BibTex RIS Kaynak Göster

FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ

Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 2, 54 - 65, 15.04.2016

Öz

Özellikle 20. yüzyılda tınısal ve teknik olanaklar açısından gelişme gösteren flüt, 20. ve 21. yüzyıl müziğinde besteciler tarafından sıkça tercih edilen bir çalgı olmuştur. 20. yüzyıl müziğinde geliştirilen yeni müzik teknikleri ile besteciler, flütün imkânlarını sonuna kadar zorlayarak, çalgıya yeni renkler ve kullanım alanları yaratmışlardır. 20.yüzyıla kadar tek sesli bir çalgı olarak düşünülen flüt, kullanılan yeni müzik teknikleri ile aynı anda birden fazla sesin elde edilmesine olanak sağlamıştır. Flütte yeni müzik teknikleri kapsamında yer alan çokseslendirme teknikleri, “Söyleyerek Çalma Tekniği” ve “Multifonik Tekniği” olarak ikiye ayrılmaktadır. Bu çalışmada, flütün tarihsel gelişimi ve özelliklerinden bahsedilerek, flütte yeni müzik tekniklerinden çokseslendirme teknikleri tanıtılmış, bu tekniklerin flüt öğretimi sürecindeki uygulamalarına ve katkılarına yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Say, A., (2002). Müzik Sözlüğü (1. Baskı). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Tatu, G., (2006). Flüt Metodu. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Akıncı, Ç., (1994). Yan Flüt Tekniği ve Flüt Dağarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tuskan, Z., (1997). 20. YY. Flüt Dağarı Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Yüreğir, Y., (1997). Orkestra ve Çalgıları. Adana: Teknik Ofset.
  • Maclagan, S.J., (2009). A Dictionary for The Modern Flutist. UK: The Scarecrow Press.
  • Şensoy, A., (1997). Yanflütün Tarihsel Gelişimi Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dönmez, Ç., (2009). Flütün Klasik Batı Müziğinde Ve Günümüz Müzik Türlerinde Kullanımı. Lisans Bitirme Çalışması. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Anasanat Dalı.
  • Say, A., (2005). Müzik Ansiklopedisi. Cilt:2. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Gençel Ataman, Ö., (2010). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlardaki Bireysel Çalgı (Flüt) ve Öğretimi Dersine Yönelik Flüt Öğretim Program Tasarısı. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Önertürk, C., (2015). 20. Yüzyıl Müziğinde Öne Çıkan Flüt Tekniklerinin İncelenmesi Ve Oluşabilecek Sorunlarla İlgili İcracı Ve Bestecilere Tavsiyeler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi: AKÜ AMADER, Cilt:2, Sayı:1, ss:124-141.
  • Penny, J., (2009). The Extended Flautist: Techniques, Technologies and Performer Perceptions in Music for Flute And Electronics. Doctoral Dissertation. Australia: University of Melbourne Bachelor of Music (Instrumental performance, Honours).
  • Thackston, E.C., (2014). Developing Artistry Via Thoughtful Practice: A Method Book for Intermediate Flute Students. Doctoral Dissertation. ABD: University of Oregon.
  • Palazzo, A.D., (2009). Teaching with Extended Flute Techniques. Flute Talk. pp. 17-20. http://bnwresourcefiles.weebly.com/uploads/1/6/5/7/16577248/3._teaching_with_extended_flute_technique.pdf_.pdf Erişim tarihi:05.11.2015.
  • Önertürk, C., (2015). 20. Yüzyıl Solo Flüt Repertuvarına Yön Veren Eserler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, Akü Amader, Cilt:1, Sayı:2, Ss:93-108.
  • Pietersen, I.K., (2010). A Structured Teaching Approach to Extended Flute Techniques at Pre-Tertiary Level. Master Dissertation. South Africa: Cape Town University.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ittzés, G., (2008). The Role of Polyphonic Thinking in Flute Playing. Doctoral Dissertation. Budapest: Franz Liszt University of Music.
  • Offermans, W., (2012). Historic Samples Of Singing While Playing The Flute. http://www.forthecontemporaryflutist.com/etude/etude-07.html# Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Rees, C., (2013). The Kingma System Bass Flute: A Practical Guide for Composers and Performers: Singing & Playing. http://www.bassflute.co.uk/04-timbre/singing-and-playing.html Erişim tarihi: 25.10.2015.
  • McMurtery, J., (t.y.). Singing While Playing- Ex.1 http://www.johnmcmurtery.com/index.php?Itemid=8&catid=2:polyphonic-techniques&id=12:singing-while-playing-ex-1&option=com_content&view=article Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Holland, L., (2000). Easing into Extended Techniques. Volumes. 1-5. Washington: Con Brio Music Publishing Company.
