Mizah duygusu ile stresle
başa çıkma tarzları arasındaki ilişkilerin incelenmesi sürekli başkalarının
sorunları ve beklentileriyle uğraşan hemşirelik öğrencileri açısından
önemlidir. Bu çalışmanın amacı, 1., 2., 3., 4. sınıf hemşirelik öğrencilerinde
mizah tarzları ile tükenmişlik arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Nisan-
Mayıs 2018 tarihinde yapılan çalışmada, Sosyo-Demografik Özellikler Soru
Formu, Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve Mizah Tarzları Ölçeği kullanılmıştır. Etik
Kurul ve kurum izni alındıktan sonra 1539 öğrenciden 931'i çalışmaya
katılmışlardır. Katılımcıların 711'i kadın, 220'si erkektir. Öğrencilerin
220'si 1. sınıf, 187'si 2. sınıf, 407'si 3. sınıf ve 117' si 4. sınıftır.
Mizahın stresle baş etmede etkili olduğunu bildirenler %79.1 (n=736)'dır.
Sınıflara göre bakıldığında Tükenmişlik Ölçeği'nin alt boyutlarından
Tükenme ve duyarsızlaşma en fazla 2. sınıflarda görülmüştür (=16.59.±5.70, p=0.004). Düşük yetkinlik alt puanı
ile tükenmişlik puan ortalması arasında bir ilişki vardır. Yetkinlik alt boyutu
puan ortalaması, en düşük 1. sınıflarda görülmektedir (=12.48±2.73, p=0.000). Cinsiyete göre bakıldığında
Tükenme'nin alt boyutlarından Duyarsızlaşma puan ortalaması, erkeklerde daha
fazla görülmektedir (=11.12±4.74, p=0.001). Sınıflara göre mizahı
kullanım sıklığına bakıldığında istatistiksel olarak anlamlı fark
görülmemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 |