Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 3, 164 - 176, 07.07.2017

Öz


Kaynakça

  • • Barthes, R., (1992). Camera Lucida. (Çev. Reha Akçakaya). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • • Bourriaud, N., (2005). İlişkisel Estetik. (Çev. Saadet Özen). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • • Connor, S., (2001). Postmodenist Kültür. (Çev. Doğan Şahiner). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Foster, H., (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü. (Çev. Esin Hoşsucu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Greene, R., (2004). Internet Art. Singapur: Thames&Hudson.
  • • Jaffe, H., (2008). Tekno-Mağara’nın Ötesi. (Çev. Turan Parlak). İstanbul: Notos Kitap.
  • • Kamusal Alan ve Güncel Sanat. (2008). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • • Olasılıklar, Duruşlar, Müzakere; Güncel Sanatta Kamusal Alan Tartışmaları, (2007). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • • Rush, M., (2005). New Media in Art. Singapore: Thames&Hudson.
  • • Smith, E.L., (2004). 20. Yüzyılda Görsel Sanatlar. (Çev. Ebru Kılıç, Begüm Kovulmaz, Osman Akınhay). İstanbul: Akbank Sanat Yayınları.
  • • Sümengen, Ö. ve Yener A.K., (2013). Konutlarda Aydınlatma Enerjisi Performansı ve Görsel Konfor Koşulları. TMMOB EMO Ulusal Kongre ve Sergisi-VII Ulusal Aydınlatma Sempozyumu, İzmir, Bildiriler Kitabı, ss:53-62.
  • • Wilson, M., (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur. (Çev. Firdevs Candil Erdoğan). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • • Yılmaz, M., (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • GÖRSEL LİSTESİ (IMAGE LIST)• Görsel 1. Visio-Vox firması tarafından Arçelik için özel hazırlanan bir video mapping örneği, (Erişim Tarihi: 3 Ocak 2017). https://vimeo.com/channels/visiovox/180144202.
  • • Görsel 2. Visio-Vox firması tarafından Turkcell için özel hazırlanan video mapping örneği, (Erişim Tarihi: 10 Ocak 2017). https://vimeo.com/channels/visiovox/197154051.
  • • Görsel 3. Bir mekânın yazılımla haritalanması, ölçeklenmesi ve uygulanmasına dair bilgisayar yazılımı görüntüsü, (Erişim Tarihi: 11 Ocak 2017). https://1024d.wordpress.com/2010/09/10/mapping-the-office/.
  • • Görsel 4. Bir mekânın yazılımla haritalanması, ölçeklenmesi ve uygulanmasına dair mekân üzerine projeksiyon ile yansıtma yaparak koordinatları belirlemeye dair bir uygulama görüntüsü, (Erişim Tarihi: 11 Ocak 2017). https://1024d.wordpress.com/2010/09/10/mapping-the-office/.
  • • Görsel 5. Nature Graphique, “Le Point”, Mekân: Aurélien Lafargue, Ses tasarımı: Mourad Bennacer, 2012, (Erişim Tarihi: 1 Nisan 2017). http://www.naturegraphique.com/mapping-immersif/.
  • • Görsel 6. NERDWORKING, Nohlab, Under An Alias, Yer: Franz Liszt Konservatuarı, Weimar 2012, (Erişim Tarihi: 3 Nisan 2017). http://nerdworking.org/works-under-an-alias.html.
  • • Görsel 7. NERDWORKING, Nohlab, Yekpare, Yer: Haydarpaşa Tren Garı, İstanbul 2010, (Erişim Tarihi: 28 Mart 2017). http://nerdworking.org/works-yekpare.html.
  • • Görsel 8. Li Jing, video mapping, Çin, 2012, (Erişim Tarihi: 12 Şubat 2013). https://en.wikipedia.org/wiki/Projection_mapping.
  • • Görsel 9. The Theory, Işık Hızı, Los Angeles, ABD 2012, (Erişim Tarihi: 14 Ocak 2017). http://www.digitalartsonline.co.uk/features/video-post-production/using-projection-mapping-film-worlds-tiniest-police-chase/.
  • • Görsel 10. URBANSCREEN, “Idomeneo”, Bremen Tiyatrosu/Almanya, 2011, (Erişim Tarihi: 25 Mayıs 2014). http://www.urbanscreen.com/idomeneo/.
  • • Görsel 11. URBANSCREEN, What is Up?, Enschede/Hollanda, 2010, (Erişim Tarihi: 29 Mart 2017). http://www.urbanscreen.com/what-is-up/.

KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 3, 164 - 176, 07.07.2017

Öz

Video mapping adı verilen sanat çalışmaları, sanatın sergi
salonundan, klasik çerçevesinden çıkabileceğini göstermektedir. Bilgisayar yazılımı
kullanan sanatçılar, çağın yeni gerçekliğini ve sanatın çağdaş anlamlarını
video mappinglerle yeniden yorumlamaktadırlar. Bu çalışma, sanat yapıtının ve mekânın
dijital durumuna odaklanmakta ve kent yaşamındaki halinin önemini tartışmaya
açmayı amaçlamaktadır. Çünkü günümüzde sanat izleyicisi ve sanat ortamı,
dijital kültüre hiç olmadığı kadar aşina durumdadır. Bu çalışma, video mapping
uygulamalarını ele aldığı için doğası gereği dijital sanatın sadece
mekansallığıyla sınırlı tutulmuştur. Kamusal alanı dijital bir sistemin içinde
deneyim kavramıyla sentezleyen sanat pratiklerini ve örneklerini karşılıklı
sorgulamayı yöntem edinen bu çalışma, kent merkezlerini kullanan video mapping
pratiklerini irdelemektedir. Yazılımın kent, mekân ve birey arasındaki
perspektifte nasıl çağdaş bir sanatsal yöntem olarak işlemesi gerektiğinin
incelenmesi etkili sonuca varmak için önemlidir. Video mapping, günümüz
sanatında tanımsız bir deneyim estetiği yaratmaktadır. Video mapping’in bir
illüzyon değil, etkileşimli ve toplumsal bir mekânda yaşam alanı sunabilecek
bir sanatsal deneyim olduğu sonucu varılmıştır.

