Pandemi Sürecinde Klinik Uygulamadaki Ebelik Öğrencilerinin Kaygı Düzeyleri İle Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Yıl 2021,
Cilt: 16 Sayı: 2, 132 - 140, 28.04.2021
Cansu Işık
,
Gözde Küğcümen
Öz
Araştırma Covid-19 pandemisi sürecinde klinik uygulamadaki ebelik öğrencilerinin kaygı düzeyleri ile akademik motivasyonları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla planlandı. Tanımlayıcı ve korelasyonel türde olan araştırmanın örneklemini 474 ebelik öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların yaş ortalaması 20.97±1.28 ve %23.4’ü 2. sınıf, %35.9’u 3. sınıf, %40.7’si 4. sınıfta öğrenim görmektedir. Öğrencilerin Durumluluk Kaygı Ölçeği (DKÖ) toplam puan ortalaması 43.83±10.18 ve Akademik Motivasyon Ölçeği (AMÖ) toplam puan ortalaması 139.41±24.58 olarak bulunmuştur. DKÖ toplam puan ortalaması ile AMÖ toplam puan ortalaması arasında istatistiksel olarak korelasyon saptanmamıştır (r:-.095 p:.038). Covid-19 enfeksiyonu bulaş riskini ortadan kaldıracak tüm önlemler alınarak, öğrencileri fiziksel ortamda teorik ve klinik uygulama eğitimine dahil etmenin akademik motivasyonu sürdürme ve artırmada etkili olacağı düşünülmektedir.
Kaynakça
- World Health Organization (WHO) (2020). Q&As on Covid-19 and related health topics, Retrieved May. Erişim Tarihi: 20.11.2020. https://www.who.int/emergencies/diseases/novelcoronavirus2019/questionandanswers-hub.
- Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2020a). Basın açıklaması. Erişim Tarihi: 20.11.2020.https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/.
- Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) (2020). Ulusal Çekirdek Eğitimi Programları, Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı 2016. Erişim Tarihi: 20.11.2020. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusalcekirdek-egitimi-programlari/ebelik.pdf.
- TDK (2020). Türk dil kurumu sözlükleri. Erişim Tarihi: 20.11.2020 https://sozluk.gov.tr/.
- Akgün, S., (2018). İç iletişim sürecinde kaygı düzeylerinin öğrenci başarısı üzerine etkisi (Üniversite öğrencileri üzerine uygulamalı çalışma). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Sternberg, R.J. and Williams, W., (2009). MEducational psychology (İkinci Baskı). New Jersey: Pearson.
- Slavin, R.E., (2006). Educational psychology theory and practise (Sekizinci Baskı). Boston: Pearson.
- Alderman, M.K., (2004). Motivation for achievement: Possibilities for teaching and learning (İkinci Baskı). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Bacanlı, H. and Şahinkaya, Ö., (2011). The adaptation study of academic motivation scale into Turkish. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12:562-567.
- Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., Blais, M.R,, Briére, N.M., Senécal, C., and Valliéres, E.F., (1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52:1003-1017.
- Akandere, M., Özyalvaç, N.T. ve Duman, S., (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi (Konya anadolu lisesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24:1-10.
- Khalila, R., (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35:432–438.
- Ratelle, C.F., Guay, F., Vallerand, R.J., Larose, S., and Senécal, C., (2007). Autonomous, controlled, and amotivated types of academic motivation: A person-oriented analysis. Journal of Educational Psychology, 99(4):734-746.
- Jain, Y. and Sidhu, G.K., (2013). Relationship between anxiety, attitude and motivation of tertiary students in learning English as a second language. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90:114-123.
- Navruz, A., (2018). Seçili takım sporlarında mücadele eden lise öğrencilerinin müsabaka öncesi durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin motivasyon düzeylerine olan etkisinin incelenmesi (Ankara ili ölçekli) (Yüksek lisans tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Anabilim Dalı.
- Müezzin, E.E. ve Özata, B.Ç., (2019). Ortaöğretim öğrencilerinde fen öğrenmeye yönelik kaygı ve motivasyon ilişkisi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(1):14-21.
- Tekin, E., (2020). Covid-19 kaygısının motivasyon üzerindeki etkisi: Z Kuşağı üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 15(4):1129-1145.
- Spielberger, C.D., Gorsuch, R.C., and Luschene, R.E., (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Invenntory. ConsultingPsychologists Press. California.
- Öner, N. ve Le Compte, A.,(1993). Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
- Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., Blais, M.R., Briére, N.M., Senécal, C., and Valliéres, E.F., (1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement. 52:1003-1017.
- Karagüven, M.H., (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçeye adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12:2599-2620.
- Yılmaz, T. ve Karanisoğlu, H., (2016). Türkiye’de Ebelik Eğitiminin Güncel Durumu. HSP, 3(1):73-77.
- Koçak, Y.Ç., Can, H.Ö., Yücel, U., Akyüz, M.D. ve Turfan, E.Ç., (2017). Türkiye’de ebelik bölümlerinin akademik ve fiziki profili. HSP, 4(2):88-97.
- García-González, J., Ruqiong, W., Alarcon-Rodriguez, R., Requena-Mullor, M., Ding, C., and Ventura-Miranda, M.I., (2021). Analysis of anxiety levels of nursing students because ofe-learning during the Covid-19 Pandemic. Healthcare, 2-11.
- Aydın, Y.K. ve Yazıcı, S., (2017). Ebelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim başlangıcı ve sonunda anksiyete ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 190-195.
- Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S. ve Yıldırım, A., (2010). Sağlık yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 11(1):69-75.
- Açıksöz, S., Uzun, Ş. ve Arslan, F., (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58:129-135.
