The lively, impressive, vivacious world of advertising associates the product with life and the universes built and the created fictional worlds in the commercials include plenty of images. In our age our environment is almost surrounded by the employed visuals and images. In this context as the elements construing meaning are examined in text analysis not only these elements, but also the relationship between them, the created impression and all of the employed techniques should be considered as well. Myths, ideologies, and connotations are hidden in the image. Thus besides the apparent meaning, the hidden meaning of the text is possible only through an advanced reading. Visual semiotics, while analyzing visuals and images with a structuralist approach, provides access to the hidden meaning, ideology and values in the text. Today images have become more interesting than the originals. The first thing semiotics question is how meaning is created rather than the meaning itself. In this study; the power of image, within the scope of the visual culture and visual semiotics theory, analyses how meaning is built through the virtual images, plot and narrative structure in robot themed television commercials of Vestel and Arçelik companies.
Reklamların hareketli, etkileyici, hayat dolu dünyası ürünü yaşamla ilişkilendirmekte ve reklamda kurgulanan evrenlerle yaratılan kurmaca dünyalar, pek çok imgeyi içinde barındırmaktadır. İçinde bulunduğumuz çağ kullandığı görsellik ve imgelerle adeta etrafımızı kuşatmış durumdadır. Bu bağlamda metin çözümlemelerinde anlamı oluşturan öğeleri incelerken sadece bu öğeleri değil, bu öğeler arasındaki ilişkiyi, yaratılan izlenim ve kullanılan tüm tekniklerin de ele alınması gerekmektedir. Mitler, ideolojiler, yan anlamlar imgelerin içinde saklıdır. Dolayısıyla ilk bakışta görünen anlamın yanı sıra, metnin içinde saklı olan anlam ancak ileri bir okumayla mümkün olmaktadır. Görsel göstergebilim, görselleri ve imgeleri yapısalcı yaklaşımla çözümlerken, metnin içinde saklı olan anlama, ideoloji ve değerlere de ulaşmayı sağlamaktadır. İmgeler günümüzde orijinallerinden daha ilginç hale gelmiştir. Göstergebilimin ilk sorguladığı şey, anlamın ne olduğundan çok nasıl yaratıldığıdır. Bu çalışma içerisinde; imgenin gücü, görsel kültür ve görsel göstergebilim kuramı çerçevesinde elektronik ve beyaz eşya üreticisi olan Vestel ve Arçelik firmalarının TV`de yer alan robot temalı reklam filmlerinde kullandıkları sanal imgeler, olay örgüsü ve anlatı yapısı ile anlamın nasıl inşa edildiği çözümlenmektedir. Ayrıca zihinsel süreçte bu anlamın izleyici tarafından nasıl yorumlandığı, yüzeysel anlamın yanı sıra derin düzeydeki anlamlara nasıl ulaşıldığı da çalışmanın sorunsalını oluşturmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Kamu Yönetimi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 2 |