Kaynakça

  • • Barthes, R., (1992). Camera Lucida. (Çev. Reha Akçakaya). İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • • Bourriaud, N., (2005). İlişkisel Estetik. (Çev. Saadet Özen). İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • • Connor, S., (2001). Postmodenist Kültür. (Çev. Doğan Şahiner). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • • Foster, H., (2009). Gerçeğin Geri Dönüşü. (Çev. Esin Hoşsucu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • • Greene, R., (2004). Internet Art. Singapur: Thames&Hudson.
  • • Jaffe, H., (2008). Tekno-Mağara’nın Ötesi. (Çev. Turan Parlak). İstanbul: Notos Kitap.
  • • Kamusal Alan ve Güncel Sanat. (2008). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • • Olasılıklar, Duruşlar, Müzakere; Güncel Sanatta Kamusal Alan Tartışmaları, (2007). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • • Rush, M., (2005). New Media in Art. Singapore: Thames&Hudson.
  • • Smith, E.L., (2004). 20. Yüzyılda Görsel Sanatlar. (Çev. Ebru Kılıç, Begüm Kovulmaz, Osman Akınhay). İstanbul: Akbank Sanat Yayınları.
  • • Sümengen, Ö. ve Yener A.K., (2013). Konutlarda Aydınlatma Enerjisi Performansı ve Görsel Konfor Koşulları. TMMOB EMO Ulusal Kongre ve Sergisi-VII Ulusal Aydınlatma Sempozyumu, İzmir, Bildiriler Kitabı, ss:53-62.
  • • Wilson, M., (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur. (Çev. Firdevs Candil Erdoğan). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • • Yılmaz, M., (2006). Modernizmden Postmodernizme Sanat. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • GÖRSEL LİSTESİ (IMAGE LIST)• Görsel 1. Visio-Vox firması tarafından Arçelik için özel hazırlanan bir video mapping örneği, (Erişim Tarihi: 3 Ocak 2017). https://vimeo.com/channels/visiovox/180144202.
  • • Görsel 2. Visio-Vox firması tarafından Turkcell için özel hazırlanan video mapping örneği, (Erişim Tarihi: 10 Ocak 2017). https://vimeo.com/channels/visiovox/197154051.
  • • Görsel 3. Bir mekânın yazılımla haritalanması, ölçeklenmesi ve uygulanmasına dair bilgisayar yazılımı görüntüsü, (Erişim Tarihi: 11 Ocak 2017). https://1024d.wordpress.com/2010/09/10/mapping-the-office/.
  • • Görsel 4. Bir mekânın yazılımla haritalanması, ölçeklenmesi ve uygulanmasına dair mekân üzerine projeksiyon ile yansıtma yaparak koordinatları belirlemeye dair bir uygulama görüntüsü, (Erişim Tarihi: 11 Ocak 2017). https://1024d.wordpress.com/2010/09/10/mapping-the-office/.
  • • Görsel 5. Nature Graphique, “Le Point”, Mekân: Aurélien Lafargue, Ses tasarımı: Mourad Bennacer, 2012, (Erişim Tarihi: 1 Nisan 2017). http://www.naturegraphique.com/mapping-immersif/.
  • • Görsel 6. NERDWORKING, Nohlab, Under An Alias, Yer: Franz Liszt Konservatuarı, Weimar 2012, (Erişim Tarihi: 3 Nisan 2017). http://nerdworking.org/works-under-an-alias.html.
  • • Görsel 7. NERDWORKING, Nohlab, Yekpare, Yer: Haydarpaşa Tren Garı, İstanbul 2010, (Erişim Tarihi: 28 Mart 2017). http://nerdworking.org/works-yekpare.html.
  • • Görsel 8. Li Jing, video mapping, Çin, 2012, (Erişim Tarihi: 12 Şubat 2013). https://en.wikipedia.org/wiki/Projection_mapping.
  • • Görsel 9. The Theory, Işık Hızı, Los Angeles, ABD 2012, (Erişim Tarihi: 14 Ocak 2017). http://www.digitalartsonline.co.uk/features/video-post-production/using-projection-mapping-film-worlds-tiniest-police-chase/.
  • • Görsel 10. URBANSCREEN, “Idomeneo”, Bremen Tiyatrosu/Almanya, 2011, (Erişim Tarihi: 25 Mayıs 2014). http://www.urbanscreen.com/idomeneo/.
  • • Görsel 11. URBANSCREEN, What is Up?, Enschede/Hollanda, 2010, (Erişim Tarihi: 29 Mart 2017). http://www.urbanscreen.com/what-is-up/.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Albayrak

Yayımlanma Tarihi 7 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Albayrak, A. (2017). KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING. Fine Arts, 12(3), 164-176.
AMA Albayrak A. KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING. Fine Arts. Temmuz 2017;12(3):164-176.
Chicago Albayrak, Ahmet. “KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING”. Fine Arts 12, sy. 3 (Temmuz 2017): 164-76.
EndNote Albayrak A (01 Temmuz 2017) KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING. Fine Arts 12 3 164–176.
IEEE A. Albayrak, “KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING”, Fine Arts, c. 12, sy. 3, ss. 164–176, 2017.
ISNAD Albayrak, Ahmet. “KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING”. Fine Arts 12/3 (Temmuz 2017), 164-176.
JAMA Albayrak A. KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING. Fine Arts. 2017;12:164–176.
MLA Albayrak, Ahmet. “KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING”. Fine Arts, c. 12, sy. 3, 2017, ss. 164-76.
Vancouver Albayrak A. KAMUSAL ALANLARDA VERİ KÜLTÜRÜ: VIDEO MAPPING. Fine Arts. 2017;12(3):164-76.