğitim. Mimarlık Dergisi, Sayı:89/3, ss:62.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 11, 10.01.2016

Öz

Kaynakça

  • • Adıgüzel, Ö., (2006). Okul Dışında Farklı Bir Öğrenme Ortamı Olarak Çocuk Müzeleri. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, Cilt:4, Sayı:14, ss:32-41.
  • • Aksoy, A. ve Enlil, Z., (2012). Kültürel Miras Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar. Kültürel Miras Yönetimi. Asu Aksoy ve Deniz Ünsal (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • • Başbuğ, S. ve Aykaç, M., (2012). İlköğretim Okullarında Müze Çalışmalarının Yaratıcı Drama Yöntemiyle Yapılandırılması. Çocuk Müzeleri ve Yaratıcı Drama. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • • Buyurgan, S. ve Güler, A., (2009). Impact of A Planned Museum Tour Designed Via The Employment of The Museum Education Pack on The Primary School Students. European Journal of Educational Studies, Cilt:1, Sayı:3, ss:133-144.
  • • Buyurgan, S. ve Buyurgan, U., (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Eğitimin Her Kademesine Yönelik Yöntem ve Tekniklerle. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • • Buyurgan, S. ve Mercin, L., (2010). Görsel Sanatlar Eğitiminde Müze Eğitimi ve Uygulamaları. Vedat Özsoy (Ed.). Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları. 2. Baskı. Ankara: Öncü Basımevi.
  • • İlhan, A.Ç. ve Okvuran, A., (2001). Bir Eğitim Ortamı Olarak Müze ve Müze Çalışmaları. Anadolu Sanat Dergisi, Sayı:11, ss:86-93.
  • • Güler, A., (2009). Programlı ve Etkili Bir Müze Gezisi İçin Geliştirilen Müze Eğitim Paketinin Etkililiğinin Ölçülmesi (Ankara İli İlköğretim I. Kademe 3. Sınıf Sanat Etkinlikleri Dersi Örneği). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • • Karasar, N., (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 25. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • • Kılıçaslan, H., (2010). Tasarım Eğitiminde Bir Yöntem Olarak Yaratıcı Drama, Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • • Kuş, E., (2009). Nicel-Nitel Araştırma Teknikleri Sosyal Bilimlerde Araştırma Teknikleri Nicel mi? Nitel mi?. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • • Onur, B., (2013). Müze ve Oyun Kültürü. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • • Paykoç, F., (2002). Türkiye’de Müze Eğitimi Uygulamaları: Tarihçe ve Örnekler. Müze Eğitimi Seminerleri (I). Akdeniz Bölgesi Müzeleri. Antalya: Suna-İnanç Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü.
  • • San, İ., (1992). Evrim İçinde Sanat Politikaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:25, Sayı:2, ss:643-652.
  • • San, İ., (2006). Yaratıcı Dramanın Eğitsel Boyutları. Yaratıcı Drama 1985-1998 Yazılar. Genişletilmiş 2. Baskı. Ömer Adıgüzel (Ed.). Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • • Tapan, M., (1989). Koruma Bilincinin Geliştirilmesinde Örgün ve Yaygın Eğitim. Mimarlık Dergisi, Sayı:89/3, ss:62.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 7. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Uygulamalı Sanatlar
Yazarlar

Hare Kılıçaslan

Ömer Adıgüzel

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıçaslan, H., & Adıgüzel, Ö. (2016). MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ. Fine Arts, 11(1), 1-11.
AMA Kılıçaslan H, Adıgüzel Ö. MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ. Fine Arts. Ocak 2016;11(1):1-11.
Chicago Kılıçaslan, Hare, ve Ömer Adıgüzel. “MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ”. Fine Arts 11, sy. 1 (Ocak 2016): 1-11.
EndNote Kılıçaslan H, Adıgüzel Ö (01 Ocak 2016) MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ. Fine Arts 11 1 1–11.
IEEE H. Kılıçaslan ve Ö. Adıgüzel, “MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ”, Fine Arts, c. 11, sy. 1, ss. 1–11, 2016.
ISNAD Kılıçaslan, Hare - Adıgüzel, Ömer. “MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ”. Fine Arts 11/1 (Ocak 2016), 1-11.
JAMA Kılıçaslan H, Adıgüzel Ö. MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ. Fine Arts. 2016;11:1–11.
MLA Kılıçaslan, Hare ve Ömer Adıgüzel. “MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ”. Fine Arts, c. 11, sy. 1, 2016, ss. 1-11.
Vancouver Kılıçaslan H, Adıgüzel Ö. MİMARLIKTA MÜZE BİLİNCİ KAZANDIRMADA YARATICI DRAMA: TRABZON MÜZELERİ. Fine Arts. 2016;11(1):1-11.