  • Levine, C., and Mitropoulos Bott, C., (2002). The Techniques of Flute Playing. Kassel: Bärenreiter.
  • Stallard, D., (?). Why not Extend Your Palette With Singing and Playing? Part-2. http://www.fluteped.com/articles/Flutewise/singing2.htm Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Möller, M., (2005). New Sounds For Flute - On Flute Techniques From The 20th Century. http://www.sfz.se/flutetech/english.pdf Erişim tarihi: 10.11.2015.
  • Pijper, R.D., (?). Extended Techniques for Flute: Sing & Play/Notation. http://www.flutecolors.com/techniques/sing-play/notation/ Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Goodwin, L., (1998). The Fife Book. Croyden: Just Flutes.
  • Bastien, J., (1987). Piano for The Young Beginner. San Diego, California: Kjos West Music Company.
  • Cyrino, M.P., (2013). The Vocal Flute: Creative Uses of the Flutist's Voice in a Collaborative Context. Master Dissertation. Sweden: Luleå University of Technology Department of Arts, Communication and Education.
  • Borkowski, J.A., (2008). From Simple to Complex: Extended Techniques in Flute Literature; Incentive to Integrate Cognitive and Kinesthetic Awareness in University Programs. Doctoral Dissertation. Austria: Kunst Graz University.
  • Turgay, H.H., (1993). Ton Geliştirmede İleri Teknikler (Flüt). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Rigler, J.A., (1996). Flute Vocalization: An Integrated Approach to Performance. Doctoral Dissertation. San Diego: University of California.
  • Stallard, D., (?). Why not Extend Your Palette With Singing and Playing? Part-1. http://www.fluteped.com/articles/Flutewise/singing.htm Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Okay, H.H., (2012). Müzikal İfade Eğitimine Bir Pencere: Çalgı Müziğinde Vokal İzler. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:20, Sayı:3, ss. 1051-1072.
Yıl 2016, Cilt: 11 Sayı: 2, 54 - 65, 15.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Say, A., (2002). Müzik Sözlüğü (1. Baskı). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Tatu, G., (2006). Flüt Metodu. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Akıncı, Ç., (1994). Yan Flüt Tekniği ve Flüt Dağarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tuskan, Z., (1997). 20. YY. Flüt Dağarı Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Yüreğir, Y., (1997). Orkestra ve Çalgıları. Adana: Teknik Ofset.
  • Maclagan, S.J., (2009). A Dictionary for The Modern Flutist. UK: The Scarecrow Press.
  • Şensoy, A., (1997). Yanflütün Tarihsel Gelişimi Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dönmez, Ç., (2009). Flütün Klasik Batı Müziğinde Ve Günümüz Müzik Türlerinde Kullanımı. Lisans Bitirme Çalışması. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Anasanat Dalı.
  • Say, A., (2005). Müzik Ansiklopedisi. Cilt:2. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Gençel Ataman, Ö., (2010). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlardaki Bireysel Çalgı (Flüt) ve Öğretimi Dersine Yönelik Flüt Öğretim Program Tasarısı. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Önertürk, C., (2015). 20. Yüzyıl Müziğinde Öne Çıkan Flüt Tekniklerinin İncelenmesi Ve Oluşabilecek Sorunlarla İlgili İcracı Ve Bestecilere Tavsiyeler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi: AKÜ AMADER, Cilt:2, Sayı:1, ss:124-141.
  • Penny, J., (2009). The Extended Flautist: Techniques, Technologies and Performer Perceptions in Music for Flute And Electronics. Doctoral Dissertation. Australia: University of Melbourne Bachelor of Music (Instrumental performance, Honours).
  • Thackston, E.C., (2014). Developing Artistry Via Thoughtful Practice: A Method Book for Intermediate Flute Students. Doctoral Dissertation. ABD: University of Oregon.
  • Palazzo, A.D., (2009). Teaching with Extended Flute Techniques. Flute Talk. pp. 17-20. http://bnwresourcefiles.weebly.com/uploads/1/6/5/7/16577248/3._teaching_with_extended_flute_technique.pdf_.pdf Erişim tarihi:05.11.2015.
