ÇAĞDAŞ SANATTA SANAT NESNESİ OLARAK BEDEN
Yıl 2019,
Cilt: 14 Sayı: 2, 136 - 144, 16.04.2019
Özlem Muraz
,
Hüsnü Dokak
Öz
20. yüzyılda geleneksel
sanatın görsel nesnesi olma halinden sıyrılan ve çağdaş sanat ile anlamı
değişen beden, bir ifade biçimi olarak sanat nesnesi haline dönüşmüştür.
Politik, ekonomik veya toplumsal olaylar çağdaş sanatla birlikte sorgulanmış ve
sanatçılar bir karşı çıkış olarak, en yakından tanıdığı kendi bedeninin
gerçekliğini kullanmak istemişlerdir. Doğrudan yapıta bedenlerini katarak ya da
bedenlerine müdahale ederek onu sanatın nesnesi haline getirmişlerdir.
Dolayısıyla beden yoluyla sanatın içeriğine yeni kavramlar ve alanlar
açmışlardır. “Çağdaş sanatta sanat nesnesi olarak beden” başlıklı bu çalışmada
ilk olarak çağdaş sanatın nasıl ortaya çıktığına değinilmiştir. Sanatçıların
kullandıkları kavramlar ve yöntemlere değinilerek çağdaş sanat alanın sınırları
araştırılmıştır. Bu kapsamda çalışmada; çağdaş sanatta sanat nesnesi olarak
"beden"in dönüşümünün tarihsel süreç içerisinde sanatçılar ve sanat
eserlerinden oluşan örneklerle incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma genel tarama
modeli ile gerçekleştirilmiştir. Bu sebeple araştırmada sanat nesnesi olarak "beden"in
sanat-sanatçı-sanat eseri bağlamında çeşitli örneklerle incelenmesine yönelik
literatür taraması yapılmış, ortaya çıkan sonuçlar yorumlanarak,
tartışılmıştır.
Kaynakça
- • Baudrillard, J., (2004). Tüketim Toplumu (F. Keskin, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- • Erden, O., (2012). Çağdaş Sanat Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey Tempo Dergisi. İstanbul: Doğan Yayıncılık.
- • Foucault, M., (2003). İktidarın Gözü (I. Ergüden, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
- • Germaner, S., (1997). 1960 Sonrası Sanat. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
- • Gül, E., (2017). Francis Bacon’ın Mekân Anlayışı, Düşün-ü-yorum, sayı:73. https://www.kisa.link/LhhX Erişim: 04.10.2018.
- • Kahraman, H.B., (2005). Cinsellik, Görsellik, Pornografi. İstanbul: Agora Kitaplığı.
- • Kılınç, G.M., (2007). Bedenin, İktidar Kavramına Karşıt Bir Öğe Olarak Vücut ve Performans Sanatı’ında Kullanılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi. Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- • Muraz, Ö., (2018). Gövdenin Açık Halleri. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik tezi. Ankara: H.Ü. Güzel Sanatlar Enstitüsü.
- • Stelarc, (1999). Psiko-Stratejilerden Siber-Stratejilere: Protetik, Robotik, Tele-Varoluş. Art-ist Güncel Sanat Seçkisi, Sayı:1, ss:32-41.
- • Yılmaz, M., (2012). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınevi.
- • Fotoğraf 1.https://www.sfmoma.org/artwork/98.291/Erişim: 01.04.2019.
- • Fotoğraf 2. Performans, https://www.kisa.link/LfXs Erişim: 25.09.2018.
- • Fotoğraf 3. https://www.kisa.link/LfXl Erişim: 25.09.2018.
- • Fotoğraf 4. https://www.kisa.link/Lhhq.
- • Fotoğraf 5. https://www.kisa.link/LhGb Erişim:08.09.2018.
- • Fotoğraf 6. http://www.ugm.si/trgovina/izdelek/.
- • Fotoğraf 7. https://www.kisa.link/LfXK Erişim: 09.06.2018.
- • Fotoğraf 8. https://www.kisa.link/LfY9 Erişim:12.06.2018.
- • Fotoğraf 9. http://www.everypainterpaintshimself.com/galleries/bacon_francis.