Brands are composed of figures, signs or symbols such as logos, colours and designs to be formed for service or products to be different from their counterparts. However, brands have nowadays a large meaning that defines its classical description. It has an understanding that pioneers novelties by forming the perception of quality, being emotional constituents and leading to links to their consumers. While entering different brandets all over the world, Turkish brands are encountering a new type of consumers in Turkey migrating from different countries. Most of these new consumers meet Turkish brands for the first time. The present study was performed to investigate the perception of Turkish brands living in Konya. How these consumers look at the brands of clothes, food, beverages, GSM operators and whiteware appliances, and perceive these brands are tried to be determined. Which brands they chose according to their preferences, and the awareness of Turkish brands were evaluated in the study.
Brand Awareness of Brands Image of Brands Consumer Turkish Brands
Marka, ürün ya da hizmetlerin rakiplerinden farklılaşması için oluşturulan logo, renk, tasarım gibi şekil, isim, işaret veya sembollerin birleşmesinden oluşmaktadır. Günümüzde ise marka bundan çok daha fazlasını ifade etmektedir. Marka, kalite algısı oluşturan, duygusal bileşenleri olan, tüketicisiyle bağ kuran, yeniliklere öncülük eden bir anlayışa sahiptir. Türk markaları Dünya’daki farklı pazarlara girmeye çalışırken, ülke içinde ise farklı yerlerden göç eden yeni bir tüketiciyle tanışmaktadır. Bu tüketicilerin büyük bir kısmı Türk markalarıyla ilk defa karşılaşmaktadır. Bu çalışma Konya’da yaşayan yabancıların Türk marka algılarını ölçmek için yapılmıştır. Bu yabancı tüketicilerin, giyim, yiyecek, içecek, gsm ve beyaz eşya markalarına bakışları ve marka algıları belirlenmektedir. Kendi kültür ve yaşam tarzlarına göre hangi markaları tercih ettikleri, Türk marka bilinirliği incelenmiştir.
Marka Marka Farkındalığı Marka İmajı Tüketici Türk Markaları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | İletişim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 4 |