  • Önertürk, C., (2015). 20. Yüzyıl Solo Flüt Repertuvarına Yön Veren Eserler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, Akü Amader, Cilt:1, Sayı:2, Ss:93-108.
  • Pietersen, I.K., (2010). A Structured Teaching Approach to Extended Flute Techniques at Pre-Tertiary Level. Master Dissertation. South Africa: Cape Town University.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ittzés, G., (2008). The Role of Polyphonic Thinking in Flute Playing. Doctoral Dissertation. Budapest: Franz Liszt University of Music.
  • Offermans, W., (2012). Historic Samples Of Singing While Playing The Flute. http://www.forthecontemporaryflutist.com/etude/etude-07.html# Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Rees, C., (2013). The Kingma System Bass Flute: A Practical Guide for Composers and Performers: Singing & Playing. http://www.bassflute.co.uk/04-timbre/singing-and-playing.html Erişim tarihi: 25.10.2015.
  • McMurtery, J., (t.y.). Singing While Playing- Ex.1 http://www.johnmcmurtery.com/index.php?Itemid=8&catid=2:polyphonic-techniques&id=12:singing-while-playing-ex-1&option=com_content&view=article Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Holland, L., (2000). Easing into Extended Techniques. Volumes. 1-5. Washington: Con Brio Music Publishing Company.
  • Levine, C., and Mitropoulos Bott, C., (2002). The Techniques of Flute Playing. Kassel: Bärenreiter.
  • Stallard, D., (?). Why not Extend Your Palette With Singing and Playing? Part-2. http://www.fluteped.com/articles/Flutewise/singing2.htm Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Möller, M., (2005). New Sounds For Flute - On Flute Techniques From The 20th Century. http://www.sfz.se/flutetech/english.pdf Erişim tarihi: 10.11.2015.
  • Pijper, R.D., (?). Extended Techniques for Flute: Sing & Play/Notation. http://www.flutecolors.com/techniques/sing-play/notation/ Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Goodwin, L., (1998). The Fife Book. Croyden: Just Flutes.
  • Bastien, J., (1987). Piano for The Young Beginner. San Diego, California: Kjos West Music Company.
  • Cyrino, M.P., (2013). The Vocal Flute: Creative Uses of the Flutist's Voice in a Collaborative Context. Master Dissertation. Sweden: Luleå University of Technology Department of Arts, Communication and Education.
  • Borkowski, J.A., (2008). From Simple to Complex: Extended Techniques in Flute Literature; Incentive to Integrate Cognitive and Kinesthetic Awareness in University Programs. Doctoral Dissertation. Austria: Kunst Graz University.
  • Turgay, H.H., (1993). Ton Geliştirmede İleri Teknikler (Flüt). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Rigler, J.A., (1996). Flute Vocalization: An Integrated Approach to Performance. Doctoral Dissertation. San Diego: University of California.
  • Stallard, D., (?). Why not Extend Your Palette With Singing and Playing? Part-1. http://www.fluteped.com/articles/Flutewise/singing.htm Erişim tarihi: 23.10.2015.
  • Okay, H.H., (2012). Müzikal İfade Eğitimine Bir Pencere: Çalgı Müziğinde Vokal İzler. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt:20, Sayı:3, ss. 1051-1072.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Müzik
Yazarlar

Özge Gencel Ataman

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gencel Ataman, Ö. (2016). FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ. Fine Arts, 11(2), 54-65.
AMA Gencel Ataman Ö. FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ. Fine Arts. Nisan 2016;11(2):54-65.
Chicago Gencel Ataman, Özge. “FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ”. Fine Arts 11, sy. 2 (Nisan 2016): 54-65.
EndNote Gencel Ataman Ö (01 Nisan 2016) FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ. Fine Arts 11 2 54–65.
IEEE Ö. Gencel Ataman, “FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ”, Fine Arts, c. 11, sy. 2, ss. 54–65, 2016.
ISNAD Gencel Ataman, Özge. “FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ”. Fine Arts 11/2 (Nisan 2016), 54-65.
JAMA Gencel Ataman Ö. FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ. Fine Arts. 2016;11:54–65.
MLA Gencel Ataman, Özge. “FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ”. Fine Arts, c. 11, sy. 2, 2016, ss. 54-65.
Vancouver Gencel Ataman Ö. FLÜT ÖĞRETİMİNDE ÇOKSESLENDİRME TEKNİKLERİ. Fine Arts. 2016;11(2):54-65.