The developments on new cummunication technologies have changed the communication between the corporations and their target group. The way of communication, which is limited only with the informative announcement activities, has given its place to two-way process. The change in the communication ways of the corporations and with their target groups, has also affected the corporations` relations with media. The corporations have started to present the needed informations for media during making news process via their own virtual pressrooms on their web pages. With this new application which has saved cost and time, both the corporations that have had wide media coverage being in the news and media members have had the easy access opportunity for their needed informations. The result of the survey that was made on 110 media members, it has been discovered that the webpages will be used as an information source more frequently by journalists if the webpages are updated regularly. While Internet is on the first rank that has been mostly benefited method to get information about the corporations by journalists; among the journalists` preferred the corporate webpages: time and cost saving come into prominence.
Public Relations Media Relations Corporate Web Pages Virtual Newsroom Media Members
Yeni iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, kuruluşların hedef kitleleriyle olan iletişimini değişime uğratmıştır. Sadece bilgilendirme amaçlı duyuru faaliyetleriyle sınırlı olan iletişim biçimi yerini iki yönlü sürece bırakmıştır. Hedef kitleleriyle kuruluşların iletişim biçimlerinde ortaya çıkan değişim, kuruluşların medya ile olan ilişkilerini de etkilemiştir. Kuruluşlar, haber yapım sürecinde medyanın ihtiyaç duyduğu bilgileri kendi web sayfalarında oluşturdukları sanal basın odaları aracılığıyla sunmaya başlamışlardır. Maliyet ve zaman tasarrufu sağlayan bu yeni uygulamayla hem kuruluşlar haber olarak medyada daha fazla yer bulma hem de basın mensupları ihtiyaç duydukları bilgilere kolayca erişebilme olanağına kavuşmuşlardır. 110 basın mensubu üzerinde gerçekleştirilen alan araştırması sonucunda web sayfaları düzenli olarak güncellenirse gazetecilerce bilgi kaynağı olarak daha sık kullanılabileceği bulgulanmıştır. Basın mensuplarınca kuruluşlar hakkında bilgi edinmede en çok yararlanılan yöntem olarak internet ilk sırada yer alırken; kurumsal web sayfalarını gazetecilerin tercih nedenleri arasında ise, zaman ve maliyet tasarrufu sağlaması öne çıkmaktadır.
Halkla İlişkiler Medya İlişkileri Kurumsal Web Sayfaları Sanal Basın Odası Medya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Kamu Yönetimi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 8 Sayı: 2 |