BibTex RIS Kaynak Göster

ICONOGRAPHICAL ANALYSIS OF TELEVISION MAIN NEWS BULLETIN: THE PLACE AND REPRESENTATION OF WOMEN

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 2, 59 - 81, 01.03.2014

Öz

The analysis of places where women exist and how they exist there allows for the examination of relationship between women and place in terms of gender relations. What we see on television, one of these visual places, is not the presentation of what`s going on, but an edited and narrated or distorted version of reality. The study adopting the view that media constructs reality, aims to clarify the relationship between place and women and its representation in news bulletins. To monitor the visual elements on television, the study will use iconographic analysis where familiar themes, concepts and visuals are introduced and iconological analysis higlighting the cognitive world behind these iconographic representations and meaning-making components are analyzed. The study analyzes 3 main news bulletins mostly watched in Turkey. The research data suggest that women are not actively included in the news content and they even have no visibility in relevant content.

Kaynakça

  • Alkan, A., (2009). Cins Cins Mekan. İstanbul: Varlık.
  • Berger, J., (2011). Görme Biçimleri (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Bhasin, K., (2003). Ataerkil Sistem : Erkeklerin Dünyasında
  • Yaşamak (A. Coşkun, Çev.). İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı. Bora, A. (2009). Rüyası Ömrümüzün Çünkü Eşyaya Siner. A. Alkan
  • (Ed.), Cins Cins Mekan içinde. İstanbul: Varlık. ss: 63-75. Coward, R., Ellis, J. (1985). Dil ve Maddecilik (E. Tarım, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Çakır, S., (2010). “Mekanın Kadınlar Açısından Kurgulanışına
  • Kuramsal ve Tarihsel Süreç İçinde Bakmak.” A. Akpınar and G. Bakay & H. Dedehayır (Ed.), Kadın ve Mekan içinde. İstanbul: Turkuvaz. Ss: 133-149). Çam, Ş., (2008). Medya Çalışmalarında İdeoloji: Epistemolojik ve Metodolojik Sorunlar. Ankara: Deki Basım Yayın.
  • Çebi, M. S.,(2003). “Kitle İletişim Araçlarının Gerçekliğin
  • Yansıtılması ya da Kurulması Süreçlerindeki Rolü”, İletişim: Kuram ve Araştırma Dergisi, 17/Bahar, ss: 111-142. Çelenk, S., (2010). “Kadınların Medyada Temsili ve Etik
  • Sorunlar”. Televizyon Haberciliğinde Etik içinde. (ed. Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel). Ankara. ss: 229-236. Çelenk, S.,(2005). Televizyon, Temsil, Kültür: 90’lı Yıllarda
  • Sosyokültürel İklim ve Televizyon İçerikleri. Ankara: Ütopya Yayınevi. Demir, B., (2012). “Alternatif Kadın Medyası Örneği: Pazartesi
  • Dergisi”. Kadın Odaklı Habercilik içinde. (ed. Sevda Alankuş). İstanbul: BİA, ss: 211-218. Doğan, H., (2012). Şiddeti Görünür ve Meşru Kılan Görsel
  • Kültürün Antropolojisi: Arka Sokaklar Dizisi Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Ertuğ, F., (2010). Geçmişten Bugüne Anadolu Kırsalında Kadın Mekan İlişkileri. A. Akpınar and G. Bakay and H. Dedehayır
  • (Ed.), Kadın ve Mekan içinde. İstanbul: Turkuvaz. ss: 80-93. Faraç, M., (2006). Töre Kıskacında Kadın. İstanbul: Günizi.
  • Gencel-Bek, M., ve Binark, M.,(2000). Medya ve Cinsiyetçilik.
  • Ankara Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara. Göle, N., (2008). “Batı-dışı Modernliğin Kavramsallaştırılması
