Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algıları İle Çatışma ve Şiddete İlişkin Farkındalıkları Üzerine Rol Oynama Senaryolarının Etkisi
Yıl 2021,
Cilt: 16 Sayı: 2, 58 - 67, 28.04.2021
Gülsen Kılınç
,
Gülçin Nacar
,
Sermin Timur
Öz
Bu araştırma üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algıları ile çatışma ve şiddete ilişkin farkındalıkları üzerine rol oynama senaryolarının etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yarı deneysel model olarak gerçekleştirilen araştırmanın evrenini bir Hemşirelik Fakültesi’nde 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersine kayıtlı olan 246 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçim yöntemine gidilmeyip evrendeki tüm öğrenciler araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmanın örneklemini, araştırmaya katılmayı kabul eden 187 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği (TCAÖ) ve Çatışma ve Şiddete İlişkin Farkındalık Ölçeği (ÇŞİFÖ) kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada rol oynama senaryoları uygulaması sonrası TCAÖ son test puan ortalamaları deney grubu için 88.17±10.61, kontrol grubu için 87.12±11.55 olarak bulundu (p>0.05). Araştırmada ÇŞİFÖ son test puan ortalamaları ise deney grubunda 108.62±14.5, kontrol grubunda 107.76±14.82 saptanmıştır (p>0.05). Araştırma sonucunda rol oynama senaryolarının öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı ile çatışma ve şiddete yönelik farkındalıkları üzerinde etkili olmadığı saptanmıştır.
Destekleyen Kurum
Araştırmanın tüm giderleri araştırmacılar tarafından karşılanmıştır.
Kaynakça
- Yağbasan, M. ve Aydemir, E., (2018). Toplumsal cinsiyet ve şiddet kıskacında koşullanmışlık olgusu: Fırat üniversitesi özelinde bir alan araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 46:323-45.
- Yener, S. and Demirtaş, O., (2018). The relationship between social gender perceptions and female employee commitment. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 11(3):2137-51.
- World Economic Forum, The global gender gap report, (2015). http://www3.weforum.org/docs/GGGR2015/cover.pdf.
- Pınar, G., Taşkın, L. ve Eroğlu, K., (2008). Başkent üniversitesi öğretim elemanı yurdunda kalan gençlerin toplumsal cinsiyet rol kalıplarına ilişkin tutumları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 15(1):47-57.
- Scott, W.J., (2007). Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi( Çev.: Kılıç, A.T.). İstanbul: Agora Yayınları.
- Eroğlu, F. ve İrdem, Ş., (2016). Toplumsal cinsiyet ayrımcılığı ve yönetim kademelerindeki yansımaları. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, (2):11-35.
- T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, (2015). Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması. Ankara: Elma Teknik Basım Matbaacılık.
- Ergöl, Ş., Koç, G., Eroğlu, K. ve Taşkın, L., (2012). Türkiye’de kadın araştırma görevlilerinin ev ve iş yaşamlarında karşılaştıkları güçlükler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(1):43-49.
- Usta, J., Farver, J.M., and Hamieh, C.S., (2016). Effects of socialization on gender discrimination and violence against women in Lebanon. Violence Against Women. 22(4):415-31.
- Kaya, S., (2008). Kadın işgücünün genel profili ve çalışma yaşamında karşılaştığı sorunlar. İzmir Ticaret Odası Ar&Ge Bülteni, 28-35.
- Karabekmez, S., Yıldırım, R.G., Akamca, G.Ö., Ellez, A.M. ve Üner, A.N.B., (2018). Okul öncesi dönemde mesleklere ilişkin toplumsal cinsiyet algısı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(2):469-512.
- Kantoğlu, A., Çetin, Yurteri, N., and Erdoğan, A., (2018). Evaluation of gender role perceptions in adolescents according to sociodemographic factors. Konuralp Tıp Dergisi, 10(2):175-87.
- Şener, İ., Karabay, M.E. ve Tezergil, S.A., (2018). Kadın yöneticilerin cam tavan algıları ve kadın yöneticilere karşı tutum: finansal hizmetler sektöründe bir uygulama. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(1):78-98.
- Brown, N.W., (2018). Psychoeducational Groups: Process and Practice. Routledge.
- Altınova, H.H. ve Duyan, V., (2013). Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışması. Journal of Society & Social Work, 24(2):9-22.
- Sargın, N., (2010). Examining prospective teachers’ conflict and violence awareness levels by some variables. Educational Administration: Theory and Practice, 16(4):601-16.
- Özpulat, F., Özvarış, Ş.B., (2019). Akşehir sağlık yüksekokulu öğrencilerinin özyeterlilik düzeyleri ve toplumsal cinsiyet algılarının belirlenmesi. STED, 28(2):98-107.
- Esen, E., Siyez, D., Soylu, Y. ve Demirgürz, G., (2017). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet algısının toplumsal cinsiyet rolü ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1):46-63.
- Uçtu, A.K. ve Karahan, N., (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8):2882-905.
- Ünal, F., Tarhan, S., ve Çürükvelioğlu Köksal, E., (2017). Toplumsal cinsiyet algısını yordamada cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet oluşumunun rolü. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1):227-36.
- Bozoğlan, B., (2010). Balkan ülkeleri üniversite öğrencilerinin çatışma ve şiddete ilişkin farkındalık düzeyleri ile çatışma çözme stilleri (Doktora tezi). Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Pehlivan, V., (2016). Toplumsal cinsiyet bağlamında kuramsal yaklaşımlar: bir literatür taraması. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31):497-521.
- Kılınç, G., Yıldız, E., and Harmancı, P.,(2018). Bandura's social learning and role model theory in nursing education. InHealth Sciences Research in the Globalizing World. (Eds. Alexandrova, E., Shapekova, N.L., Ak, B., Özcanaslan, F.) Sofia, St. Klıment Ohridski University Press.
- Bandura, A., and Walters, R.H., (1977). Social learning theory (Vol:1). New York, General Learning Press.
- Karatay, G. and Gürarslan Baş, N., (2017). Effects of role-playing scenarios on the self-efficacy of students in resisting against substance addiction: A pilot study. INQUIRY. 54:1-6.
- Korhan, E.A. ve Üstün, Ç., (2015). Öğretimsel videoların hemşirelik beceri eğitiminde kullanımı. Ege Tıp Dergisi, 54(4):213.
- Yu, M. and Ja Kang, K., (2017). Effectiveness of a role-play simulation program involving the sbar technique: a quasi-experimental study. Nurse Education Today, 53:41-7.