Classroom Teachers' Opinions on Their Level of Fullfillment of The Competencies Required in Music Classes
Yıl 2019,
Cilt: 14 Sayı: 3, 214 - 226, 08.07.2019
Soner Okan
,
Esra Dalkıran
Öz
The
purpose of this research is to reveal the opinions of classroom teachers related
to their levels of fullfillment of the competiencies in music classes. To this
aim, screening model was used. The sample of the research consists of 300
classroom teachers working in primary schools in Diyarbakır -central province- during
the acedemic year of 2008-2009. In order to obtain the data required, a questionnaire
prepared by scanning the related literature and taking expert opinions was
used. According to the results of the survey; it has been found that
fullfillment level of competencies related to the planning phase is low and the
lack of use of materials in the application phase is also noteworthy. It has
also been determined that instrument training takes place at an
"occasional" level and classroom teachers do not spend enough time on
extracurricular activities such as organizing musical events and taking
students to concerts, and organizing trips to the musical institutions and
organizations within the surrounding area.
Kaynakça
- • Gembris, H., (1995). Entwicklungspsychologie musikalischer Faehigkeiten. S. Helms, /R. Schneider /R. Weber (Ed.): Kompendium der Musikpaedagogik, Kassel: Gustav Bosse, 281-332.
- • Göğüş, G., (2008). İlkogretim I. Kademe Müzik Egitiminde Öğretmenin Etkinliği. Uludağ Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi XXI (2), 369-382.
- • Kalaycı, Ş., (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, İstanbul: Asil Yayınları.
- • Kalyoncu, N. ve Öztürk, Ö., (2009). “Müzik” ve “Müzik Öğretimi” Derslerinin İçerikleri. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, 23-25 Eylül 2009.
- • Karasar, N., (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (11. Edition.) Ankara: Nobel Yayınları.
- • Uçan, A., (1993). Ülkemizde Müzik Öğretimine Genel Bir Bakış. Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- • Uçan, A., (1997). Müzik Eğitimi: Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar, İkinci Basım, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- • Ünal, S., (1989). Orta Öğretim Kurumlarında Müzik Öğretimi ve Sorunları. Müzik Öğretimi Nasıl Geliştirilebilir? Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
- • Yıldız, G., (2002). İlköğretimde Müzik Öğretimi. Birinci Kademe. Ankara: Anı Yayıncılık.
Yıl 2019,
Cilt: 14 Sayı: 3, 214 - 226, 08.07.2019
Soner Okan
,
Esra Dalkıran
Kaynakça
- • Gembris, H., (1995). Entwicklungspsychologie musikalischer Faehigkeiten. S. Helms, /R. Schneider /R. Weber (Ed.): Kompendium der Musikpaedagogik, Kassel: Gustav Bosse, 281-332.
- • Göğüş, G., (2008). İlkogretim I. Kademe Müzik Egitiminde Öğretmenin Etkinliği. Uludağ Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi XXI (2), 369-382.
- • Kalaycı, Ş., (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, İstanbul: Asil Yayınları.
- • Kalyoncu, N. ve Öztürk, Ö., (2009). “Müzik” ve “Müzik Öğretimi” Derslerinin İçerikleri. 8. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, Bildiriler, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, 23-25 Eylül 2009.
- • Karasar, N., (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (11. Edition.) Ankara: Nobel Yayınları.
- • Uçan, A., (1993). Ülkemizde Müzik Öğretimine Genel Bir Bakış. Müzik Eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- • Uçan, A., (1997). Müzik Eğitimi: Temel Kavramlar-İlkeler-Yaklaşımlar, İkinci Basım, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
- • Ünal, S., (1989). Orta Öğretim Kurumlarında Müzik Öğretimi ve Sorunları. Müzik Öğretimi Nasıl Geliştirilebilir? Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
- • Yıldız, G., (2002). İlköğretimde Müzik Öğretimi. Birinci Kademe. Ankara: Anı Yayıncılık.