  • Mümkün mü?”. Defter ve Toplum ve Bilim Ortak Çalışma Grubu Sempozyum Bildirileri, Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek. İstanbul: Metis. Ss: 310-320. Hall, S.,(2002). “İdeoloji ve İletişim Kuramı”. Medya, Kültür, Siyaset içinde.(der. Süleyman İrvan). Ankara: Alp Yayınevi. ss: 101-1
  • Hall, S., (2005). “İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya
  • Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü”, Medya, İktidar, İdeoloji içinde, (Der. ve Çev.: Mehmet Küçük). Ankara: Bilim ve Sanat. ss: 73-122. İnal, A.,(1996). Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • İnal, A., (2010). “Tabloid Habercilik”. Televizyon
  • Haberciliğinde Etik içinde. (ed. Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel). Ankara. ss: 163-178. İnceoğlu, Y., (2011). “Medyayı Doğru Okumak” Medya Okuryazarlığı içinde. (ed. Melda Cinman Şimşek ve Nurçay Türkoğlu). İstanbul: Parşömen Yayıncılık. ss: 19-23.
  • Laughey, D.,( 2010). Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. İstanbul: Kalkedon.
  • Leeuwen, T.V., (2001). Semiotics and Iconography. T.V. Leeuwen & C. Jewitt (Ed.), Handbook of Visual Analysis London: Sage Publications. pp. 92-118.
  • Livingstone, S., (2003). The Changing Nature of Audiences: From the Mass Audience to the Interactive Media User (online).
  • London: LSE Research Online. McQuail, D., (1997). Audience Analysis, London: Sage Puplications.
  • MEDİZ, (2008). “Medyada Kadınların Temsil Biçimleri Araştırması”.
  • Erişim:http://www.bianet.org/files/doc_files/000/000/015/origina l/mediz_rapor_0806.doc.
  • Mitchell, W.J.T., (2005). İkonoloji: İmaj, Metin, İdeoloji (H.
  • Arslan, Çev.). İstanbul: Paradigma. Mutman, M., (1995). “Televizyonu Nasıl Sorgulamalı”, Toplum ve Bilim, Sayı 67, ss: 26-75.
  • Panofsky, E., (2012). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans
  • Sanatında İnsancıl Temalar (O. Düz, Çev.). İstanbul: Pinhan. RTÜK, (2009). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması – 2.
  • Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Yayını. Sennett, R., (2001). Ten ve Taş: Batı Uygarlığı'nda Beden ve Şehir (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Şahin, A.,(2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şeker, N.T. ve Şeker, M., (2011). ”Televizyon Haberlerinde
  • Söylem - 29 Mart 2009 Yerel Seçimleri Örneği-“ Türkiyat
  • Araştırmaları Dergisi, Sayı: 30, ss: 515-552. Tanrıöver, H.U., (2008). Medyada Kadınların Temsil Biçimleri
  • Araştırması. Mediz. Tanrıöver, H.U., (2012). “Medyada Kadınların Temsil Biçimleri ve Kadın Hakları İhlalleri”. Kadın Odaklı Habercilik içinde. (der.
  • Sevda Alankuş). İstanbul: Bia. Timisi, N., (1997). Medyada Cinsiyetçilik. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Yalom, M., (2002). Antik Çağdan Günümüze Evli Kadının Tarihi (Z. Yelçe, N.L. Domaniç, Çev.). İstanbul: Çitlenbik.
  • Yaylagül, L., (2006). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yıldız, P.U., (2008). Ebu Garip İşkence Fotoğrafları: Şiddetin
  • Politik İkonografisi, Doğu Batı. Yıl: 10. Sayı: 43. KasımAralık-Ocak 2007-08, ss: 11-28.
  • İNTERNET KAYNAKLARI (INTERNET REFERENCES) www.bianet.org, “Kadın Cinayetleri 14 Kat Arttı” Erişim: http://bianet.org/bianet/kadin/132742 (15 Eylül 2011). www.medyatava.com, Erişim:http://www.medyatava.com/rating/all/(3 Ocak 2014. www.posta.com.tr, “Kader Erten'in otopsi roporu açıklandı”.
  • Erişim: http://www.posta.com.tr/3Sayfa/HaberDetay/Kader-Ertenin-otopsi-roporu-aciklandi.htm?ArticleID=213516 (14 Ocak 2014).

TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 2, 59 - 81, 01.03.2014

Öz

Kadının hangi mekanlarda, ne şekilde var olduğunun analizi, kadın ve mekan arasındaki ilişkinin toplumsal cinsiyet ilişkileri bağlamında incelenmesine olanak tanır. Bu görsel mekanlardan biri olan televizyonda gördüğümüz de, olan bitenin görüntüsü değil, seçilmiş, kurgulanmış ve anlatılmış bir görüntüdür. Medyanın gerçekliği inşa ettiği görüşünün benimsendiği bu çalışmada, kadın-mekan arasındaki ilişkinin, televizyon ana haber bültenlerindeki temsilinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Televizyondaki görselin takibi sürecinde, tanıdık tema, kavram ve görsellerin anlatıldığı ikonografik analiz ve bu ikonografik temsillerin gerisindeki zihinsel dünyanın yorumlandığı ve anlam inşasına katılımlarının incelendiği ikonolojik analizden yararlanılmıştır. Çalışmada, Türkiye`de en fazla izlenen 3 ana haber bülteni değerlendirilmeye alınmıştır. Haberlerin mekan-cinsiyet bağlamındaki analizinde, kadının haber içeriğinde aktif olarak yer almadığı ve hatta görünürlüğünün bile olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alkan, A., (2009). Cins Cins Mekan. İstanbul: Varlık.
  • Berger, J., (2011). Görme Biçimleri (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Bhasin, K., (2003). Ataerkil Sistem : Erkeklerin Dünyasında
  • Yaşamak (A. Coşkun, Çev.). İstanbul: Kadınlarla Dayanışma Vakfı. Bora, A. (2009). Rüyası Ömrümüzün Çünkü Eşyaya Siner. A. Alkan
  • (Ed.), Cins Cins Mekan içinde. İstanbul: Varlık. ss: 63-75. Coward, R., Ellis, J. (1985). Dil ve Maddecilik (E. Tarım, Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Çakır, S., (2010). “Mekanın Kadınlar Açısından Kurgulanışına
  • Kuramsal ve Tarihsel Süreç İçinde Bakmak.” A. Akpınar and G. Bakay & H. Dedehayır (Ed.), Kadın ve Mekan içinde. İstanbul: Turkuvaz. Ss: 133-149). Çam, Ş., (2008). Medya Çalışmalarında İdeoloji: Epistemolojik ve Metodolojik Sorunlar. Ankara: Deki Basım Yayın.
  • Çebi, M. S.,(2003). “Kitle İletişim Araçlarının Gerçekliğin
  • Yansıtılması ya da Kurulması Süreçlerindeki Rolü”, İletişim: Kuram ve Araştırma Dergisi, 17/Bahar, ss: 111-142. Çelenk, S., (2010). “Kadınların Medyada Temsili ve Etik
  • Sorunlar”. Televizyon Haberciliğinde Etik içinde. (ed. Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel). Ankara. ss: 229-236. Çelenk, S.,(2005). Televizyon, Temsil, Kültür: 90’lı Yıllarda
  • Sosyokültürel İklim ve Televizyon İçerikleri. Ankara: Ütopya Yayınevi. Demir, B., (2012). “Alternatif Kadın Medyası Örneği: Pazartesi
  • Dergisi”. Kadın Odaklı Habercilik içinde. (ed. Sevda Alankuş). İstanbul: BİA, ss: 211-218. Doğan, H., (2012). Şiddeti Görünür ve Meşru Kılan Görsel
  • Kültürün Antropolojisi: Arka Sokaklar Dizisi Örneği. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Ertuğ, F., (2010). Geçmişten Bugüne Anadolu Kırsalında Kadın Mekan İlişkileri. A. Akpınar and G. Bakay and H. Dedehayır
  • (Ed.), Kadın ve Mekan içinde. İstanbul: Turkuvaz. ss: 80-93. Faraç, M., (2006). Töre Kıskacında Kadın. İstanbul: Günizi.
  • Gencel-Bek, M., ve Binark, M.,(2000). Medya ve Cinsiyetçilik.
  • Ankara Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara. Göle, N., (2008). “Batı-dışı Modernliğin Kavramsallaştırılması
  • Mümkün mü?”. Defter ve Toplum ve Bilim Ortak Çalışma Grubu Sempozyum Bildirileri, Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek. İstanbul: Metis. Ss: 310-320. Hall, S.,(2002). “İdeoloji ve İletişim Kuramı”. Medya, Kültür, Siyaset içinde.(der. Süleyman İrvan). Ankara: Alp Yayınevi. ss: 101-1
  • Hall, S., (2005). “İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya
  • Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü”, Medya, İktidar, İdeoloji içinde, (Der. ve Çev.: Mehmet Küçük). Ankara: Bilim ve Sanat. ss: 73-122. İnal, A.,(1996). Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin Yayınları.
  • İnal, A., (2010). “Tabloid Habercilik”. Televizyon
  • Haberciliğinde Etik içinde. (ed. Bülent Çaplı ve Hakan Tuncel). Ankara. ss: 163-178. İnceoğlu, Y., (2011). “Medyayı Doğru Okumak” Medya Okuryazarlığı içinde. (ed. Melda Cinman Şimşek ve Nurçay Türkoğlu). İstanbul: Parşömen Yayıncılık. ss: 19-23.
