Television has been a matter of concern as a popular mass media device. Given its place in the economic system, it becomes a huge sector in which TV outlets and advertisers try to attract viewers by informing and entertaining thus making large sums of money. Researchers and representatives of the sector are trying to find what types of programs these audiences watch in general and what kind of gratifications they obtain. In this scope, Uses and Gratifications Approach has always been frequently applicable model on the national and international scale. The study identifies TV watching habits and motivations of viewers in accordance with this approach on the scale of Kayseri. According to survey results, whose field work was implemented on 1017 people through face to face questionnaires, most of the participants nearly watch 1-3 hours a day, mostly with their families, with a specific focus on news programs, and programs with sexual content being the least preferred one. TV watching motivations include six factors: having rest and fun, obtaining information, counseling, befriending / escaping, socializing / interpersonal benefits, coming together and learning about current issues. Meaningful correlations and differences have been identified As a result of t tests, ANOVA and MANOVA analyses between the ages, genders of viewers and their TV diets and motivations.
Television Audience Uses and Gratifications Approach Motivations Kayseri
Televizyon, olumlu ve olumsuz yönleri sürekli tartışılan popüler kitle iletişim araçlarındandır. Ekonomik sistem içinde değerlendirildiğinde, odak noktasını izleyicilerin oluşturduğu, televizyon işletmelerinin ve reklamcıların kendi hedefleri doğrultusunda, izleyiciyi bilgilendirme, eğlendirme gibi faktörlerle ekran başına çektikleri ölçüde kazanç sağladıkları dev bir sektördür. Bu sektör içerisinde, izleyicilerin ne tür programlar izledikleri, televizyon izlerken ne tür doyumlar elde etkileri, hem sektör temsilcilerinin hem de diğer araştırmacıların ilgisini çeken konuların başında gelmektedir. Bu kapsamda ulusal ve uluslar arası düzeyde sıkça kullanılan model, âKullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımıâdır. Çalışma, bu yaklaşım çerçevesinde, izleyicilerin televizyon izleme alışkanlıklarını ve motivasyonlarını Kayseri örneğinde tespit etmektedir. Saha araştırmasının 1017 kişiyle yüz yüze anket yöntemiyle yapıldığı araştırma sonuçları incelendiğinde, katılımcıların çoğunluğunun televizyonu günde ortalama 1-3 saat arasında, daha çok ailesi ile birlikte izlediği, en çok haber programlarını, en az cinsel içerikli programları takip ettiği görülmektedir. Televizyon izleme motivasyonları ise, dinlenme ve eğlenme, bilgilenme, yol gösterme, arkadaşlık etme/kaçış, sosyalleşme/kişiler arası fayda, bir araya gelme ve haberdar olma olmak üzere altı faktörden oluşmaktadır. Yapılan t testi, ANOVA ve MANOVA analizleri sonucunda, izleyicilerin yaşları ve cinsiyeti ile program izleme türü ve motivasyonları arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.
Televizyon İzleyici Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Motivasyon Kayseri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Kamu Yönetimi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 2 |