- Tekin, B., (2020). Covid-19 Pandemisi Döneminde Ülkelerin Covid-19, Sağlık ve Finansal Göstergeler Bağlamında Sınıflandırılması: Hiyerarşik Kümeleme Analizi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5:2.
- Wilkesmann, U., Fischer, H., and Virgillito, A., (2021). Academic motivation of students the german case, discussion papers des zentrums für hochschulbildung (vormals zentrum für weiterbildung). Technische Universität Dortmund, ISSN:1863-0294.
Yıl 2021,
Cilt: 16 Sayı: 2, 132 - 140, 28.04.2021
Cansu Işık
,
Gözde Küğcümen
Kaynakça
- World Health Organization (WHO) (2020). Q&As on Covid-19 and related health topics, Retrieved May. Erişim Tarihi: 20.11.2020. https://www.who.int/emergencies/diseases/novelcoronavirus2019/questionandanswers-hub.
- Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2020a). Basın açıklaması. Erişim Tarihi: 20.11.2020.https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/.
- Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) (2020). Ulusal Çekirdek Eğitimi Programları, Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı 2016. Erişim Tarihi: 20.11.2020. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusalcekirdek-egitimi-programlari/ebelik.pdf.
- TDK (2020). Türk dil kurumu sözlükleri. Erişim Tarihi: 20.11.2020 https://sozluk.gov.tr/.
- Akgün, S., (2018). İç iletişim sürecinde kaygı düzeylerinin öğrenci başarısı üzerine etkisi (Üniversite öğrencileri üzerine uygulamalı çalışma). Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Sternberg, R.J. and Williams, W., (2009). MEducational psychology (İkinci Baskı). New Jersey: Pearson.
- Slavin, R.E., (2006). Educational psychology theory and practise (Sekizinci Baskı). Boston: Pearson.
- Alderman, M.K., (2004). Motivation for achievement: Possibilities for teaching and learning (İkinci Baskı). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
- Bacanlı, H. and Şahinkaya, Ö., (2011). The adaptation study of academic motivation scale into Turkish. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12:562-567.
- Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., Blais, M.R,, Briére, N.M., Senécal, C., and Valliéres, E.F., (1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement, 52:1003-1017.
- Akandere, M., Özyalvaç, N.T. ve Duman, S., (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumları ile akademik başarı motivasyonlarının incelenmesi (Konya anadolu lisesi örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24:1-10.
- Khalila, R., (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35:432–438.
- Ratelle, C.F., Guay, F., Vallerand, R.J., Larose, S., and Senécal, C., (2007). Autonomous, controlled, and amotivated types of academic motivation: A person-oriented analysis. Journal of Educational Psychology, 99(4):734-746.
- Jain, Y. and Sidhu, G.K., (2013). Relationship between anxiety, attitude and motivation of tertiary students in learning English as a second language. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 90:114-123.
- Navruz, A., (2018). Seçili takım sporlarında mücadele eden lise öğrencilerinin müsabaka öncesi durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin motivasyon düzeylerine olan etkisinin incelenmesi (Ankara ili ölçekli) (Yüksek lisans tezi). Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Anabilim Dalı.
- Müezzin, E.E. ve Özata, B.Ç., (2019). Ortaöğretim öğrencilerinde fen öğrenmeye yönelik kaygı ve motivasyon ilişkisi. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 1(1):14-21.
- Tekin, E., (2020). Covid-19 kaygısının motivasyon üzerindeki etkisi: Z Kuşağı üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 15(4):1129-1145.
- Spielberger, C.D., Gorsuch, R.C., and Luschene, R.E., (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Invenntory. ConsultingPsychologists Press. California.
- Öner, N. ve Le Compte, A.,(1993). Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
- Vallerand, R.J., Pelletier, L.G., Blais, M.R., Briére, N.M., Senécal, C., and Valliéres, E.F., (1992). The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and Psychological Measurement. 52:1003-1017.
- Karagüven, M.H., (2012). Akademik motivasyon ölçeğinin Türkçeye adaptasyonu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12:2599-2620.
- Yılmaz, T. ve Karanisoğlu, H., (2016). Türkiye’de Ebelik Eğitiminin Güncel Durumu. HSP, 3(1):73-77.
- Koçak, Y.Ç., Can, H.Ö., Yücel, U., Akyüz, M.D. ve Turfan, E.Ç., (2017). Türkiye’de ebelik bölümlerinin akademik ve fiziki profili. HSP, 4(2):88-97.
- García-González, J., Ruqiong, W., Alarcon-Rodriguez, R., Requena-Mullor, M., Ding, C., and Ventura-Miranda, M.I., (2021). Analysis of anxiety levels of nursing students because ofe-learning during the Covid-19 Pandemic. Healthcare, 2-11.
- Aydın, Y.K. ve Yazıcı, S., (2017). Ebelik öğrencilerinin ilk klinik deneyim başlangıcı ve sonunda anksiyete ve stres düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 190-195.
- Hacıhasanoğlu, R., Karakurt, P., Yılmaz, S. ve Yıldırım, A., (2010). Sağlık yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 11(1):69-75.
- Açıksöz, S., Uzun, Ş. ve Arslan, F., (2016). Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gülhane Tıp Dergisi, 58:129-135.
- Tekin, B., (2020). Covid-19 Pandemisi Döneminde Ülkelerin Covid-19, Sağlık ve Finansal Göstergeler Bağlamında Sınıflandırılması: Hiyerarşik Kümeleme Analizi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5:2.
- Wilkesmann, U., Fischer, H., and Virgillito, A., (2021). Academic motivation of students the german case, discussion papers des zentrums für hochschulbildung (vormals zentrum für weiterbildung). Technische Universität Dortmund, ISSN:1863-0294.