  • Laughey, D.,( 2010). Medya Çalışmaları: Teoriler ve Yaklaşımlar. İstanbul: Kalkedon.
  • Leeuwen, T.V., (2001). Semiotics and Iconography. T.V. Leeuwen & C. Jewitt (Ed.), Handbook of Visual Analysis London: Sage Publications. pp. 92-118.
  • Livingstone, S., (2003). The Changing Nature of Audiences: From the Mass Audience to the Interactive Media User (online).
  • London: LSE Research Online. McQuail, D., (1997). Audience Analysis, London: Sage Puplications.
  • MEDİZ, (2008). “Medyada Kadınların Temsil Biçimleri Araştırması”.
  • Erişim:http://www.bianet.org/files/doc_files/000/000/015/origina l/mediz_rapor_0806.doc.
  • Mitchell, W.J.T., (2005). İkonoloji: İmaj, Metin, İdeoloji (H.
  • Arslan, Çev.). İstanbul: Paradigma. Mutman, M., (1995). “Televizyonu Nasıl Sorgulamalı”, Toplum ve Bilim, Sayı 67, ss: 26-75.
  • Panofsky, E., (2012). İkonoloji Araştırmaları: Rönesans
  • Sanatında İnsancıl Temalar (O. Düz, Çev.). İstanbul: Pinhan. RTÜK, (2009). Televizyon İzleme Eğilimleri Araştırması – 2.
  • Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Yayını. Sennett, R., (2001). Ten ve Taş: Batı Uygarlığı'nda Beden ve Şehir (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis.
  • Şahin, A.,(2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şeker, N.T. ve Şeker, M., (2011). ”Televizyon Haberlerinde
  • Söylem - 29 Mart 2009 Yerel Seçimleri Örneği-“ Türkiyat
  • Araştırmaları Dergisi, Sayı: 30, ss: 515-552. Tanrıöver, H.U., (2008). Medyada Kadınların Temsil Biçimleri
  • Araştırması. Mediz. Tanrıöver, H.U., (2012). “Medyada Kadınların Temsil Biçimleri ve Kadın Hakları İhlalleri”. Kadın Odaklı Habercilik içinde. (der.
  • Sevda Alankuş). İstanbul: Bia. Timisi, N., (1997). Medyada Cinsiyetçilik. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Yalom, M., (2002). Antik Çağdan Günümüze Evli Kadının Tarihi (Z. Yelçe, N.L. Domaniç, Çev.). İstanbul: Çitlenbik.
  • Yaylagül, L., (2006). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Yıldız, P.U., (2008). Ebu Garip İşkence Fotoğrafları: Şiddetin
  • Politik İkonografisi, Doğu Batı. Yıl: 10. Sayı: 43. KasımAralık-Ocak 2007-08, ss: 11-28.
  • İNTERNET KAYNAKLARI (INTERNET REFERENCES) www.bianet.org, “Kadın Cinayetleri 14 Kat Arttı” Erişim: http://bianet.org/bianet/kadin/132742 (15 Eylül 2011). www.medyatava.com, Erişim:http://www.medyatava.com/rating/all/(3 Ocak 2014. www.posta.com.tr, “Kader Erten'in otopsi roporu açıklandı”.
  • Erişim: http://www.posta.com.tr/3Sayfa/HaberDetay/Kader-Ertenin-otopsi-roporu-aciklandi.htm?ArticleID=213516 (14 Ocak 2014).
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Kamu Yönetimi
Yazarlar

Vahit Ilhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ilhan, V. (2014). TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ. Humanities Sciences, 9(2), 59-81. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0180
AMA Ilhan V. TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ. Humanities Sciences. Mart 2014;9(2):59-81. doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0180
Chicago Ilhan, Vahit. “TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ”. Humanities Sciences 9, sy. 2 (Mart 2014): 59-81. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0180.
EndNote Ilhan V (01 Mart 2014) TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ. Humanities Sciences 9 2 59–81.
IEEE V. Ilhan, “TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ”, Humanities Sciences, c. 9, sy. 2, ss. 59–81, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0180.
ISNAD Ilhan, Vahit. “TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ”. Humanities Sciences 9/2 (Mart 2014), 59-81. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0180.
JAMA Ilhan V. TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ. Humanities Sciences. 2014;9:59–81.
MLA Ilhan, Vahit. “TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ”. Humanities Sciences, c. 9, sy. 2, 2014, ss. 59-81, doi:10.12739/NWSA.2014.9.2.4C0180.
Vancouver Ilhan V. TELEVİZYON ANA HABER BÜLTENLERİNİN İKONOGRAFİK ANALİZİ: KADININ YERİ VE TEMSİLİ. Humanities Sciences. 2014;9(2):59-81.